Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Haastige spoed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Haastige spoed

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niets zo vervelend als iemand voor je die niet ‘doorrijdt’, toch? Of als je even moet wachten voor een stoplicht of kruising. Of als je achter een trekker zit die toch echt even de openbare weg moet gebruiken. Of als die trekker plotseling op de N57 rijdt, waar je op dat moment eigenlijk maar 50 mag.

Een trekker op de doorgaande weg kunnen we als rechtgeaarde eilanders nog wel hebben (als het maar niet te lang duurt). Boeren zijn toch een beetje ‘van ons’, en waar het kan rijden ze echt wel op een rustige dijk of een parallelweg.

Dat laatste deden ze ook op de Haringvlietdam. Totdat een moment van onoplettendheid bij de Goereesesluis ervoor zorgde dat ze ineens de tweebaansracebaan op moesten. Dat zorgde gedurende enkele dagen voor levensgevaarlijke situaties. Want als je niet oplet, de bordjes met 50 en wegwerkzaamheden mist en denkt dat je 100 mag, dan komen die langzaam rijdende voertuigen die zich wel netjes aan de snelheid houden, opeens wel heel erg snel dichtbij. Met schuin achter je iemand die vindt dat 120 ook wel kan, moet je vol in de ankers.

Bovenstaande gebeurde vorig weekend een aantal keer, nog los van het gevoel van onveiligheid dat veel weggebruikers hadden, en soms in mis te verstane bewoordingen op social media zetten én aan Rijkswaterstaat lieten weten. Dat eerste heeft alleen zin als men meeleest, in dit geval zeker niet uitgesloten. De tweede optie was zeker een goed idee, aangezien je inmiddels weer gewoon 100 mag rijden, op enkele vaste momenten na dan. Een aanpassing die werd gedaan 'na de vele klachten die zijn ontvangen'.

De snelheid verlagen voor het hele stuk tussen de twee rotondes was misschien niet het beste idee. Zeker niet als je doet alsof er wegwerkzaamheden zijn. Eerlijk zijn is altijd beter, ook bij dit soort zaken. En binnen een dag de politie laten controleren op snelheid in een situatie die op zijn minst onduidelijk te noemen is, dat is ronduit kinderachtig en heeft al lang niet meer alleen met verkeersveiligheid te maken. De pakkans is immers ‘lekker groot’. Dat neemt echter niet weg dat ook weggebruikers een grote verantwoordelijkheid hebben. Voor zichzelf, maar vooral ook voor medeweggebruikers. En niet alleen op de N57, maar op elke weg. Die ruim 4 minuten tijdwinst in het geval van de Haringvlietdam weegt echt niet op tegen het veroorzaken van een verkeersongeval, met alle gevolgen van dien.

Bang dat je te laat komt? Vertrek dan gewoon vijf minuten eerder, dat scheelt stress en is een stuk veiliger.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Haastige spoed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's