Dienaars van de dienaars
In het gebouw van het CBGG te Woerden is ook het Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening (BKD) werkzaam. Wat doet het BKD, en wie zijn het die daar werken? Enkele vragen aan Jorike Wiegman (directiesecretaresse) en Gert ten Bolscher (directeur).
Wat is het Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening?
Jorike: ‘Velen weten van het bestaan van BKD niet af. Als ik tegen iemand zeg dat ik bij BKD werk, zegt men vaak: ‘Werk je bij de Jeugdbond?’, of: ‘Je werkt zeker op het zendingsbureau?’ Maar ik werk eigenlijk overal een beetje. Die diversiteit is het leuke van het werken bij BKD. Vaak geef ik aan dat wij het administratiekantoor zijn voor deputaatschappen binnen de Gereformeerde Gemeenten, en daarnaast secretariële werkzaamheden voor depu- taatschapen verrichten, het Kerkelijk Jaarboek samenstellen, de administratie van De Saambinder verzorgen en voorbereidingen treffen voor kerkelijke bijeenkomsten, zoals ambtsdragersbij- eenkomsten, vergaderingen van deputaatschappen, classes, Particuliere of Generale Synoden. Ook vervullen we de functie van vraagbaak voor kerkenraden. Toch blijven we een bureau dat vooral op de achtergrond werk verricht, in het belang van ons hele kerkverband’.
Met welk doel, wanneer en door wie is het Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening opgericht?
Ten Bolscher: ‘In de jaren zes- tig van de vorige eeuw bleken deputaatschappen behoefte te hebben aan hulp bij hun ad- ministratie. Daarvoor heeft de Generale Synode destijds het deputaatschap Algemene Ker- kelijke Zaken (AKZ) opgericht. AKZ was de voorloper van wat nu heet: deputaatschap Kerke- lijke Dienstverlening (DKD). Het Bureau voor Kerkelijke Dienst-verlening (BKD) is het uitvoerend kantoor van DKD. DKD beoogt vanuit een oogpunt van gezamenlijkheid en het samenvoegen van kennis en kunde de breedte van ons kerkverband te ondersteunen. Dit betreft vooral het voeren van administratie, het helpen in de ruimste zin van het woord bij vergaderingen van deputaatschappen en synodes. Door ‘met elkaar voor elkaar’ te werken, kunnen krachten gebundeld en voorzieningen gedeeld worden. Vandaag de dag ligt de kernactiviteit van BKD in drie werkgebieden: het financieel-admi- nistratieve deel, het secretariële deel en de facilitaire ondersteuning. Momenteel werken er op het bureau acht medewer- kers, twee notulistes en zes vrijwilligers’.
Wat doen ze?
Jorike: ‘Te veel om op te noemen. Ons werk is zeer breed en divers. Zelf ben ik vooral betrokken bij het secretariaatswerk.
Naast twee secretaresses op kantoor zijn er ook nog twee medewerkers parttime in dienst die vergaderingen notuleren, bijvoorbeeld bij Diaconale en Maatschap- pelijke Zorg (DMZ)’.
Ten Bolscher: ‘Samenvattend: BKD heeft twee onderdelen in zijn takenpakket. Wij zijn zowel dienstverlener als gebouwex- ploitant. Wat de dienstverlening betreft: De administratieve mensen van BKD verzorgen de financiële administratie, vervaardigen cijfermatige overzichten en maken concept-jaarrekeningen. De secretaresses vormen de communica- tiespil voor scriba’s van kerkenraden en deputaatschappen bij het voorbereiden van kerkelijke vergaderingen op het niveau van classis, Particuliere en Generale Synodes. Vanwege de coronamaatregelen ver- zorgen ze op dit moment ook de digitale inschrijving voor bidstonden en de reserveringen voor vergaderingen. De facilitai- re tak biedt vergadervoorzieningen aan, waaronder drie zalen. Op het gebied van informatisering wordt BKD steeds meer gevraagd werk te verrichten. We zijn bezig met een omvangrijk project om de website www.gergeminfo.nl te vernieuwen’.
BKD heeft in deze coronatijd extra werk.
Ten Bolscher: ‘De afgelopen maanden groeit de behoefte bij kerkenraden aan advies bij het toepassen van de coronaricht- lijnen. Daarover komen vele vragen binnen.
Aan de hand van peilingen proberen we bepaalde thema’s vroegtijdig te onderken- nen en kerkenraden zo goed mogelijk van advies te voorzien.
Als gebouwexploitant heeft BKD de taak om het pand te beheren en zodanig uit te rusten dat het voldoet aan de behoeften.
BKD onderhoudt het pand en stelt delen beschikbaar als werkruimte voor deputaatschappen of organisaties die kantoorruimte nodig hebben. Door de coronaont- wikkelingen bieden we nu in meerdere zalen video-conferencing aan. Dat is een digitale mogelijkheid om gemixt te vergaderen. Een aantal deelnemers aan de ver- gadering is fysiek op het bureau aanwezig, een ander deel doet vanuit huis mee’.
Wanneer werd het CBGGgebouw aan de Houttuinlaan in Woerden in gebruik genomen?
