Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veiligheid in een wantrouwensamenleving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veiligheid in een wantrouwensamenleving

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie vanuit gemeentelijk perspectief nadenkt over het thema veiligheid, valt met name een sterke mate van fragmentatie op.

Vanouds werd de politie beschouwd als de heer en meester op het gebied van openbare orde en veiligheid. Tegenwoordig zijn er talloze publieke en private partijen die op dit terrein actief zijn. Daarnaast hangen steden en dorpen vol met camera’s. Ondanks de belofte dat met de Nationale Politie meer efficiëntie en een betere bereikbaarheid voor de burger zou ontstaan, heeft zij zich steeds verder teruggetrokken op dit terrein. Het gevaar bestaat dat in dit versnipperde domein niemand meer de regie voert en daarom ook niemand meer verantwoordelijk is. Dit leidt onmiskenbaar tot een verder gebrek aan vertrouwen in de instituties.

Een belangrijk aspect voor de komende jaren is investeren in nabijheid. Een mooi voorbeeld, dat tegelijkertijd laat zien hoe breed en weerbarstig de materie is, is de Kadernota Integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Gouda. Integraal veiligheidsbeleid heeft de afgelopen jaren prachtige beleidspoëzie opgeleverd, maar voor de burger telt maar één ding: kunnen vertrouwen op een wakende en aanspreekbare gemeente. Dat was wat juist ontbrak. Nabijheid en gezien en gehoord worden zijn belangrijke aspecten waarop lokaal nog meer moet worden ingezet. Met burgers heb je zoveel oren en ogen meer. Door het verdwijnen van bijvoorbeeld politiewijkbureaus is die nabijheid verdwenen. Gemeenten hebben dit gat gevuld met het aanstellen van handhavers. Sinds jaren is er een oeverloze discussie over de rol van deze boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaar) en daarom zou het goed zijn als we hen anders gaan noemen en beter gaan positioneren.

Wat mij betreft is er meer nodig om effect te sorteren met veiligheidsbeleid. Er zal geïnvesteerd moeten worden in de verbetering van horizontale samenwerking tussen politie, gemeentelijke handhavers en andere, ook niet-publieke, ketenpartners op het domein van openbare orde en veiligheid. Gemeenteraden zullen er vanuit hun kaderstellende en controlerende rol aan moeten bijdragen dat de burgemeester daarbij de regiefunctie kan pakken.

Ten slotte is het belangrijk dat de informatieposities binnen de keten worden verbeterd en verankerd, waarbij ook private instanties binnen de lokale veiligheidshuizen worden betrokken. 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2022

De Banier | 32 Pagina's

Veiligheid in een wantrouwensamenleving

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2022

De Banier | 32 Pagina's