Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onder de Leden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onder de Leden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HENK HOOGERBRUG Lid sinds: 1 juli 2004Leeftijd 35 jaarWoonplaats GoudaBeroep Vrachtwagenchauffeur

Hoe ziet uw werkdag eruit?

Ik ben vrachtwagenchauffeur op een trekker-kieptrailercombinatie. Dagelijks vervoeren we los gestorte materialen zoals zand, grind, grond, gebroken puin voor de grond-, wegen waterbouw. Mijn werkdag ziet er meestal wisselend uit, omdat ik bijna elke dag andere opdrachten heb. De wekker gaat meestal tussen 4.15 en 5.00 uur af en tussen 17.00 en 18.00 uur ben ik meestal weer thuis.

Een droombaan?

Als kind droomde ik ervan om kraanmachinist te worden. Dat leek me echt geweldig en ik vond dat stoer. Als ik uit school kwam, zag ik regelmatig kranen, trekkers, shovels en vrachtwagens en kwam daardoor vaak wat later thuis. Eerst ben ik 16 jaar kraanmachinist geweest. Later heb ik de mogelijkheid gekregen om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen. Deze unieke kans heb ik met beide handen aangegrepen.

Wat maakt uw werk zo leuk?

Het op-weg-zijn vind ik leuk. Als chauffeur heb ik best vrijheid, ik kom overal en zie veel projecten in Nederland, van het noorden tot het zuiden en van het oosten tot het westen. Als alle opdrachten zijn uitgevoerd, de klant voldoende materiaal heeft en vooral ook tevreden is, dan ga ik met een voldaan gevoel naar huis. De grootste uitdaging is wel om zoveel mogelijk te kunnen doen in het maximaal aantal uren dat ik wettelijk mag rijden.

Wat betekent het christen-zijn voor uw werk?

Het christen-zijn probeer ik uit te dragen in mijn gedrag op de weg, mijn uitstraling en reacties naar mijn medemens. Ik werk bij een christelijk bedrijf waar ook niet-christelijke collega’s werken, maar vaak hebben ze wel zo iets van ‘je moet zelf weten waarin je gelooft‘ en dat wordt ook gerespecteerd.

Wat zou u doen als u geen chauffeur was?

Ik vind het werk van een begrafenisondernemer indrukwekkend. Als ik een aanbod zou krijgen in die branche, dan zou ik het zeker overwegen.

Het lijkt me waardevol om families bij te staan in een verdrietige periode in hun leven, maar ook om de laatste wens van overledenen met zorg en toewijding te kunnen vervullen.

Er is een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Kunt u de lezer in een regel overtuigen waarom hij/zij ook chauffeur moet worden?

Dan wil ik zeggen: doen! Het is een beroep met veel verantwoordelijkheid. Niet iedereen kan zeggen dat hij 40-50 ton achter zich heeft hangen. Daarnaast geniet ik onderweg vaak van de mooie natuur. En het is afwisselend werk, geen dag is hetzelfde.

Waarom lid van de RMU?

In het verleden heb ik een ontslag op staande voet gekregen zonder een geldige reden. Ik wist zelf niet hoe ik het moest aanpakken. Daarom was het dubbel zo fijn dat ik toen al lid was van de RMU. Ik voelde me daar heel erg mee geholpen. De RMU heeft mijn belangen behartigd, daar ben ik de RMU nog altijd dankbaar voor.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

RMU.NU | 52 Pagina's

Onder de Leden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

RMU.NU | 52 Pagina's