Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. M. J. Mulder, Hooglied. Een praktische bijbelverklaring, in de serie 'Tekst en toelichting'. Uitg. J. H. Kok, Kampen 1991, 77 blz., ƒ 18,30.

Dr. M. J. Mulder, emeritus-hoogleraar in het Oude Testament aan de Rijksuniversiteit te Leiden, publiceerde in 1975 een vertaling in het Nederlands van de Targoem (Toelichting) op het Hooglied. In die publikatie laat hij merken, dat hij de allegorische verklaring van het Lied der liederen legitiem acht. Deze wijze van uitleg zou aanleiding zijn geweest het Hooglied op te nemen in de canon. In zijn laatste boek stelt Mulder de vraag of met de allegorische duiding de wezenlijke betekenis van het Hooglied is getroffen. Hij schrijft zelf: "Het antwoord op de laatste vraag moet negatief luiden. De eigenlijke zin van het Hooglied ligt beslist niet in de allegorie, die immers zo vaak het wezen van de zaak verhult en er zich soms blijkbaar voor schaamt het kind bij zijn ware naam te noemen" (p. 75). "In het lied is onvervalste erotiek, gedragen door menselijke sexuele verlangens, aan het woord. Wie deze zijde van het Hooghed miskent of verdoezelt, berooft het van zijn eerste diepste betekenis" Mulder geeft het advies de tekst vooral met te vergeestelijken, "want geesten bezitten tenslotte geen lichaam En het Hooghed behoort in de eerste plaats bij het lichaam Het Hooghed IS in wezen de negatie van de verheerlijking van het cehbaat Het laat zien, dat 'natuur' niet met 'bovennatuur' overhoop ligt" Het Hooglied is ook een fundamentele kritiek op de de 'partner' beledigende polygame maatschappij Het gaat om diepe liefde tussen een man en een vrouw Zo ook zien wij hier een afspiegeling van de verhouding van God tot Zijn volk Israel, van Christus tot Zijn Gemeente, een parallel van Hosea 2 en Ezechiel 16

Mulder stelt ook, dat 'het gewone liefdeslied' de vanouds gehanteerde allegorische invalshoek wil laten meeklinken "Vanaf zeer oude tijden hebben mensen hun verhouding tot God uitgedrukt in termen en zinnen aan het Hooghed ontleend" Paulus zou 1 Corinthiers 13 en Efeziers 5 22 vv met hebben kunnen schrijven als hij het Hooglied met had gekend

Deze interessante materie vraagt om meer aandacht dan die in deze kolommen kan worden gegeven In het verleden heeft Dr W Aalders in ons blad enkele artikelen over de uitleg van het Hooglied gepubliceerd Ook van H F Kohlbrugge zijn enkele preken over dit Lied bewaard gebleven en bovendien wordt ons uit zijn dissertatie over Psalm 45 duidelijk hoe hij het Hooglied heeft verstaan

Te zijner tijd hoop ik in de gelegenheid te zijn dieper en nader op de exegese van het Hooglied in te gaan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1992

Ecclesia | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1992

Ecclesia | 8 Pagina's