Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is daarop uw antwoord?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is daarop uw antwoord?

Lezen: Mattheüs 7: 13-29

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als iemand aan je vraagt: ‘Wat is daarop uw antwoord?’, is het bijna altijd officieel. Dat kan in het stadhuis als je gaat trouwen. Maar ook in de kerk, bijvoorbeeld aan ouders die hun kindje ten doop houden. Het gaat er natuurlijk om dat je heel goed weet wat je dan zegt. Er hangt nogal wat vanaf.

Als je ‘ja’ zegt, staat je hele leven daarna in het teken van waar je ‘ja’ op geantwoord hebt. De vraag: ‘Wat is daarop uw antwoord?’ gaat altijd over belangrijke dingen en heeft gevolgen voor de rest van je leven. En dat is precies waar het Jezus om gaat in het Schriftgedeelte van deze laatste Bijbelstudie over de Bergrede, waarin Jezus de Bergrede afsluit. Hij plaatst Zijn leerlingen en allen die hebben meegeluisterd op een kruispunt waarbij als het ware deze vraag klinkt.

Eén van tweeën

Jezus is namelijk aan het eind van Zijn preek gekomen. In het gedeelte vanaf vers 13 komt Hij met de toepassing, waarbij alles op scherp gezet wordt. Gaan de discipelen en de belangstellende toehoorders eromheen na alles gehoord te hebben met Hem mee, of niet? Keer op keer komt Jezus daarom met een tegenstelling, tussen de nauwe en de brede poort, de brede en de smalle weg (13-14), tussen goede en slechte vruchten (15-23), tussen de wijze en de dwaze bouwer (24-27).

Het is duidelijk: er zijn maar twee mogelijkheden. Misschien vul je weleens enquêtes in waar je om te antwoorden moet kiezen tussen drie opties, met als derde optie ‘weet niet’ of ‘geen mening’. Maar als het gaat om het geloof in Hem geeft de Heere Jezus geen derde optie. Het is óf voor, óf tegen. Als je niet kiest of het uitstelt, kies je automatisch tegen.

Wat Jezus wil is wel duidelijk. Kijk naar het eerste vers van de Bijbelstudie (‘Ga binnen door de nauwe poort’) en het laatste gedeelte (‘Ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet’): Hij wil dat we Hem volgen en met Hem leven.

Twee wegen

Het eerste beeld dat Jezus gebruikt, was voor iedereen direct duidelijk. Niet alleen omdat Jezus mogelijk een bekend voorbeeld voor ogen heeft gehad. Flavius Josephus vertelt ergens over pelgrims naar Jeruzalem die meestal de brede weg namen naar de Damascuspoort (waarbij ze aan het eind van de weg, na de bocht, in een fuik liepen vanwege een versmalling), terwijl sommigen het weggetje naar het Essenerpoortje namen (dat smal was en nauw, maar waarbij je zeker en heelhuids de stad in kon). Maar Jezus spreekt hier vooral de Schrift na. Want de hele Schrift spreekt over twee wegen. Denk aan Psalm 1. Maar ook aan het volk Israël had de HEERE slechts twee wegen voorgehouden: de zegen en de vloek, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid, leven en dood (Deuteronomium 28). Dat was bekend. Daarbij is de poort en de weg beeldspraak die voor zichzelf spreekt. De poort staat symbool voor het begin en de weg voor het leven erna.

Smal en wijd

Jezus is de nauwe poort (Johannes 10:9) door wie je op de smalle weg komt. En Hij heeft in de Bergrede die weg getekend, Zijn weg (Johannes 14:6) waar Hij vooropgaat, de weg van gehoorzaamheid aan Gods geboden, van bekering en liefde voor Hem. Dat is de weg naar het leven. Jezus weet dat niemand vanuit zichzelf daarop wandelt. Wij wandelen van nature op de brede weg en gaan door de wijde poort. Denk maar aan het opvoeden van een kind: je hoeft een kind geen kwaad aan te leren, dat gaat vanzelf. Op de brede weg vind je de meeste mensen. Daar is namelijk geen sprake van bekering. Je mag er helemaal zijn wie je bent. Je hoeft niet te veranderen. Je kunt doen en laten wat je wilt. Jezus weet dat we dat aanlokkelijk vinden en Hij roept allen in deze verzen dringend op: ‘Ga nu door de nauwe poort’.

Hoe? Daar kan alleen een zondaar doorheen die van genade leert leven, die geleid wordt door de Heilige Geest en van binnenuit veranderd wordt. Maar het heerlijke is: als je jezelf verloochent en eerst Gods Koninkrijk leert zoeken, dan krijg je de rest erbij. Het lijkt inderdaad een smalle weg. Maar je hart wordt er ruim en wijd. Je leert daar pas écht leven.

