Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (323)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (323)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Was de staf van Aáron een bijzondere staf? Nee, en toch gebruikte de Heere deze staf om aan te tonen wie Hij tot priester had aangesteld. Het verhaal van de bloeiende staf met de naam van Aäron er opgeschreven staat vermeld in Numeri 16 en 17. Het vond plaats na de treurige geschiedenis van het kwaad gerucht door de tien verspieders, die beweerden dat het beloofde land Kanaän niet kon worden ingenomen. Het gevolg was dat de wolkkolom niet verder ging, maar zich omwendde naar de woestijn in de richting van de Schelfzee.

Samenzwering tegen ambtsdragers

In die tijd breekt er oproer uit onder het volk, een ernstige samenzwering tegen het gezag van Mozes en Aäron. Korach, een Leviet uit dezelfde stam van Mozes en Aäron, is verbitterd dat het regeerambt door de Heere aan Mozes was gegeven, en dat het priesterschap alleen verbonden was aan het geslacht van Aäron. Korach krijgt het ook voor elkaar dat Dathan en Abíram, beiden afkomstig uit de stam van Ruben, met hem instemmen. Ondertussen gaat het roddelen onder het volk voort, zodat 250 leiders, mannen van naam uit de twaalf stammen, door hen worden meegesleept. Een heuse revolutie van Korach als aanstichter en van een groot aantal vertegenwoordigers van het volk die hem steunen. Zij verwijten Mozes dat hij zichzelf het leiderschap heeft aangematigd, zonder eerst de mening van het volk gevraagd te hebben. Dit is opstand tegen de Heere. Het volk van Israël is een theocratisch volk waarin de Heere als de hoogste Gezagsdrager de leiding heeft over Zijn volk. Maar door hun opstand stevenen zij af naar een democratische regeringsvorm. Het volk moet de leiders kiezen! Om hun eis kracht bij te zetten, gebruiken zij het argument dat de ganse vergadering ‘heilig’ is (Num. 16:3). We zien dat hun boosaardigheid onder een dun laagje vernis van godsdienst is verborgen.

Mozes beroept zich op de Heere en hij dagvaardt Korach en de andere opstandelingen om de andere dag met hun wierookvaten voor het aangezicht van de Heere te verschijnen. Deze dagvaarding is ook gericht aan Dathan en Abíram; zij weigeren echter te komen. Zij verwijten Mozes dat hij het volk uit Egypte heeft uitgeleid, zonder hen in het beloofde land te brengen. Hoor wat een oordeel Mozes hen in de Naam van God aanzegt. Als deze revolutionairen een natuur lijke dood sterven, dan heeft de Heere mij als leider niet aangesteld (Num. 16:30). De Heere voert terstond het vreselijke oordeel uit. Plotseling scheurt de aarde uiteen, en verzwelgt Korach met de twee anderen en allen om hen heen (Num. 16:30, 32). Het volk vlucht weg om het gekerm en geschreeuw van hen die levend worden begraven. De 250 leiders van de twaalf stammen die met hun wierook vaten tegen het leiderschap van Mozes demonstreerden, worden door het hemelse vuur verteerd (Num. 16:35). Is de revolutiegeest nu geblust? Nee.

Hardnekkig onder een mom van godsdienst

De volgende dag beschuldigt het ganse volk Mozes en Aäron ervan het volk van de Heere te hebben gedood! Is dit niet een klaar bewijs van ons verdorven bestaan en van onze hardnekkigheid onder een mom van godsdienst? Ziet u niet dat de hardheid van ons hart door geen enkel oordeel is te vermurwen, tenzij hartvernieuwende genade ons wederbaart tot een nieuw schepsel in Christus?

Wij zijn verbaasd dat het hele volk vijandig en opstandig bleef! Ondanks dat zij de gekloofde aarde zagen waarin de opstandelingen waren weggezonken, en zij het gekrijs en gegil hoorden en de vreselijke brandlucht van de verkoolde lijken roken.

Hoor hun dwaze beschuldiging: Gijlieden hebt des HEEREN volk gedood (Num. 16:41). Zij bleven halsstarrig en wilden niet erkennen dat zij tegen de Heere hadden gezondigd. Daarom verzochten zij Mozes en Aäron niet om vergeving voor hen af te smeken. Nee, zij beschuldigden hen moordenaars van Gods volk te zijn, en dat zij een onwettige leider en hogepriester waren. Kortom, zij erkenden de hoge Godsregering niet en riepen daarom Zijn oordeel over hen uit.

