Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thomas Shepard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas Shepard

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ging het vorige keer over Thomas Hooker, ditmaal willen we aandacht geven aan zijn opvolger in Newtown (Cambridge). Thomas Shepard was een markante persoonlijkheid onder de puriteinen van Nieuw Engeland. Belangrijker nog: hij was een dienstknecht van de Allerhoogste!

In n 1636, twee jaar later dan ds. Hooker, arriveerde ds. Shepard in New England. Niet lang daarna trouwde hij met de oudste dochter van Hooker en werd hij dus zijn schoonzoon. We weten veel over deze Godsgezant, mede doordat hij een autobiografie heeft nagelaten. Interessant is ook het boek van B. Florijn, getiteld ”Thomas Shepard – Zijn leven, tijd, vrienden en werk” (Houten, 1987).

Shepard staat ook te boek als de stichter van Harvard College, de onderwijsinstelling die uitgroeide tot de meest gerenommeerde universiteit van Amerika. Helaas sloeg hier al spoedig het rationalisme toe en begon een proces van verwatering en afglijden. Dit was mede aanleiding voor het stichten van Yale College in 1701 en van Princeton in 1746.

Thomas Shepard stierf op bijna 44-jarige leeftijd, twee jaar na de dood van zijn schoonvader.

Drie zoons van hem gingen als predikant in het voetspoor van hun vader.

Overeenstemming

Thomas Shepard had een bijzondere belangstelling voor het zendingswerk onder de Native Americans (de Indianen). Hij leefde dan ook hartelijk mee met de arbeid van John Eliot. Zijn grootste betekenis ligt echter in zijn bezigzijn als predikant en schrijver.

Bekende werken zijn: ”The Sound Believer” (”De gezonde gelovige”), ”The Sincere Convert” (”De ware bekering”) en ”The Parable of the Virgins” (”De gelijkenis der tien maagden”).

Volgens sommigen is er een duidelijk verschil tussen de prediking van Thomas Hooker en die van Thomas Shepard. Eerstgenoemde zou meer werk maken van de toeleidende weg tot Christus, terwijl laatstgenoemde meer de nadruk zou leggen op de kentekenen van het genadeleven. Het is de vraag of dat klopt. Inderdaad komen bij Shepard de kenmerken sterk naar voren in zijn verhandeling over de tien maagden. Maar uit een boek als ”De gezonde gelovige” blijkt grote overeenstemming met de benadering van Hooker.

“De gezonde gelovige”

Shepard wijst erop dat een zondaar allereerst overtuiging nodig heeft. Hij moet de ernst en het gewicht van de zonde gaan voelen. Daarop volgt verbrijzeling: het werk van de Heere waardoor de ziel wordt afgebracht van het kwade. Even belangrijk is wat daarop volgt: verootmoediging. De zondaar moet immers ook worden afgebracht van het vertrouwen op iets goeds in zichzelf. Het is de Heilige Geest Die dit werkt door de verdorvenheid van de ziel bloot te leggen. De zonde roert zich steeds meer in het hart. De zondaar wordt daaronder zo vermoeid dat hij ten slotte niet meer kan. Dan valt hij voor de Heere neer als een die het eeuwige verderf waardig is. Hij kust de roede en erkent dat genade een wonder zal zijn. Als de Heere géén genade schenkt, is Hij nochtans rechtvaardig. God is immers de Soevereine. Zo wordt hij leem in de handen van de grote Pottenbakker.

Hoe diep moet dat gaan? Zo diep dat men wordt uitgedreven tot Christus en Hem aanneemt met al Zijn weldaden. Thomas Shepard legt vervolgens uit wat dat betekent.

“De ware bekering”

Wil Shepard mensen tot lijdelijkheid brengen? Allerminst. Sommigen stellen: ‘God moet het doen’. Mooi gezegd, maar intussen gaat men door in de zonde.

Of men wordt onverschillig door een Kaïns-wanhoop. Twee dingen leiden tot verharding van het hart, zo betoogt hij. Het ene is valse hoop, waarbij een mens meent dat hij nog zo slecht niet is. En het andere is het ontbreken van alle hoop, waardoor hij gaat denken dat de Heere niet bereid is om hem in genade aan te nemen. Wat we nodig hebben is een gegronde hoop.

Velen zijn er die rusten op hun vernedering, bekering en berouw. Anderen grijpen Christus aan met een zelfgemaakt geloof. Ernstig waarschuwt de prediker van Nieuw Engeland daartegen. ‘U die geloof wilt verkrijgen, u moet eerst uw onmacht gevoelen om te geloven. En neem deze scheut dan niet uit uw eigen hof; zij moet van boven uit de hemel in uw ziel komen, zult u haar ooit deelachtig worden’. Woorden die nog steeds actueel zijn. Ook na 400 jaar!

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Thomas Shepard

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020

De Saambinder | 24 Pagina's