Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en de kruisdood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en de kruisdood

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De dierbare Middelaar heeft het kruis toch alléén gedragen? Wat is toch de taak van Simon van Cyréne geweest? Zijn de handen van de Zaligmaker werkelijk doorboord bij de kruisiging?

Verdragen

Verschillende vragen bereikten ons rond de kruisdood van de Middelaar. De eer- ste vraagsteller tobt over die - verder zo onbekende - Simon, uit het verre Cyréne.

Jezus Christus heeft toch ‘alléén het kruis gedragen en schande veracht’? Om te beginnen met het laatste citaat, we moe- ten nauwkeurig lezen. Dan blijkt dat er in Hebreeën (12:2) staat: ‘Ziende op den over- sten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft vérdra- gen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van den troon Gods’. Het gaat in deze tekst dus niet zozeer om dat letterlijk dragen van het kruis maar om de betekenis achter dat ‘verdragen’: de van God gevloekte en smadelijke kruisdood heeft de Zoon van God willen lijden en sterven.

Graag sluiten we daarom aan bij de gebruikelijke uitleg rond de kruisdrager Simon, zoals bijvoorbeeld ds. Th. Van der Groe (1705- 1784) schrijft: ‘Simon van Cyréne werd gedwongen de zwakke Heiland tot hulp te zijn en Zijn kruis achter Hem naar de strafplaats te dragen. Daar werd niemand gevonden die gewillig was de lijdende Zaligmaker deze kleine dienst te bewijzen en daarom moest iemand met geweld, tegen zijn zin, ertoe gedwongen worden. Dit moet niet verstaan worden alsof Simon van Cyréne de Heiland Zijn kruis alleen maar voor een gedeelte achter Hem heeft helpen nadragen, zodat de Heiland het kruis van voren en Simon het van achteren of het onderste daarvan droeg. Dit zou Jezus weinig of geen verlichting hebben kunnen aanbrengen, zoals uit de wijze van het dragen van het kruis kan worden afgeleid. Veel geloofwaardiger is het, zo niet genoegzaam klaar en zeker, dat Simon van Cyréne het hele kruis op zijn schouders alleen ge- dragen heeft achter de Heere Jezus. Dat is: op zodanige wijze dat Jezus door de krijgsknechten vooruit geleid werd en Simon met het kruis op zijn schouders kort achter Hem aan kwam, samen op weg naar de strafplaats, waar Simon van zijn last ontheven werd en de Zaligmaker aan het kruis genageld en gedood’. Duidelijk moet blijven: ‘Hij heeft de pers alleen getreden.’ Waarschijnlijk dácht men dat Hij het niet zou kunnen volbrengen. In werkelijkheid was dit niet het geval, want Zijn Godheid ondersteunde Hem.

Met dat laatste is ook duidelijk dat het niet Simons’ kruis was, maar Jezus’ kruis. Zijn kruis waaraan Hij dat grote werk ging verrichten. De Volbrenger hangt daar voor verloren doorbrengers, die van eeuwigheid zijn verkoren. Hij hangt er als een gevloekte, opdat zij de zegeningen beërven zouden.

Hij vereffent de rekening en betaalt hun schuld. Hij draagt Gods bittere toorn en verwerft verzoening, leven en vrede.

Verwinnen

De tweede vraagsteller is wat in verwarring doordat op ver- schillende manieren over de kruisiging wordt gesproken. Zijn Jezus’ handen werkelijk doorboord? In het evangelie naar de beschrijving van Mattheüs, Markus, Lukas of Johannes lezen we het niet bij de kruisiging. Toch is er zekerheid over! Na de opstanding van de Borg lezen we dat Hij bij de verschijning aan Zijn jongeren Zijn handen en Zijn zijde toonde. En we horen Thomas zeggen: ‘Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nage- len, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven’.

Het Oude Testament geeft een bijzondere bewijsplaats met Psalm 22 (vs. 17b): ‘zij hebben Mijn handen en Mijn voe- ten doorgraven’.

Tenslotte, de woorden waarmee we begonnen uit Hebreeën 12 staan in het kader van de oproep van de apostel om als christen lijdzaam verdrukking te dragen. Het valt te vrezen dat de bruidsgemeente vaak zo veraf leeft van de belofte dat ‘indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijk- making Zijns doods, wij het ook zijn in de gelijkmaking van Zijn opstanding’. Maar alleen zo kwam ds. R. M. M’Cheyne (1813-1843) ertoe te zingen: ‘Nu reis ik getroost onder ‘t hei- ligend kruis, naar ‘t erfgoed daarboven, in ‘t Vaderlijk huis. Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn. Gestorven voor mij! zal mijn zwanenlied zijn’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Christus en de kruisdood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's