Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lezen: Psalm 85

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lezen: Psalm 85

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het onbekende familielid kan en wil wel het land lossen. Hij kan en wil echter niet met Ruth trouwen om bij haar een erfgenaam te verwekken. Dit moment is om verschillende redenen belangrijk. We staan er even bij stil.

Het feit dat dit familielid het land wil lossen, maar geen huwelijk met Ruth kan aangaan, tekent de nobelheid van deze voor ons onbekende man. Hij weigert het eerste verzoek niet botweg. Ook laat hij zich niet door hebzucht leiden. Nee, hij eerbiedigt het erfrecht zoals God dat heeft ingesteld. Deze twee Bijbelse gegevens blokkeren een vergeestelijken van deze gebeurtenis in Bethlehems poort. Zo’n uitleg bewijst de rijke fantasie van de prediker, ten koste van de rijke inhoud van de Schrift. In de tweede plaats verbindt Boaz het land met de erfgenaam. Dat maakt dit moment binnen de Schrift tot een uniek moment. Normaliter betreft het lossen alleen materiële zaken, vooral land. Hier is lossen zowel het loskopen van het land alsook het aangaan van het zogenaamde leviraatshuwelijk. Zo’n huwelijk is bedoeld om te voorkomen dat familiebezittingen vanwege kinderloosheid in vreemde handen terechtkomt. Het leviraatshuwelijk is ook buiten oud-Israël bekend, maar binnen Israël heeft deze instelling een eigen dimensie. Het beloofde land is en blijft immers het bezit van Israëls God. Zijn volk woont bij Hem. Wonen in Gods erfdeel kan alleen door het heiligen van Zijn land. In de Richtertijd ontheiligt Israël Gods Eigendom. Hoe kan God in zo’ n verworden situatie Zijn Messias schenken? Land –volk –messias: deze drie zijn in het Oude en Nieuwe Testament onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hier in Bethlehems poort komen ze samen: het land van Elimelech, een Moabitische jonge weduwe die een israëlitische man moet huwen met het oog op een erfgenaam en de messias: David. Alleen in de weg van recht, de weg van het lossen, kunnen deze drie met elkaar verbonden worden. Omgekeerd raakt het lossen dus ook deze drie afzonderlijk. Het land van Elimelech moet gelost worden als gevolg van de zonde van Elimelech. Een Moabitische weduwe wil gelost worden om te horen bij het volk van God. Gods Messias kan alleen komen in de weg van het losserschap, omdat de stronk van Isaï is afgehouwen.Zo ontvouwt God Zijn verkiezend handelen binnen de bedding van Zijn trouw ominChristus Zijn genade te bewijzen aan Jood en heiden.


Ds. C.P. De Boer is christelijk gereformeerdpredikant te renswoude en docent aan hethhs te Amsterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 augustus 2024

Terdege | 104 Pagina's

Lezen: Psalm 85

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 augustus 2024

Terdege | 104 Pagina's