Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MER Beheer Haringvlietsluizen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MER Beheer Haringvlietsluizen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1970 zijn de Haringvlietsluizen in gebruik genomen als onderdeel van de Deltawet. Behalve de veiligheid dienen de sluizen ook de belangen van de scheepvaart en de zoetwatervoorzieningen voor drinkwater en landbouw. De aspecten 'natuur' en 'milieu' speelden

De aspecten 'natuur' en 'milieu' speelden destijds een ondergeschikte rol. De negatieve gevolgen voor flora en fauna zijn echter steeds duidelijker geworden. In beleidsplannen is daarom de wens uitgesproken om iets van het overgangsgebied tussen zout en zoet water in ere te herstellen. Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een ander beheer van de sluizen. Daarbij zijn alle belangen in kaart gebracht en onderzocht, hetgeen is uitgemond in de Milieu-effect-rapportage (MER) Beheer Haringvlietsluizen. De eerste stap op weg naar een ander beheer is het op een kier zetten van de sluizen. Dit voornemen is verwoord in een ontwerp-beheersbesluit. De MER en het ontwerp-beheersplan gaan na de zomervakantie de inspraak in. De regering geeft in de Vierde Nota water

De regering geeft in de Vierde Nota waterhuishouding met de titel 'Waterkader' aan dat Getemd getij op het Haringvliet past binnen het Rijksbeleid. Dat betekent dat de Haringvlietsluizen in de toekomst voor een deel kunnen worden opengezet. Maar wie gaat de benodigde compenserende maatregelen betalen, dat is de vraag die de afgelopen maanden centraal stond. Medio dit jaar zijn op rijksniveau over de financiering van een eerste stap naar een ander beheer van de Haringvlietsluizen (de kier) duidelijke afspreken gemaakt. De totale kosten voor een eerste stap (de

De totale kosten voor een eerste stap (de sluizen op een kier) bedragen ongeveer 70 miljoen gulden. Gedurende de inspraakpe- riode kan zowel schriftelijk als mondeling op de (MER) Beheer Haringvlietsluizen en het ontwerp­beheersbesluit gereageerd worden, in het ontwerp­beheerbesluit staat het besluit omschreven dat de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over de Haringvlietsluizen wil gaan nemen. Na de inspraakronde zal de Staatssecretaris, rekeninghoudend met de inspraakreacties, een beslissing nemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1999

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

MER Beheer Haringvlietsluizen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1999

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's