Gij zult uw kindskinderen zien
Ds. Labee over:
De woorden uit Psalm 128 geven al een tijd veel worstelingen. Onze godvrezende vader missen we bijzonder, maar zeker nu we zelf de huwelijkszegen ontvingen en deze belofte niet ver vuld lijkt. Wilt u uitleg geven?
Aards huisgezin
Psalm 128 wordt weleens een ‘gezinsfoto’ genoemd. Vers 1 en 2 laten ons de geluk- kige vader zien. Calvijn (1509-1564) ver- taalde ‘een iegelijk die de HEERE vreest’ met ‘de man die de HEERE vreest’. Hij wan- delt in de weg van Gods gebod en mag royaal de kost verdienen. Vers 3a belicht zijn vruchtbare huisvrouw, terwijl vers 3b spreekt over gezonde kinderen die zich rondom de tafel scharen. En na de nadruk kelijke zegenwensen voor deze godvre- zende man, wordt als laatste beloofd om de kleinkinderen te mogen zien: ‘Gij zult uw kindskinderen zien’!
Een ‘gezinsfoto’ die ideaal lijkt te zijn. Je zou bijna zeggen: een ‘bewerkte’ foto. De vraagsteller is er een bewijs van dat dit heerlijke familiebeeld van deze psalm niet lijkt te kloppen. De realiteit kan zoveel rauwer en anders zijn: we denken aan werkloze mensen, ongewenst alleen-gaanden, weduwen en weduwnaars, kinderloze echtparen, oudere mensen die nooit grootouder zullen worden etc. Het lijkt wel of de Bijbel zich tegenspreekt. Job vreesde toch de Heere? Maar zijn vrouw viel hem af en zijn tien kinderen (groene olijfplanten of olijfscheu- ten) werden in één keer omgehouwen. De oude hogepriester Eli diende de Heere maar had twee goddeloze jongens. En Hanna, die de Heilige Schrift tekent als een ‘vrome’ vrouw, was lange tijd kinderloos.
Calvijn schrijft heel fijntjes in zijn Bijbelcommentaar over per- soonlijke zonde en schuld. Deze man en vader, die zelf een zoon na 22 levensdagen naar het graf moest brengen, twee nog jonge dochters en na negen jaar huwelijk ook zijn vrouw, heeft het niet lichtvaardig opgeschreven. Maar we lezen bij de uitleg van Psalm 128: ‘En voorzeker, zo iedereen aan zijn eigen ondeugden denkt, zal hij erkennen, dat hij rechtvaardiglijk van de aardse zegeningen Gods verstoken is’.
Nu is het altijd goed om te beginnen met eigen schuld en onwaardigheid, maar veel verklaarders wijzen ook op een andere uitleg! De dichter van deze psalm spreekt hier tot bemoediging van de godvruchtigen in Israël, die daar zeker in zijn tijd behoefte aan hadden. Het was in de eerste jaren na de terugkeer uit Babel. Het betrof maar een klein groepje Joden die dringend behoefte hadden aan uitbreiding van gezinnen. Ze waren weer terug in het beloofde land. En dan is het alsof de dichter ze wil bemoedigen: de Heere zal de vlijt van de teruggekeerde mannen zegenen. Hij zal vruchtbaarheid geven aan de echtgenotes. Israëls kerkelijke en burgerlijke staat zal gebouwd worden en bloeien. ‘Godvrezende huisgezinnen, gezegend met (veel) kinderen, zijn de hechte en sierlijke stenen voor het gebouw van de gemeente des Heeren en voor een goed geordende en welvarende staat’, schrijft ds. J.H. Donner (1824-1903) in zijn uitleg bij deze psalm.
Geestelijk huisgezin
Misschien moeten we de vraagsteller ten slotte wijzen op het Bijbelcommentaar van ds. K. August Dächsel (1818-1901). Deze wijst onder meer op het geestelijk huisgezin. ‘Naast het eigen huis kennen christelijke echtelieden nog een huis van zegen, het Godshuis, waarin de Heere de gemeente zegent. Benevens de eigen familie kennen zij nog een ándere familie, het Israël naar de geest, de christelijke kerk op aarde; nevens het vaderland hier beneden nog een grote vaderstad, het Jeruzalem, dat Boven is, de christelijke kerk in de hemel.
Immers, wanneer een familie nog zo gelukkig ware, maar voor het geluk (dat van de christelijke kerk uitgaat) geen oog en geen hart, geen begrip en geloof had, zo deze kerk met haar zegeningen haar onverschillig ware, zo blijft een treurige avond voor haar niet uit; maar de familie, die uit Sion geze- gend wordt, die aan de belofte deel heeft, welke de Heere aan Zijn uitverkoren volk gegeven heeft, deze is in eeuwigheid gezegend’.
De Heere trooste de vraagsteller als de lege plaats schrijnt en geve zicht op de ‘wijde’ vervulling van deze psalm.
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2022
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2022
De Saambinder | 20 Pagina's