Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van jongs af aan geleerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van jongs af aan geleerd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het grootste deel van onze jeugd heeft het voorrecht om onderwijs op reformatorische grondslag te volgen. Het is geen vanzelfsprekendheid dat er reformatorische scholen bestaan. De stichters van deze scholen waren van het belang van Christelijk onderwijs doordrongen en hebben er veel voor over gehad om scholen te stichten waar de boodschap van de Bijbel het gehele onderwijs doordesemde. Soms lijkt het dat de urgentie hiervan wat aan het wegebben is. Het vuur van de mannen van het eerste uur lijkt te doven, hier en daar gloeit het nog en vlamt het soms op, als er wordt gepookt in de as van de herinnering. Vanuit het deputaatschap Kerk, Gezin, Jeugd en Onderwijs (Gereformeerde Gemeenten) en het deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) wil men het oude vuur weer laten branden en doorgeven aan het volgende geslacht. Men heeft dit willen doen door een aantal citaten van ds. G.H. Kersten te bundelen in een boekje en breed te verspreiden. We mogen blij zijn met de verschijning van dit boekje, mede gezien allerlei publicaties over pedagogiek waarin theologisch gezien een ander spoor wordt bewandeld.

Ds. G.H. Kersten

De keuze voor ds. G.H. Kersten is vrij logisch. Hij is een betrouwbare gids. Met grote ernst en op indringende wijze heeft deze gezaghebbende predikant een kwart ­ eeuw lang in zijn toespraken gewezen op de verantwoordelijkheid die kerkenraden, schoolbesturen, leerkrachten en ouders hebben als het gaat om het onderwijs en de opvoeding van de jeugd. Ds. Kersten deed overigens meer dan het houden van toespraken. Wanneer het nodig was, hielp hij ook financieel. Bij vacatures raadpleegde hij zijn uitgebreide netwerk en riep hij mensen vurig op deze plaatsen in te nemen. Hij sprak met autoriteit en was moedig als een jonge leeuw (Spr. 28:1). Als voorbeeld citeren we hem uit een toespraak bij de opening van een school: “Iedere ouder heeft eens voor God en de gemeente met een plechtig ja gezworen, dat hij zijn kind in de voorzeide leer zal onderwijzen en doen onderwijzen, maar al wordt het aan anderen ook opgedragen, de ouders blijven de verantwoordelijke personen. Daarom hebben wij ons zelven af te vragen aan welke school onze kinderen moeten toevertrouwd worden. Niet aan de staatsschool, zoals wij die nu kennen, met zijn zogenaamd neutraal onderwijs. Daar mogen de loffelijkheden des Heeren niet verteld worden. De openbare school is niet neutraal. Ziet maar de leesboeken, let op het onderwijs in de natuurkennis en vaderlandse geschiedenis. Op de openbare school zaait men het zaad des ongeloofs. Zijn de kinderen der Christelijke school dan zoveel beter dan die der openbare, zo wordt dikwijls gevraagd. Wij antwoorden met beslistheid: ‘Neen’. Waarom dan tóch een Christelijke school? Omdat daar het gehele onderwijs staat onder de beademing van het Woord van God.” Tijdens zijn toespraken is het hoofdthema van ds. Kersten steeds weer: bezinning op plaats en taak van de eigen scholen te midden van het Nederlandse onderwijs. Dat komt ook tot uiting in het boekje wat nu is uitgegeven.

Opzet

In het boekje komen belangrijke thema’s aan de orde, zoals de roeping van de school, de relatie kerk, school en overheid, onderwijs vanuit de Bijbel, gezag en de dagelijkse praktijk.

Elk thema bestaat uit een aantal citaten, een verwijzing naar een Bijbelgedeelte en een Psalmvers en enkele verwerkingsvragen. De verwerkingsvragen slaan de brug naar de praktijk van vandaag en maakt het boekje actueel. Door deze opzet is het boekje te gebruiken voor bijvoorbeeld de opening van een teamvergadering of voor persoonlijke bezinning.

Noodzaak wedergeboorte

Ds. Kersten wijst in het boekje op de roeping en de plicht van de opvoeders. “Vervolgens moge dit nog eens duidelijk gezegd worden: de aangegeven richting van de christelijke opvoeding leert ons dat wij allen dood zijn door de misdaden en de zonden, tenzij wij door de Geest Gods wedergeboren worden. Zo moeten wij de kinderen zien die ons zijn toebetrouwd. (…) U, opvoeders, moet de gewetens raken, u moet de u toebetrouwde kinderen bidden ‘alsof God door u bade: Laat u met God verzoenen.” Ds. Kersten laat niet alleen zien dat een opvoeder en onderwijzer een onmogelijk werk moeten doen, maar hij wijst er ook op hoe het wel mogelijk is: “omdat de Heere middellijk werkt in het zaligen van Zijn uitverkorenen.” En dan is het ook een gemakkelijk werk, waarin in positieve zin gesproken mag worden over de grote daden van de Heere. Dan zal ook op onze scholen klinken:

’t Volk in later eeuw geboren,

Zal Zijn macht en goedheid horen;

Zich in Zijnen roem verblijden;

Hem Zijn lofgezangen wijden.

(Psalm 102:10)

n.a.v. Van jongs af aan geleerd – Bijbels onderwijs voor school en gezin, Ds. G.H. Kersten, De Banier, 128 pag. .

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Van jongs af aan geleerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's