Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderscheid in beloning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderscheid in beloning

Prof. Paul: ‘De levensheiliging is niet slechts voor nu’

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gelovigen zullen loon van God ontvangen overeenkomstig hun eigen inspanningen, dat noemt Paulus tweemaal in 1 Korinthe 3. Deze boodschap is niet zo bekend in protestantse kring, omdat meestal de nadruk ligt op de rechtvaardiging uit het geloof, zónder onze verdiensten.

Paulus heeft in Korinthe een gemeente mogen stichten en anderen hebben zijn taak voortgezet. De apostel gebruikt het beeld van plantjes die door hem in de grond zijn gezet. Toen kwam Apollos: hij heeft voor water gezorgd, zodat ze konden groeien. Beide werkers hadden hetzelfde doel voor ogen, namelijk om God te dienen. Daarna volgen de woorden: ‘Maar ieder zal zijn eigen loon ontvangen overeenkomstig zijn eigen inspanning.’ (1 Kor.3:8) Dus Paulus en Apollos ontvangen hun loon, maar de woorden betreffen ook de gemeenteleden in Korinthe.

Ruzie

Hierna volgt een vergelijking met een bouwwerk. De apostel is in Korinthe het fundament komen leggen en hij verklaart: ‘Niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.’ (vs.11) Dat is de kern van het Evangelie: Jezus Christus is gekomen om zondaren zalig te maken. Dat geldt voor een farizeeër als Paulus en voor mensen in de havenstad Korinthe, die zich overgegeven hadden aan allerlei zonden. Ze leven van de vergevende genade en liefde van Christus.

Nadat het fundament gelegd is, komen anderen. De opvolgers zijn druk in de weer met de bouw, met de gemeenteopbouw. Maar Paulus is niet tevreden, want de bouw vordert niet. Er is veel ruzie en ook verdeeldheid in de gemeente. De Korintiërs handelen meer op grond van eigen vleselijke inzichten dan dat men zich laat leiden door de Heilige Geest.

Gradaties

De apostel noemt allerlei bouwmaterialen. Op het ene fundament Jezus Christus kan met goed en met slecht materiaal gebouwd worden. Goed materiaal is goud, zilver en edelstenen. Slecht materiaal is hout, hooi en stro. We bemerken dat het beeld verspringt, want voor ons is hout prima bouwmateriaal.

De apostel gaat ook over vuur spreken. In de oordeelsdag zal alles beproefd worden door vuur. Goud, zilver en edelstenen kunnen de vuurproef doorstaan, de metalen worden daarin zelfs gelouterd. De andere drie materialen (hout, hooi en stro) zullen echter verbranden.

Deze boodschap is nog steeds actueel: wij kunnen actief in de gemeente bezig zijn, maar is ons werk meer dan schone schijn? Houdt het stand in het vuur van Gods gericht? In de bundel van Johannes de Heer staat een lied dat daarover gaat:

Niets is hier blijvend, niets is hier blijvend.

Alles, hoe schoon ook, zal eenmaal vergaan.

Maar wat gedaan werd uit liefde tot Jezus,

dat houdt zijn waard’ en zal blijven bestaan. (lied 166)

Wat betekent het dat werken de vuurproef doorstaan en blijven bestaan? Dat heeft gevolgen voor de eeuwigheid. Gewoonlijk benadrukken wij het verschil tussen hemel en hel, tussen zaligheid en verlorenheid. Maar er zijn ook gradaties. Net zo goed als er verschil is in straf, zo is er verschil in mate van zaligheid.

Zwaarder straffen

Jezus zegt dat het Tyrus en Sidon verdraaglijker zal zijn in de oordeelsdag dan Bethsaïda. Datzelfde geldt voor Sodom ten opzichte van Kapernaüm (Matt.11:21-24). De doden zullen geoordeeld worden naar hun werken (Rom.2:5-6; Openb.20:12-13). Onze God is een rechtvaardige Rechter, Die de mate van straf bepaalt. Het is in onze rechtspraak niet rechtvaardig als iedereen precies dezelfde straf ontvangt. Zou God dat dan wel doen? Hij zal wrede dictators die velen gedood hebben, zwaarder straffen dan ongelovigen die netjes geleefd hebben.

