Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Observeren is een kunst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Observeren is een kunst

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Echt observeren is een hele kunst. Zo snel ben je als opvoeder geneigd om in te grijpen, maar deze keer kon ik me bedwingen.

Een aantal kinderen ontdekt aan de rand van het schoolplein een doosje stoepkrijt; vergeten door de verkeersjuf. Deze unieke kans wordt met beide handen aangegrepen. Stoepkrijten op het schoolplein! Sommigen kijken nog wat schichtig om zich heen, een blik met de onuitgesproken vraag: ‘Zou dit wel mogen?’

Ook een jongen in een rode jas ziet zijn kans schoon. Waar anderen vrolijke kleuren kiezen, om de mooiste bloemen, hartjes en andere versieringen aan te brengen, pakt hij één krijtje. Een lange, dat wel. De opdracht zal immers behoorlijk wat van het krijtje vergen.

Speurend kijkt hij om zich heen en vindt wat hij zoekt: een rustig plekje. Hij bukt zich, maakt een streep op een tegel, knikt tevreden en bukt opnieuw, ditmaal naar de tegel erboven. Zonder aarzeling wordt een teken aangebracht. Ik loop iets naar de jongen toe en kijk. Het eerste streepje is een ‘1’, het volgende teken een ‘2’ en nu volgt de ‘3’. Ik glimlach als ik zie dat hij alleen nog oog heeft voor zijn taak. Hij stopt even bij de ‘10’, maar gaat dan vastberaden door. Heerlijk om je even niet af te vragen of het wel effectief en houdbaar is. Gewoon doen.

Er is niemand die hem stoort. Kinderen spelen tikkertje en rennen over zijn getallen, ze zien hem niet. Totdat ik merk dat ik niet de enige ben die de jongen in de rode jas in de gaten houdt. Vanaf de andere kant zie ik een meisje nieuwsgierig dichterbij komen. Ook zij glimlacht als ze ziet wat hij maakt. Zij ziet opeens háár taak. Ze gaat voor het eerste getal staan, springt naar de tweede, dan naar de derde en zo verder. Ondertussen zie ik haar lippen bewegen. Is ze aan het tellen? Of zingt ze zachtjes van plezier?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2024

De Wekker | 20 Pagina's

Observeren is een kunst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2024

De Wekker | 20 Pagina's