Heilzame emancipatie
Jezus was voor emancipatie van de vrouw. Hij liet zien dat God de waarde van vrouwen beschermt. Één man hoort bij één vrouw. Zelfs kijken naar andere vrouwen met verkeerde bedoelingen is niet wat God wil. Daarmee had Hij een radicaal andere boodschap dan de vrije seksuele moraal die de vrouw nooit echt in haar waarde laat.
Al in het begin van de Bijbel lezen we waarom God een vrouw maakte: het was voor Adam niet goed om alleen te zijn. De vrouw vult aan wat de man ontbreekt. Vrouwen zijn dus niet ondergeschikt, maar anders. Ook geeft de Bijbel de beste verklaring waarom mannen vaak de baas spelen over vrouwen: het is de vloek van het streven om als-God-te-zijn. Zou dat ook de reden zijn waarom mannen soms de vloek van “in het zweet van je gezicht je brood eten” afwentelen op hun vrouw en méér van haar vragen dan van zichzelf? Voor nu: genoeg over vrouwen, over mannen mag iemand van het andere geslacht iets schrijven.
Jezus was voor emancipatie van het kind. Als we niet worden als een kind, kunnen we het Koninkrijk van God niet zien. Wee degene die een van deze kleinen die in Hem geloven, laat struikelen!
Jezus was voor emancipatie van allochtonen. Hij herhaalde het gebod van God: Heb je medemens lief als jezelf. Op de vraag: Wie is mijn medemens? gaf Hij het voorbeeld van hulp aan een beroofde buitenlander.
Jezus was voor emancipatie van slaven. Voor Zijn laatste Paasmaaltijd ging hij door de knieën om de voeten van zijn discipelen te wassen.
Jezus was voor emancipatie van gehandicapten en zieken. Hij kwam bij hen en genas hen.
Jezus was voor emancipatie van eenzame ouderen. Een van Zijn laatste woorden voordat Hij stierf aan het kruis was gericht aan Zijn discipel Johannes die naast Zijn oude moeder stond, om voor haar te zorgen alsof het zijn eigen moeder was. Jezus was voor emancipatie van ex-misdadigers, hoeren, uitgeslotenen, arme, eenvoudige mensen, van alle lijdende en onderdrukte mensen.
Hoe geëmancipeerd bent u eigenlijk?
Aris van Dijk MSc,
redactielid
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019
Zicht | 112 Pagina's
