Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reine en onreine dieren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reine en onreine dieren

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We lezen in de Bijbel best veel over reine en onreine dieren. Wilt u er wat over schrijven en vooral over de vraag ‘wat wij ervan kunnen leren, terwijl we ons er níet meer aan houden’?

Onreine schepselen

‘En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed’ (Gen. 1:32a). Door onze diepe val in het paradijs is ‘onreinheid’ in de wereld gekomen. Tegelijk blijft de zorg van de Schepper tastbaar: Noach moet zeven paar reine dieren met zich nemen in de ark én twee paar onreine dieren (Gen. 7:2). En in Jona 4 blijkt Gods oog ook te zijn op ‘veel vee’ in Ninevé (Jona 4:11b).

Met name in Leviticus 11 en Deutero- nomium 14 lezen we over de indeling in reine en onreine dieren. Er zijn heel wat gissingen waarom de dieren op deze wijze onderscheiden zijn. God sprak tot Zijn (!) volk Israël over dit onderscheid. We lezen niet dat het was om gezond- heidsredenen (al kan er over het verschil tussen varkensvlees en rundvlees best iets gezegd worden). Er is ook wel gedacht dat de onreine dieren in omringende godsdiensten vereerd werden en dus voor Israël onrein waren. Maar rund, schaap en geit, die voor Israël rein waren, werden ook door de omringende volkeren vaak als offer- dier gebruikt.

Een heel andere gedachte is dat het te maken heeft met de dieren die de Israëlieten gebruikten als middel voor hun herdersbestaan. Andere dieren moesten aangemerkt worden als onrein. Maar wat moeten we dan denken van reine dieren als kwakkels, sprinkha- nen en steenbokken?

Om niet meer te noemen, er is ook wel eens betoogd dat het etiket ‘onrein’ een manier was om het dier te beschermen. Ze mochten niet gegeten worden maar ook niet gebruikt… De huiden mochten bijvoorbeeld niet genomen worden om er een paar sandalen van te maken of een wijnzak. Maar als we dit beweren, zou dan het berijden van een kameel of ezel ook verboden zijn?

Eigenlijk blijft er maar één conclusie over: de Heere Zelf bepaalt hier de dingen en vraagt volkomen gehoorzaamheid. ‘Want Ik ben de HEERE uw God; daarom zult gij u heiligen en heilig zijn, dewijl Ik heilig ben; en gij zult uw ziel niet veront- reinigen aan enig kruipend gedierte dat zich op aarde roert. Want Ik ben de HEERE, Die u uit Egypteland doe optrekken, opdat Ik u tot een God zij, en opdat gij heilig zijt, dewijl Ik heilig ben’ (Lev. 11:44,45).

Reine Middelaar

Vanuit Handelingen 10, waar Petrus het laken met de reine en onreine dieren ziet, leren we dat het onderscheid tussen reine en onreine dieren vervuld is in Christus. Het is Goede Vrijdag, Pasen en Pinksteren geworden. Maar wat moeten wij er dan nog van leren? Of kunnen we deze hoofdstukken uit Gods Woord overslaan? Dat laatste zeker niet! We horen in deze hoofdstukken een schreeuw om Christus als het reine Lam van God. Opmerkelijk is het dat Leviticus 11 tot en met 15 bij elkaar horen en er ook gesproken wordt over de melaatse, de ongestelde vrouw en de kraamvrouw. En dan loopt het uit op Leviticus 16 over verzoening, in de weg van voldoening.

Alle reinigingswetten maken duidelijk dat wie onrein is, buitengesloten moet worden. Onreinheid verspert de toe- gang tot God. En daarmee roepen deze inzettingen om het werk van de Middelaar, Christus. Lezer(es), zouden we dat niet moeten leren? God vraagt reiniging en heiliging op alle levensterreinen: ‘Zijt heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petr. 1:16b). Als deze roep in onze onreine ziel doorklinkt, ook vanuit het Oude Testament, kan alléén maar gezocht worden naar een reine Middelaar. God geve de vereniging met Hem, opdat we mogen zeggen met de woorden van ons troostboek (H.C., Zondag 6): ‘Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Reine en onreine dieren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 2022

De Saambinder | 20 Pagina's