Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bemande vuurtoren Ouddorp betekent veel meer dan lokaal visitekaartje veiligheid voor scheepvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bemande vuurtoren Ouddorp betekent veel meer dan lokaal visitekaartje veiligheid voor scheepvaart

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

OUDDORP - De omschrijving van zijn functie is in de loop der jaren menig keer veranderd of, zoals u wilt, aangepast. Hij was kustlichtwachter maar ook zeeverkeersambtenaar, afhankelijk van wie in bepaalde tijdvakken als officieel werkgever de scepter zwaaide. Duidelijk is ook dat je met de aanduiding 'vuurtorenwachter' echter de plank volledig mis slaat. Die benaming dateert nog vanuit midden vorige eeuw. Kees Polderman (51) is anno 2009 één van de zes vaste verkeersdienstmedewerkers bij Rijkswaterstaat Zeeland, Dienstkring Deltakust Goes. Samen met nog één parttime collega verrichten zij hun werk op de post Ouddorp. Eén van de laatste bemande vuurtorens in Nederland.

Polderman wil - diplomatiek - niet ingaan op geruchten dat wellicht op termijn, na een mogelijk efTiciency onderzoek door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op het gebied van veiligheid op zee en functionaliteit van verkeersposten, de menselijke inzet ook op de Ouddorpse vuurtoren onder de loep wordt genomen. Dat kan dan betekenen uitsluitend gebruik van radar en andere waarnemingsapparatuur Vooralsnog speculaties, voorbarige conclusies. Ze zijn niet aan Kees besteed. Hij toont liever vol trots het werk waarmee hij bezig is. Inzet voor veiligheid en vlotte doorstroom van het scheepvaartverkeer in al haar geledingen. Met daaraan gekoppeld een scala van activiteiten voor ondersteuning van hulpverleningsdiensten. Een gerichte, op lokale kennis geënte service, die van onschatbare betekenis is in een gebied dat zich uitstrekt vanaf de Maasvlakte tot ver voorbij de Brouwersdam in het Zeeuwse. "Wij pakken een flinke kustlijn, globaal tussen de ankerplaatsen bij de geulen voor Rotterdam en Vlissingen (Westkapelle), met voor ons lokaal het Slijkgat en niet te vergeten ook het Grevelingenmeer. Bij uitstek een gebied dat als toplocatie geldt voor watertoerisme en recreatie. Waar hoge eisen worden gesteld aan het naleven van protocolregels Bescherming Voordelta (Natura 2000). Waar milieuovertredingen, zoals lozingen op zee, snel kunnen worden gesigna-leerd en waar ook het naleven van gemeentelijke APV-regels op de stranden (gebiedsactiviteiten) niet aan een lokaal wakend oog ontsnappen. Wij kunnen niet alles monitoren, wel heel veel doen vanuit onze locatie", vertelt Polderman.

Weerbericht

Het is een genoegen om hem tijdens zijn werk van dichtbij te volgen. Als vei keei idienstmedewerker op de Ouddorpse vuurtoren draait hij in een 24 uurschema. Je hebt diensten van 06.00 tot 14.00 uur, van 14.00 tot 22.00 uur en van 22.00 tot 06.00 uur. In de werkruimte op ruim 45 meter boven het maaiveld, met een desk vol geavanceerde apparatuur, monitoren, beeldschermen, meetsystemen, mobilofoon, radio-installaties, zenders en ontvangers, is ei een bijna onafgebroken communicatiestroom. Niet verwonderlijk want op werkkanaal 25 komen allerlei berichten, maar ook vragen binnen. Alles noteert Polderman zorgvuldig op papier om het vervolgens in het journaal te verwerken. Zo ontstaat er een goed ovei zicht van wat zich in zijn diensttijd die dag heeft voorgedaan Elke zestig minuten, op het

Elke zestig minuten, op het halve uur, presenteert de verkeerspost Ouddorp een uitgebreid weerbericht. Kees Polderman spreekt de meest actuele KNMI-gegevens in die hem via de computer doorlopend worden aangeieikt. De weersverwachting, windkracht, windrichting, golf-hoogte, waterstand en nautische bijzonderheden. 'Aan alle schepen...', is zijn begintekst. "Ik weet dat naast de beroepsvaart/vissersschepen ook de recreatieschippers voortdurend op deze boodschap van de post Ouddorp zijn afgestemd. Zeker voor deze laatste categorie geldt het als een belangrijk signaal. Je weet waar je op kunt rekenen. Of je bij ongunstige weersomstandigheden toch maar beter naar een haven kunt koersen."

