Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

11. Waarachtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

11. Waarachtigheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze artikelenserie gaat over ‘Het allerbeste leven’. Nu schrijven we over de Bijbelse deugd van ‘waarachtigheid’. Een woord dat we niet dagelijks meer gebruiken. Maar daarom is het zoveel te beter om er eens even bij stil te staan. U, jij zult er dan achter komen, dat het alles met ons dagelijks leven te maken heeft. Voor de eeuwigheid is het een onmisbare weldaad als het waar mag zijn in onze verhouding tot de Heere.

Inleiding

In Johannes 1:48 lezen we: Jezus zag Nathánaël tot Zich komen, en zeide van hem: Zie, waarlijk een Israëliet, in welken geen bedrog is. Wat bedoelt de Heere Jezus met deze woorden? Kanttekening 91 zegt bij ‘een Israë liet’: ‘Dat is een oprecht en on geveinsd man, gelijk de rechte Is raëlieten behoren te zijn.’ We kunnen ook zeggen: zoals de rechte christenen behoren te zijn.

Oprecht en ongeveinsd zijn is sinds onze diepe val onmogelijk ge - worden zonder de genade van de weder geboorte en de kinderlijke vreze des Heeren. Iemand zal tegenwerpen dat er in de samenleving toch genoeg eerlijke mensen zijn. Dat ontkennen we niet, maar wat hier door de Zaligmaker over Nathánaël wordt gezegd, overstijgt deze eerlijkheid ver. Christus is immers de grote Kenner der harten. Hij wist dat Nathánaël de God van Israël oprecht liefhad.

Dat Nathánaël zelf ook niet bedrogen wil worden, maar naar waarheid zoekt, blijkt als Filippus hem meedeelt dat hij de Messias heeft gevonden. Nathánaël neemt het woord van Filippus niet zomaar aan. Zodra Christus Zich echter aan hem openbaart als de Zoon van God, is er bij hem door het ware geloof een hartelijke overname.

In dit artikel gaat het over ‘waarachtigheid’, een onderwerp waarover in onze tijd veel wordt gesproken. Velen verliezen hun vertrouwen in de overheid en in degenen die in hoogheid zijn gezeten als blijkt dat er geen sprake is van waarachtigheid.

Gods Woord is de waarheid

Het is boven alle twijfel verheven dat Gods Woord de waarheid is. Alles wat met dit Woord niet overeenkomt, zal geen dageraad hebben. In Gods Woord staat ook dat Christus de Waarheid Zelf is. Hij heeft tijdens Zijn omwandeling op aarde in de omgang met mensen getoond wat waarheid is. Hij sprak de waarheid. Hij was oprecht in al Zijn spreken. Hij was eerlijk in de wijze waarop Hij Zichzelf bekend maakte. Hij verdraaide de woorden van anderen niet. Hij interpreteerde wat was gezegd niet anders dan het was bedoeld.

Als iemand waarachtig is, spreekt hij of zij op een wijze die met de waarheid overeenkomt. Dit betekent: waarheid spreken als het gaat om de dienst van God, en ten opzichte van de naaste rechtvaardig zijn en in liefde handelen.

Waarachtigheid is lofwaardig in mensen en moet altijd blijken, omdat God waarachtig is. Het is tevens de grondslag van de gerustheid en veiligheid van de naaste. Van haar hangt heel het samenleven en de rust in het menselijk leven af. Het is een bewijs van oprechtheid en vastigheid. Dit kan niet worden gemist in de onderlinge omgang in zowel het burgerlijke als het kerkelijke leven. Het behoud en welzijn daarvan is gefundeerd op waarachtigheid.

In onder meer de volgende teksten vinden we de plicht om waarachtig te zijn en wat daarmee samenhangt: Éxodus 18:21, Jeremía 23:28m, Matthéüs 5:37, Johannes 7:18, Filippenzen 4:8.

Welzijn van de gemeenschap

Het welzijn van gemeenschappen, zoals het gezin en een kerkelijke gemeente, is afhankelijk van het spreken en het liefhebben van de waarheid. Waarheid of waarachtigheid is een christelijke plicht en een vrucht van de Heilige Geest. In het bijzonder christenen betaamt het de waarheid lief te hebben. Een liefhebber van de waarheid is openhartig en oprecht. Hij zal niet kunnen zwijgen als het de eer van God en de noodzakelijkheid ten opzichte van hemzelf of zijn naaste ook maar enigszins vereist. Hij zal daarbij tijd en plaats in acht nemen. Anders gezegd: hij zal de juiste gelegenheid kiezen om het voor de waarheid op te nemen.

Sociale media

In onze tijd wordt er veel gebruik gemaakt van sociale media. Het valt te vrezen dat de plicht ‘waarachtigheid’ op deze platforms weinig wordt beoefend. Veel gebruikers van sociale media presenteren zich als mooi, gelukkig en welvarend, en op een wijze die de aandacht trekt en de populariteit bevordert. De mooiste momenten van de dag worden gedeeld. Zodoende ontstaat een virtuele schijnwerkelijkheid, die niet voldoet aan de plicht van waarachtigheid.

Ook de wereldgelijkvormigheid wordt door de sociale media sterk bevorderd. De beelden prikkelen de begeerten, en dat is ook de bedoeling van degenen die deze media exploiteren. De ontwerpers van reclame dragen graag hun steentje bij. Het schijnt hen niet te deren dat de kwade begeerten en lusten er vaak door worden opgewekt. Het lijkt hen niet aan te gaan dat huwelijken worden verwoest door pornoverslaving en dat jongeren en ouderen daardoor worden verziekt.

Schijn bedriegt

In het boek ‘Schijn bedriegt’ gaat ds. C.J. Meeuse in op het verkeerde van het zich bezighouden met een schijnwereld. In de productbeschrijving van dit boek lezen we: ’In de gereformeerde gezindte zijn verwoede pogingen gedaan om de televisie buiten de deur te houden. In de laatste jaren is evenwel het slechtste dat daarop wordt vertoond - de speelfilm - op andere wijze (denk aan open Internet, video en dvd) door veel mensen in huis gehaald. Al te gemakkelijk denken velen dat het hier gaat om moderne middelen die je, als nieuwe uitvindingen, maar moet accepteren. Beseffen we wel welke schijnwereld achter dit alles schuilgaat? Weten we waarom het toneelspel door onze vaderen altijd werd verboden en verworpen?

Als we rollenspel of speelfilm zelfs voor evangelisatiewerk willen gebruiken, dreigen we ter wille van een vermeend goed doel, verkeerde en zondige middelen te gebruiken, waardoor het doel niet bereikt zal worden en heel het werk fundamenteel dreigt te ontsporen. Is de schijnwereld van toneel en film bedrieglijk, en dus misleidend, het ergst is dit als het om het heil, ja, de zaligheid van zondaren gaat.

Daarom wordt in dit boek ook aandacht gevraagd voor de bezwaren die wij hebben tegen de zogenaamde ‘Jezus-film’.

Kerkenraden, schoolbesturen en docenten moeten hun grote verantwoordelijkheid beseffen. Dit boek is geschreven om te helpen hierop te bezinnen.’

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

11. Waarachtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's