Strek Uw Hand Uit!
Een conflict in de synagoge op de rustdag; erger kan het niet. Een conflict tussen Jezus en de farizeeën. Of je op de sabbat een zieke mag genezen. Het conflict is er al, nog voor er maar iets gebeurd is. Het gaat om een man met een verlamde hand. Die man heeft niet gevraagd om genezen te worden. De farizeeën willen nu wel eens van Jezus weten of het geoorloofd is. Het ligt bij deze vrome lieden heel gevoelig. Je vraagt je dan ook af waarom Jezus de confrontatie Zelf opzoekt. Want, Hij doet de meeste genezingen uitgerekend op de sabbat.
Hij doet het om te laten zien dat Hij een Heere is, ook van de sabbat. Dat het geoorloofd is om op die dag wel te doen. Zoals die boer zorgt voor zijn ene schaap, dat in de gracht is gevallen, zo helpt de Heere deze man. Deze man had gelukkig twee gezonde benen, die hem in de synagoge gebracht hadden. De Heere gaat nu zorgen, dat hij ook twee gezonde handen krijgt. Daarom zegt de Heere op deze sabbatdag: strek uw hand uit.
Wat doet hij? Hij let niet op de farizeeën en doet wat Jezus zegt. Alles valt weg als je overweldigd wordt door de macht en majesteit van de Heere Jezus. Hoe kun je nu een verlamde hand uitsteken? Wel, uw God, o Isrel heeft de kracht, door Zijn bevel u toegebracht. Dat moet bij die farizeeën toch wat uitwerken. Zeker, ze vergaderen terstond hoe ze Jezus kunnen doden. Genezen op de sabbat mag niet; een moordplan beramen blijkbaar wel.
Nu hebben wij van nature zelfs twee verlamde handen. Niet in staat om iets goeds te doen. Machteloos, totdat de Heere met hetzelfde bevel tot ons komt: strek uw hand uit. Dat is toch het doel van de rustdag, dat een mens zijn handen leert uitstrekken tot God? Aan onze kant onmogelijk. Niet aan Gods kant.
Strek Uw hand uit. Dat bevel kreeg de Heere Jezus ook. Hij kreeg het op Golgotha van een stelletje ruwe soldaten. Hij moest niet één hand maar twee handen uitstrekken. Twee handen, waarmee Hij geen enkel kwaad, alleen maar goed had gedaan. Die twee handen werden doorboord met nagels, die Hem hechtten aan het kruis. Dat deed Hij om onze twee handen, die vuil waren door de zonden, gezond te maken, zoals Zijn handen.
Weet u wat je dan met die gezonde handen mag doen? Wel, ze allebei leggen op het Lam, Dat God Zichzelf ten brandoffer had voorzien. Je handen leggen op het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt. Dat is nu het wonder van Gods genade. Dan kun je enkel nog maar stamelen van verwondering: Onverdiende zaligheên, heb ik van mijn God genoten, ‘k roem in vrije gunst alleen.
Daarom mag vandaag ook naar u en jou het bevel uitgaan: strek uw hand uit. Nee, niet morgen... kom, doe het nu!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2023
Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2023
Zicht op de kerk | 32 Pagina's