Werkdruk

In je eentje, is dat niet eenzaam? "Hoe kom je daarbij?" vraagt hij. "Door de brede ramen zie ik de zee. Dat is net een levend schilderij, zowel overdag als in de nacht. Nooit is iets het zelfde. De werkdruk kan variëren. De ene dienst zijn er geen calamiteiten. Hoef je je niet extra bezig te houden met het leggen van contacten, afstemmen op hulpdiensten en/of met een schipper te communiceren die één of ander mankement aan zijn boot heeft en assistent vraagt. Dat wordt anders als er werkelijk iets voorvalt en directe actie en inzet nodig is". AI pratend pakt Polderman weer zijn kijker waarmee hij regelmatig de grote zeevlakte aftast. Hij signaleert recreatievaartuigen die dichtbij elkaar varen. Op de beeldschermen zoomt hij in op de objecten. Peilt hun vaarrichting en snelheid. "Kijk, bij het volgen van hun huidige koers is er geen gevaar voor een aanvaring". De telefoon rinkelt. Op de

De telefoon rinkelt. Op de monitor ziet hij dat er toeristen staan bij het toegangshek aan het begin van de duinweg. "1st es gestatten oben zu kucken?" luidt de vraag. "Leider nein", antwoordt Kees vriendelijk. Hij legt de hoorn neer. "Niks geen koeken", zegt hij schaterlachend. "Het komt regelmatig voor dat mensen de vuurtoren willen bezoeken. Dat is niet toegestaan, dus einde verhaal".

Seinlamp

e In de werkruimte bij de desk staat een Aldis seinlamp, een op het oog oud communicatiemiddel. Sporadisch wordt de seinlamp nog vanaf de vuurtorenpost ingezet. Dat geldt als er totaal geen contact tot stand komt tussen de schippe, en de verkeerspost en er toch duidelijk gevaar dreigt. De mzel van de lamp heeft enkele keren direct effect gesorteeid Zelfs een stranding werd voorkomen, vertelt Polderman. "Soms werken we ook met lichtkogels. Als een schippei niet op radio-oproepen reageert, blijkbaar niet over verbindingsmiddelen beschikt, maar zelf wel een rode lichtkogel afsteekt, reageren wi, als antwoord met het afvuren van 3 witte kogels. Daarmee geven wij aan: Wij hebben je m de peiling. Er komt hulp en/ol assistentie. Voor recreatievaartuigen langer dan 15 metei is een vaarbewijs nodig, dat geldt ook als er 20 km/u of snellei kan worden gevaren. Vooral de situatie met kleine recreatieboten vraagt veel aandacht. Soms wordt - populair gezegd - met een veilingkist met koffiemolen, het zeegat uitgevaren en ontbreekt bij de schipper alle kennis omtrent verbindingsmiddelen, zeekaarten en noem maar op. Dat geeft vaak problemen".

Praktijk

Waarschuwen jullie ook reddingsboten als er hulpvragen van schippers met mankementen aan boord of erger binnen komen? "Dat gebeurt primair via coördinatie vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder. Daar komt dan een melding binnen via kanaal 16", vertelt Kees. "Wel geven wij van hieruit de schipper van de reddingsboot een voorwaarschuwing dat er een melding komt. Vanuit onze post in de vuurtoren kunnen wij de meeste operaties op de voet volgen en tussentijds aan de schipper ook actuele info geven over de komst van de reddingsboot". Het lijkt afgesproken: er komt

Het lijkt afgesproken: er komt een praktijkgeval. De schipper van motorboot Delta 1203 heeft motorstoring en vraagt hulp. Polderman heeft het bootje, 2 mijl noordoost Steile Hoek, al via de kijker en ook op de schermen gesignaleerd. Hij vraagt coórdinatiegegevens op. Hoeveel personen zijn er aan boord en wat is het probleem? Het blijkt geen noodgeval. Wel is assistentie nodig om - gratis - gesleept te worden naar de vertrekplek bij de Brouwersdam. "Ik zou tenminste voorvaarkosten in rekening brengen", laat ik me ontvallen.

Het gehele communicatietraject dat Kees eerder die middag in theorie uitlegde wordt nu werkelijkheid. De bemanning van de Baron van Lynden mag de klus klaren. Als geldt het een film, speelt zich de hele operatie nu af voor de ogen van de verkeerspost Ouddorp. Aan het eind van de middag komen er berichten dat reddingsposten/brigades op de stranden hun werkzaamheden afsluiten. Je hoort het aan de contacten: Ons kent ons. "Dat is van onschatbare waarde", zegt Kees Polderman. "Lokale kennis van gebied en mensen Op afstand kun je veel regelen Als je echter je werk, primaii ten behoeve van veiligheid in de brede zin van het woord, m deze kuststrook met eigen waarneming kunt verrijken en versterken, dan bied je meerwaarde". Wij hopen dat het zo blijft, voegt hij er betekenisvol aan toe. "Aan onze inzet zal het niet liggen".