Ten Bolscher: ‘Het huidige gebouw werd in 1983 geopend en in 2015 grondig ge- renoveerd. Bij de opening in 1983 sprak ds. A.F. Honkoop over de woorden: ‘Zo de Hee- re het huis niet bouwt, tevergeefs bouwen deszelfs bouwlieden daaraan’. Deze tekst hangt bij de ingang van het kantoor aan de muur. Dat willen we blijvend beseffen: ‘Zo de Heere niet bouwt...’. We beginnen de werkweek op maandag gezamenlijk met alle aanwezige organisaties. We zingen een psalm, lezen een Bijbelgedeelte of meditatie en sluiten af met gebed. Met elkaar en voor elkaar wordt Gods aange- zicht gezocht en wordt een zegen over het werk (wereldwijd), en voor ons kerkver- band gevraagd’.
Op welke manier is BKD dienstbaar aan ons kerkelijk leven, en vooral ook breder: aan het Koninkrijk van God?
Jorike: ‘Met name in de achterliggende paar jaren heeft BKD steeds meer een vraagbaak-functie gekregen. We worden regelmatig door kerkenraden benaderd met praktische vragen. Dat varieert van vragen naar adressen waar collectezakken te bestellen zijn tot aanvragen voor e-her- kenning, organisatorische vragen rondom intrede en bevestiging van predikanten en studenten, of de vormgeving van ere- diensten in coronatijd. We proberen daarin pro-actief te zijn. We geven nieuwsbrieven uit waarin we kerkenraden informeren over actuele ontwikkelingen, zoals over ANBI, e-herkenning, andere digitale mo- gelijkheden en verspreiden verschillende uitgaven van deputaatschappen’.
Ten Bolscher: ‘BKD streeft ernaar om te functioneren op de achtergrond, om faci- literend bezig te zijn ten behoeve van een geordend kerkelijk leven. Laat ik mogen zeggen dat we ‘dienaars van de dienaars’ willen zijn’.
Welke functie vervult u beiden, en sinds wanneer?
Ten Bolscher: ‘Sinds afgelopen zomer mag ik als directeur werkzaam zijn bij BKD. Dat betekent dat ik als leidinggevende pro- beer koers te houden op het beoogde doel van de oprichting: dienstbaar zijn aan het geheel en in de breedte van de Gereformeerde Gemeenten. Soms voel ik op het- zelfde moment de verantwoordelijkheid en de vreugde’.
Jorike: ‘Begin 2008 maakte ik voor het eerst kennis met het Kerkelijk Bureau. Ik zat in het laatste jaar van de secretares- seopleiding en het leek me leuk om stage te lopen in de non-profithoek. Zo kwam ik uit bij het Kerkelijk Bureau (het huidige BKD). In het begin bestond mijn taak voor- al uit het invoeren van preekbeurten in een computerprogramma, waaruit vervolgens wekelijks een uitdraai gemaakt werd voor De Saambinder. Het was toen nog niet mogelijk een download te maken vanuit kerk- tijden.nl, zoals dat nu gebeurt. Daarnaast verwerkte ik opzeggingen en adreswijzi- gingen voor het abonnementenbestand van De Saambinder. Mijn stage ging over in een vaste baan bij het huidige Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening. Daar ben ik nu directiesecretaresse. Ik heb veel contact met kerkenraden en deputaatschappen en met de website-beheerder, Arjan van ’t Zelfde, die www.gergeminfo.nl voorziet van actuele informatie’.
Hoe lopen de communicatielijnen zowel met de gemeenten als met de classis, de PS en de GS?
Jorike: ‘De meeste vragen komen vanuit kerkenraden. Op dit moment zijn het vaak vragen om praktisch advies in deze co-ronatijd. Je voelt bij veel kerkenraden de worsteling om corona-proof kerkdiensten te kunnen houden. We proberen mee te denken en eventueel door te verwijzen naar het juiste loket. Je wilt zo graag op alle vragen pasklare antwoorden geven, maar soms zijn die er gewoon niet. Kerkenraden vragen ook naar diverse bij ons verkrijgbare formats, zoals lastbrieven, doop- bewijzen en verschillende draaiboeken’.
De organisatie van de Particuliere en Generale Synoden ligt ook grotendeels bij BKD.
Jorike: ‘Bij elke synode is een andere gemeente de ‘roepende kerk’. Dat is de gemeente die verantwoordelijk is voor de organisatie van de vergadering. Veel van dat voorbereidende werk wordt aan ons uitbesteed. In dat stadium is er dus veel contact met de scriba van de roepende kerk. De voorbereidingen voor een PS beginnen een paar maanden van tevoren, de voorbereidingen van een GS beginnen al een jaar van tevoren. Voor elke GS stellen we, aan de hand van de verslagen die deputaatschappen ons aanreiken, een rappor- tenboek samen. In die rapporten blikken deputaatschappen drie jaar terug en kijken ze ook vooruit. De synode bespreekt al die verslagen en geeft deputaatschappen soms nieuwe opdrachten mee.
Ik heb een boeiende en veelzijdige baan en ik vind het fijn om me op de achtergrond te mogen inzetten voor ons kerkelijk leven in Nederland en ook daarbuiten. Het is mooi om op die manier ook wereldwijd con- tacten te hebben en elkaar te helpen aan informatie die wereldwijd relevant is met betrekking tot het kerkelijk leven’.
Zie: www.kerkelijkedienstverlening.nl
(slot)
J. van ’t Hul, Lieren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020
De Saambinder | 20 Pagina's