Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Geest der dienstbaarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest der dienstbaarheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was de Engelse godgeleerde Thomas Manton die zei: ‘Door de Geest der dienstbaarheid zendt God als Rechter ons tot Christus als Middelaar; en door de Geest der aanneming zendt Christus als Middelaar ons terug tot God de Vader’.

Met deze bijzondere uitspraak in het achterhoofd willen we letten op Romeinen 8 vers 15, waar Paulus schrijft: ‘Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinde- ren, door Welken wij roepen: Abba, Vader’. In dit artikel richten we ons op het eerste gedeelte van dit vers.

De Geest onder de oude bedeling

De apostel maakt hier een scherp onderscheid tussen de oude en de nieuwe bede- ling. In het Oude Testament vinden wij de bediening der wet als een bediening der verdoemenis; in het Nieuwe Testament daarentegen de bediening van het Evan- gelie als de bediening van Gods genade (zie 2 Kor. 3:17). Uiteraard zijn die twee niet geheel van elkaar los te maken. Ook onder het Oude Testament was de Geest der aanneming tot kinderen werkzaam (zie bijv. Jes. 63:14 en 16). Zijn werkzaamheid was toen echter veel geringer (Hebr. 2:15). Het wachtte nog op de komst van Christus (Joh. 7:39). De gelovigen van de oude dag verkeerden als onmondige kinderen onder de Geest der dienstbaarheid, Die hen deed vrezen.

De Geest onder de nieuwe bedeling

Toch is dit niet de enige betekenis van Romeinen 8 vers 15. Want ook als in de nieuwe bedeling mensen tot God bekeerd worden, komen zij – zoals Matthew Henry opmerkt – aanvankelijk onder de Geest der dienstbaarheid. Met de drieduizend die op de Pinksterdag in het hart getrof- fen werden, roepen zij uit: ‘Wat zullen wij doen?’ Bange vreze vervult dan het hart; vrees voor het rechtvaardig oordeel van God en voor de zonde. Paulus zelf is daar- van een voorbeeld. Hij leefde onder de wet en toch zonder de wet (Rom. 7:9). Hij was blind en ongevoelig; ja, dood in zonden en misdaden. Je zou kunnen zeggen: hij zat wel in de gevangenis, maar hij had er geen erg in.

Herkennen we dat? We zijn misschien wel- eens onrustig, maar die onrust gaat meer over de gevolgen van de zonde dan over de zonde zelf. In de waarachtige bekering ligt dat anders. Er komt een diep besef van Gods heiligheid, de verdorvenheid van ons hart en de grootheid van onze schuld. En we zijn totaal onmachtig onszelf daar- van te verlossen!

De wet in de hand van Gods Geest

Wat is het middel dat de Heere gebruikt om ons daar te brengen? Het is de wet, in de hand van de Heilige Geest (Rom. 3:20 en 7:7). De kanttekenaar op de Staten- vertaling wijst daar zo treffend op. Bij ‘de Geest der dienstbaarheid (…) tot vreze’ schrijft hij: ‘Alzo noemt Paulus de werking des Geestes Gods door de wet, die de harten der mensen door de dreigemen- ten tegen de overtreders verslaat en bevreesd maakt’. Hier is een toetssteen voor ons hart en leven.

De Geest der dienstbaarheid gaat altijd vooraf aan de Geest der aanneming. In de weg van overtuiging en ontdekking maakt Hij plaats voor Christus en Zijn genade.

Ook al hebben we van jongs af onder de waarheid gezeten, we kunnen dat plaats- makende werk niet missen. Het is nodig dat we met God te doen krijgen (Jes. 6:1-5). We moeten met onszelf bekend gemaakt worden (Jer. 31:19). George Whitefield zegt in een van zijn preken: ‘Eerst horen we de stem van Mozes bij de Sinaï voordat we gebracht worden tot de berg Sion (Hebr. 12:18-24)’.

Het Evangelie in de hand van Gods Geest

Er ligt dan ook een enorme tegenstelling in Romeinen 8 vers 15. Paulus plaatst de Hei- lige Geest als de Geest der dienstbaarheid tegenover diezelfde Geest als de Geest der aanneming tot kinderen. Met dat laatste bedoelt hij de Geest Die de aanneming tot kinderen doet beleven en daarvan verze- kert. We citeren nogmaals de kanttekenaar: ‘Hierdoor wordt verstaan de genadige wer- king van de Heilige Geest door de predikatie des heiligen Evangelies, Die de harten der gelovigen verkwikt en van hun aanneming tot kinderen verzekert (Gal. 4:6 en Ef. 4:30)’. Daarover gaat het de volgende keer.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

De Geest der dienstbaarheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's