Voorbode? Is bemanning van de Oud

Is bemanning van de Ouddorpse vuurtoren straks in het geding? Daarvoor is het goed om landelijk politieke ontwikkelingen uit het recente verleden en huidige stappen rond verkeersposten elders in het land nog eens op een rij te zetten.

In september 2005 deelde de toenmalige minister van verkeer en waterstaat Karla Peijs op Kamervragen van de Christenunie mee dat haar onderzoek naar efficiëntie van objecten en de wijze van taakuitvoering - ook ten aanzien van de verkeerspost Ouddoip - niet tot een voorbarige conclusie mocht leiden dat deze verkeerspost (vuurtoren Ouddorp) op termijn onbemand raakt. Wel gaf zij toen aan dat daar waar verkeersdienstapparatuur bij vuurtorens aan vervanging toe is, de vraag gesteld moet worden of de scheepvaart begeleiding nog vanuit een vuurtoren moet worden verricht. Of dat dit ook kan vanuit een verkeerscentrale waarbij de vuurtoren wordt voorzien van waarnemingsapparatuur (camera's) waarvan het signaal direct wordt doorgeseind naar een nieuwe verkeerspost. Dat speelde in 2005 toen in Noord- Nederland alleen nog voor de bemande vuurtorens van Terschelling en Schiermonnikoog. Op Terschelling zou een nieuwe verkeerscentrale worden gebouwd in de nabijheid van de vuurtoren. Daadwerkelijke overdracht zou plaatsvinden als onafhankelijk is vastgesteld dat ook de visuele component van de verkeersbegeleiding goed vanuit de nieuwe centrale kan worden meegenomen, /o stelde genoemde minister destijds.

Recent is er echter een vervolgstap gezet die ook de positie van Ouddorp opnieuw in de schijnwerper kan plaatsen. Want begin mei van dit jaar is het contract ondertekend tussen Rijkswaterstaat en de Zeeuwse Radar Combinaüe voor de bouw van een nieuwe Zeeverkeerscentrale Waddenzee op Terschelling. Daarmee komt een eind in zicht voor de huidige bemanning en functies op beide vuurtorens op Schiermonnikoog en Terschelling. Door gebruik van de nieuwste apparatuur, inzet van extra ladarmasten en camera's, uitbreiding van het bedieningsgebied en daarop afgestemde bemensing wordt de scheepvaartbegeleiding geopdmaliseerd, zo geeft Rijkswaterstaat als onderbouwing aan. Oplevering van de nieuwe huisvesting is al voorzien in november 2010.

Uitspraken 2005

wórdt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat/Rijkswaterstaat vervolgens de blik gericht op de vuurtoren in Ouddorp om veranderingen in de bedrijfsvoering van de scheepvaartbegeleiding zodanig in te richten dat lokale inzet van mensen wordt vervangen door camera's en andere apparatuur? Burgemeester Van de Velde van de gemeente Goedereede heeft dit onderwerp destijds al aangekaart en haar bezorgdheid kenbaar gemaakt Zij wees vooral op het feit dat de bemensing van de vuurtoren naast de belangrijke functie voor de scheepvaart, inclusief recreatievaart, extra veiligheid betekent in een gebied dat jaarlijks, tussen Maasvlakte en Brouwersdam, een sterk gloeiend aantal toeristen trekt (2,5 miljoen overnachtingen). Ook in Kamervragen is dit

Ook in Kamervragen is dit item sterk belicht. Toenmalig minister Peijs stelde in 2005 echter dat Zeeverkeersposten er met zijn om badgasten en recieanten te bewaken. Voor scheepvaartbegeleiding is het niet noodzakelijk dat direct zicht op het vaargebied aanwezig is, stelde ze. Veiligheid op zee en daarbij behorende functionaliteit van de verkeerspost moet gewaarborgd blijven, dat is leidend Dat aanvullende waarnemingen voor KNRM voor reddingsacties belangrijk zijn begreep Peijs, maar dat betekende volgens haar zeker niet automatisch dat de vuurtoren door verkeersleiders van Rijkswaterstaat zou moeten worden bemenst.

Vooralsnog zijn er geen harde aanduidingen, wel geruchten, dat ook de Ouddorpse vuurtoren met invulling van bovenstaande visie te maken krijgt. Met haar 5.200.000 kaars is deze vuurtoren al op 30 zeemijlen zichtbaar als visitekaartje voor veiligheid op zee. Van bemenste veiligheid, met lokale meerwaarde wel te

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2009

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Bemande vuurtoren Ouddorp betekent veel meer dan lokaal visitekaartje veiligheid voor scheepvaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2009

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's