Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van De Hoofdredacteur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van De Hoofdredacteur

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ineens staat de wereld op zijn kop. Een minuscuul klein virus waait over de wereld heen en zaait dood en verderf. Vliegtuigen staan aan de grond gekluisterd, winkels en restaurants sluiten, economieën storten in. Overheden en bedrijven hadden hun groeipercentages en begrotingen netjes ‘op orde’, maar ineens duiken landen in een recessie van ongekende omvang. Zo kwetsbaar is kennelijk mens en wereld! Het besef komt hard bij ons aan dat ons economisch en sociaal systeem als een kaartenhuis uit elkaar valt. Juist omdat we steeds meer in een geglobaliseerde wereld leven, is een pandemie mogelijk. De zegen van het internationale handelsverkeer en open grenzen blijkt ineens in een vloek te veranderen.

In dit nummer vragen we aandacht voor wat epidemieën de kerk in het verleden hebben geleerd. Christenen hebben in alle tijden geprobeerd deze rampen te duiden vanuit Bijbels oogpunt met het oog op de noden van de tijd. Het duiden van het tijdsgebeuren is eigen aan een christelijke geschiedbeschouwing. Zonder direct in dreigende termen te vallen als ‘Gods oordeel’ of ‘straf’ -wat juist richting de wereld averechts werkt- mag er toch wel gezegd worden dat we in dit alles een sprake van God zien. Het drukt ons met de neus op de kwetsbaarheid van het menselijk leven. We geven in dit nummer enkele duidingen weer die in het verleden naar voren gebracht werden. Er is gelukkig ook niet-corona-nieuws, zoals aandacht voor de onbekende Zeeuwse oudvader Bruynvisch en een kunstzinnige beschouwing over de Opwekking van Lazarus van de Hollandse schilder Carel Fabritius.

Ik wens de lezers de lijfspreuk van de protestantse voorvechter Willem van Oranje toe: saevis tranquillis in undis - rustig te midden van de woedende golven. Actueel is het Schriftwoord uit Mattheüs 8:23 e.v., waar Jezus slaapt in het schip te midden van de storm. Hij wordt wakker gemaakt door de discipelen. Jezus bestraft vervolgens de winden en zegt: waarom bent u zo angstig? Hebt u geen geloof? Laat dat de geloofshouding zijn in deze tijd van coronacrisis.

Dr. K. van der Zwaag

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

Protestants Nederland | 24 Pagina's

Van De Hoofdredacteur

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

Protestants Nederland | 24 Pagina's