De maat van de Heere was toen vol en Hij sprak tot Mozes: Ik zal hen verteren als in een ogenblik (Num. 16:45). Dan blijkt hoe zachtmoedig de mannen Mozes en Aäron zijn, want zij bidden Gods vreselijke toorn af. Mozes geeft tevens Aäron opdracht zo snel mogelijk een wierookvat te nemen en haastig tussen de levenden en de doden te lopen om verzoening met God voor hen te maken. Het is opmerkelijk dat Aäron, een oude man die door het ondankbare volk zo slecht behandeld was, direct bereid was om het Goddelijke bevel op te volgen!

Gewoonlijk mocht de wierook alleen gebruikt worden als de priester het gouden reukwerkaltaar in het heilige aanstak. Maar bij deze uitzonderlijke gelegenheid was het hem door de Heere ingegeven om dit te doen. Aäron pakt een vat, haast zich naar het brandofferaltaar, neemt er enkele kolen uit en legt ze daarin. Daarna neemt hij de wierook, dat een mengsel is van gedroogde kruiden, en strooit dit in het vat met vurige kolen zodat er een aangename geur wordt verspreid.

In onze gedachten zien we hem door het legerkamp lopen met in zijn ene hand het vat vol gloeiende kolen waarop wat wierook was gestrooid. In zijn andere hand heeft hij een schaaltje met gedroogde kruiden om indien nodig het op de gloeiende kolen te strooien als hij tussen zo’n ontzaglijk groot aantal mensen moet lopen. Hij snelt van de tabernakel naar het volk en ziet al een groot aantal doden neervallen. We lezen daarna: En deed verzoening over het volk (Num. 16:47). Dat wil zeggen, de vertoornde Heere rook de zoete geur van de specerijen, waardoor Zijn toorn werd gestild en de plaag ophield. Evenwel waren er 14.700 mensen aan de dodelijke plaag gestorven. Zo bevestigde de Heere op vreselijke wijze de door Hem aangestelde mannen in hun ambten. God regeert en heeft het laatste woord in rechtszaken.

Een bijzonder advies van Samuel Rutherford

Samuel Rutherford schreef een bijzonder advies in een brief aan een zielsvriendin, die hem bericht had gedaan hoe zij van streek was door het ongelijk dat haar man was aangedaan. Het antwoord van Rutherford was dat zij zich in de Heere moest troosten, en gaf daarbij het voor ons veelzeggende advies: ‘Een rechtvaardige zaak blijft onder water zolang goddeloze mensen hun hand erboven houden; hun arm zal echter moe worden en dan zal de rechtvaardige zaak boven komen drijven.’ Tot zover Rutherford.

Laten we dit schrijven, dat de gesel van de tong pijn doet, maar het is groot als u een goed geweten hebt. De mening of de kwade gedachten van mensen moeten u niet beheersen, maar u behoort in soortgelijke omstandigheden met betraande ogen naar boven te kijken en op God te letten. U kunt dan voor hen bidden die met hun tong u geselen en u hebt medelijden met hen. We kunnen in deze geschiedenis duidelijk zien dat de Heere op hun zonde terugkomt en hen straft.

We lazen in bovenstaande brief van Rutherford nog een zin die we tot bemoediging citeren voor hen die onterecht belasterd worden: ‘Goud kan goud zijn en het stempel van de koning dragen, terwijl het door mensen vertrapt wordt. Zalig bent u, als u, wanneer de wereld u vertrapt in uw aanzien en goede naam, toch het goud des Heeren bent, met het beeld van de Koning van de hemel gestempeld en door Zijn Geest verzegeld tot de dag van uw verlossing (Ef. 4:30).’

Zien we niet duidelijk dat de priester Aäron een type is van Christus, Die als de Middelaar Gods en der mensen Zichzelf heeft opgeofferd om de zonde van Zijn volk te verzoenen? Hoe ontroerend is het als we door het levende geloof zien op Hem Die de vreselijke toorn met de zondelast op Zich kreeg gebonden, van Wie we de alleszeggende woorden lezen: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29).

Christus Die met de hoogste eer en heerlijkheid is gekroond, is ook als Voorbidder bij de Vader en heeft hen altijd in Zijn voorbede. Hij heeft hen met God verzoend door Zijn bloed, en verzorgt hun lichaam en ziel hier op aarde om hen straks te brengen in de hemelse heerlijkheid. O, konden we u overreden om op Christus te zien. Of zult u pas op uw sterfbed denken om nog één keer deze nodiging te horen om tot een wenkende Christus te komen, Die zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden? (Jes. 45:22). Zal het dan te laat zijn? De genadetijd nadert het einde. Jongeren, zoek de Heere in je jeugd en geef Hem de bloem van je leven. Ouderen, haast u om God te ontmoeten. Zijn wij bereid?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (323)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's