Is er ook verschil in zaligheid, in hemelse heerlijkheid? Zoals vermeld geeft Paulus aan dat ieder zijn eigen loon zal ontvangen, overeenkomstig zijn eigen inspanning. In Lukas 19 staat een gelijkenis over dienaren die handel hebben gedreven. Zij krijgen macht over tien of over vijf steden. Ze ontvangen dus niet hetzelfde.

Johannes schrijft: ‘Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.’ (2 Joh.1:8) Het volle loon is niet hetzelfde als een karig of gedeeltelijk loon. Over de gelovigen wordt in Openbaring 14:13 gezegd: ‘Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun inspanningen, en hun werken volgen met hen.’ De werken gaan dus mee. Er is onderscheid in beloning in het leven na de dood.

Geblakerd de hemel in

Wat gebeurt er als kinderen van God in geestelijk opzicht verkeerd leven? Dat kan door zonden toe te laten in hun leven, door op een verkeerde manier de gemeente op te bouwen en door geestelijk lui te zijn in plaats van zich in te zetten voor Gods Koninkrijk. Paulus maakt duidelijk dat hun werken zullen verbranden. Die zijn niet meer dan hout, hooi en stro in het vuur.

Toch gaat het hier over gelovige gemeenteleden. Christus is voor hen gestorven en ze zullen wel behouden worden. Vers 15 stelt: ‘Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.’ Een dergelijke bouwer komt geblakerd door het oordeelsvuur de hemel binnen. Hij wordt wel gered, maar hij staat met lege handen. Er is dus onderscheid tussen gelovigen die loon ontvangen op grond van hun goede werken en gelovigen die niets mee mogen nemen.

Tegenwerping

Mogelijk dat iemand denkt: de zaligheid is toch uit enkel genade? Moeten wij goede werken gaan doen om een betere positie in de eeuwigheid te verwerven? Paulus is er helder in: wij kunnen alleen zalig worden door het volbrachte werk van Christus. Dat is het fundament. Maar als mensen tot geloof gekomen zijn en de belofte hebben dat zij zalig zullen worden, maakt het wel verschil hoe zij leven. Het is van belang te leven tot eer van God, om in een leven van heiligheid Hem te dienen. Het wonderlijke is dat God de goede werken onthoudt en beloont met genadeloon. Een andere tegenwerping is ontleend aan de gelijkenis van de werkers in de wijngaard. Ongeacht hoelang zij gewerkt hebben, krijgen zij dezelfde beloning (Matt.20). In die gelijkenis gaat het echter over de eersten en de laatsten. Of ze nu hun leven lang in Jezus geloofd hebben of pas op het laatste moment, zoals de ene moordenaar aan het kruis: allen ontvangen de zaligheid. Toch zegt Jezus in hetzelfde verband dat wie huizen of familie verlaten heeft om Zijn Naam, honderdvoudig zal ontvangen (Matt.19:29).

Troost

Het bovenstaande is voor velen in de loop van de geschiedenis, zeker voor de martelaren, tot grote troost geweest. Het is echter ook mogelijk dat we teleurgesteld zijn over onze eigen onvolkomenheid en vrezen dat al onze goede daden beneden de maat blijven. Paulus bedoelt niet dat we in eigen kracht met goed materiaal kunnen werken. Het is belangrijk verbonden te zijn met Jezus Christus en zo vruchten voort te brengen (Joh.15:1-8). Elders is sprake van de Heilige Geest Die mensen vernieuwt.

De levensheiliging is niet slechts voor nu, terwijl het met de dood dan afgelopen is. Zou God dan weer opnieuw moeten beginnen? Nee, Hij gaat door! Straks mogen we Hem de schatten aanbieden die Hij in ons leven gerealiseerd heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Onderscheid in beloning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's