Openbaar Vervoer
Als er iemand zijn portie openbaar vervoer wel gehad heeft, dan is het ondergetekende. Een kleine drie jaar lang reisde ik met behulp van bus, metro, trein en weer de bus van het mooie Ouddorp met de uitgestrekte stranden naar het mooie Ede met de uitgestrekte bossen. Negen van de tien keer verliep die pak ‘m beet 3,5 uur durende reis ongetwijfeld prima, maar als ik aan die tijd terugdenk, zijn het toch vooral de teleurstellingen die me zijn bijgebleven. Zo werkt dat nu eenmaal bij ons mensen. En ik moet ook eerlijk zeggen dat er wel de nodige teleurstellingen zijn geweest. De NS is namelijk nog sneller van zijn stuk gebracht dan een matige koorddanser. Blaadjes op de rails, schattige sneeuwvlokjes die niet eens blijven liggen, flinke regenval: kleine elementen, maar grote nachtmerries voor de gemiddelde trein en dus ook de treinreiziger. Maar ook bussen zijn niet de meest betrouwbare voertuigen. Zo schijnen er op ons eiland nogal wat Bermuda Driehoeken te zijn: een soort zwarte gaten waarin bussen zomaar verdwijnen en waardoor ze dus nooit bij de daaropvolgende haltes op komen dagen. En als je de busmaatschappij dan voorzichtig opbelt om te vragen of er misschien nog een bus komen gaat, wacht je een knorrig ‘dat weet ik ook niet’ en ‘ik kan je niet helpen, gewoon maar even afwachten’. Aan excuses doen ze niet. Aan klantvriendelijkheid doorgaans ook niet, simpelweg omdat er geen enkele reden is om de gemiddelde klant - armetierige studenten zonder rijbewijs - te verwennen: voor hem of haar is de bus of trein net zoiets als het jaarlijkse tandartsbezoek, een noodzakelijk kwaad. En politici blijven zich maar afvragen waarom die armetierige studenten als ze niet langer student en armetierig zijn een auto kopen en het openbaar vervoer links laten liggen. Misschien komt het omdat het openbaar vervoer in tegenstelling tot de politiek geen wachtgeld kent?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 augustus 2013
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 augustus 2013
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's