Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dogmatiek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dogmatiek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

M. Barrett (red.), The Doctrine on Which the Church Stands or Falls. Justification in Biblical, Theological, Historical, and Pastoral Perspective (Wheaton: Crossway, 2019) 912 p., $ 49.92 (ISBN 9781433555411).

De leer van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof is ook in de 21ste eeuw een aangelegen realiteit. Dit is tot uitdrukking gebracht in de titel van deze omvangrijke bundel die een gemeenschappelijke overtuiging van de auteurs vertolkt. Het oude goud van de Reformatie vraagt in elke tijd opnieuw doordenking, verdediging en belijdenis.

Matthew Barrett verzorgde de redactie en de opzet van deze bundel is eenvoudig en doeltreffend. Het eerste deel behandelt de rechtvaardiging in bijbels perspectief. Hier wordt onderzocht hoe de rechtvaardiging functioneert in de Pentateuch, in de wijsheidsliteratuur, in de profeten, in de brief aan de Romeinen en in de brieven van Paulus. Het gaat hier om de vraag of de rechtvaardigingsleer een doorgaande grondtoon in de Schrift vormt, of dat dit thema in de Reformatie vooral door de context werd bepaald. Het antwoord hierop is dat niets van groter belang is dan de persoonlijke rechtvaardiging door God. In dit eerste deel is ook een hoofdstuk opgenomen dat ingaat op de vraag hoe Paulus en Jakobus zich tot elkaar verhouden. Verder zijn er twee hoofdstukken gericht op de behandeling van ‘New Perspectives on Paul’. De conclusie hiervan is overigens dat er op deze manier geen recht wordt gedaan aan Paulus, aan de leer van de erfzonde en aan het synergisme in het jodendom. Terwijl synergisme de helderheid van de rechtvaardigingsleer ondermijnt.

Het tweede hoofddeel omvat het theologisch perspectief op de rechtvaardiging. Hier komt het verzoeningswerk van Christus aan de orde, de plaatsvervanging, de toereke­

Het derde hoofddeel is ook interessant. Hierin wordt het historische perspectief behandeld. Gerald Bray laat zien dat de rechtvaardigingsleer ook bij de kerkvaders aanwezig was. Nick Needham onderzoekt de ontwikkeling van de rechtvaardigingsleer in de Middeleeuwen, bijvoorbeeld bij Anselmus. Redacteur Barret plaatst de Reformatie in het licht van de Via Moderna. Ook de controversiële benadering van het sola fide in de lutherse traditie komt aan de orde. De rechtvaardigingsleer in de gereformeerde traditie kan natuurlijk niet achterblijven. John Fesko tekent daarvoor. In dit gedeelte wordt ook de ‘Joint Declaration’ geanalyseerd. Leonardo de Chirico meent dat in deze verklaring geen recht is gedaan aan de intentie van de Reformatie. Het laatste hoofdstuk in dit deel behandelt de rechtvaardigingsleer in de Verlichting en de tijd daarna.

Het vierde deel is het kortste en het omvat twee hoofdstukken over de rechtvaardiging in de pastorale context. Chris Castaldo bespreekt de relatie tussen rechtvaardiging en bekering, terwijl Sam Storms de noodzaak van rechtvaardiging voor het pastoraat bespreekt.

Het geheel is niet alleen stevig qua omvang, maar ook stevig qua toon en inhoud. Op een ondubbelzinnige manier wordt de rechtvaardigingsleer van de gereformeerde traditie besproken en verdedigd. De gereformeerde traditie is hier vooral te verstaan als de gereformeerde orthodoxie zoals die bijvoorbeeld in de Westminster Confessie zichtbaar wordt. Wie in deze context naar een grondige bespreking en behandeling zoekt, kan hier uitstekend terecht. Het boek biedt veel waardevolle informatie waarbij de uitgebreide indexen achter in de bundel buitengewoon behulpzaam zijn.

Wie een studie over de rechtvaardiging zoekt waarin een spade dieper wordt geproblematiseerd en geanalyseerd, komt niet altijd aan zijn trekken. Daarvan zijn tal van voorbeelden te geven. Zo vond ik het treffend dat de rechtvaardiging in het algemeen werd gezien als een ‘once-for-all’ rechtvaardiging, terwijl iemand als Calvijn een dynamischer benadering heeft door zijn ‘herhaaldelijke’ rechtvaardiging van de dagelijkse toorn van God. Al met al hebben we hier met een naslagwerk te doen dat ons veel heeft te bieden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

Theologia Reformata | 123 Pagina's

Dogmatiek

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

Theologia Reformata | 123 Pagina's