Einde

Het probleem is dat we dat vanuit onszelf niet zien. Onze ogen moeten daarvoor opengaan door het woord van Jezus en door het werk van de Heilige Geest. Dat is wat Jezus beoogt met dit gedeelte, dat we het gaan zíen, dat we verder kijken dan onze neus lang is.

Het lijkt zo mooi, we zien de brede weg, we horen de geruststellende verhalen van christenen die het niet zo nauw nemen (vers 15-20), we denken dat we zonder bekering, zonder overgave en zonder inspanning ook wel ons levenshuis kunnen bouwen (vers 24-27). Maar Jezus wil dat we letten op het einde van die brede weg (Psalm 73:17-20). Die eindigt in het verderf, in de hel, in de absolute rampzaligheid.

Waarschuwing

Jezus weet dat de oordeelsdag op de kalender van Zijn Vader omcirkeld is. Het is de realiteit voor ons allemaal dat we eenmaal moeten sterven en daarna het oordeel. Dan zal blijken wat ons antwoord is geweest op Hem, of we nog op de brede weg liepen of niet.

Zover is het nog niet. Jezus is gekomen als de Zaligmaker. Geloof in Hem en gehoorzaamheid aan Hem is de weg naar het leven. Daarom zet Jezus als het ware waarschuwingsborden neer, zoals je die ook vindt in de bergen bij slechte wegen en ravijnen of bij lawinegevaar: ‘Loop nu niet verder op de brede weg, maar luister naar Mij en leef’ (Jesaja 55:2-3); ‘Luister niet naar dwaalleraren, die je vertellen dat het allemaal niet zo nauw komt, die niet spreken over zonde en oordeel, over de noodzaak van wedergeboorte, want je komt door hun woorden uiteindelijk verkeerd uit. Luister naar Mijn woorden en doe ze!’ Het is het liefdevolle hart van de Heiland dat achter deze waarschuwingen klopt. Hij wil niet onze dood, Hij wil ons leven. En dat is er alleen mét Hem, als we door genade ons levenshuis bouwen op Hem en Zijn onderwijs.

Verschil

Dat zal blijken. Op het eerste gezicht lijkt er geen verschil te zijn tussen alle mensen die ‘Heere, Heere’ zeggen, maar het is er wel degelijk. En er lijkt ook geen verschil te zitten tussen die twee gebouwde huizen, maar het is een letterlijk fundamenteel verschil. Het is het onderscheid tussen schijn en zijn. Dat wordt duidelijk zodra er crises zijn, stormen, tegenslagen. Dan blijkt of je werkelijk houvast hebt. Maar dat geldt vooral voor de grootste crisis, de oordeelsdag. Want alleen als het leven met de Heere Jezus Christus praktijk geworden is, zul je dan gered worden van het oordeel. Alleen als je leeft van Zijn genadige werk. Dan heb je reden om blij te zijn, want dan ben je zalig. Dan heb je toekomst, want wie op Jezus vertrouwt, komt nooit beschaamd uit.

Schijn en zijn

Dat is de enige weg. Elke andere weg leidt tot je eeuwige ondergang. Misschien is dat wel het heftigst van wat Jezus zegt, Zijn woorden op de oordeelsdag in vers 23: ‘Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij’. Hij zegt niet: ‘Jullie hebben Mij nooit echt gekend’, maar Hijzelf heeft hen niet gekend. Dat wil zeggen dat er nooit een relatie is geweest. Er was wel religie, van wat voor soort ook. Maar men leefde niet mét Hem, niet van genade alleen. Ze vertrouwden op hun werken, hoe godsdienstig die ook waren. Van hun levenshuis zegt Jezus: ‘En het stortte in en zijn val was groot’.

Met dat woord eindigt Jezus. En als die woorden wegebben, blijft er maar een vraag over: ‘Wat is daarop uw antwoord?’


GESPREKSVRAGEN

Er is een bekende plaat van ‘de brede en de smalle weg’. Wat is het goede daaraan? En waarom is hij misleidend?

Ken je de smalle weg persoonlijk? Wat zijn je ervaringen? Waarom heet hij zo?

Benoem eens een aantal zaken waaraan je dwaalleraars kunt herkennen. Denk aan hun spraak (wat zeggen ze wel, wat zeggen ze niet), hun levenswandel, en de vrucht die door hun woorden in het leven van de mensen die naar hen luisteren groeit.

Ben je wijs of dwaas? Leg uit. Wat heb je nodig om wijs of wijzer te worden?

Waarom is het zo heerlijk dat Jezus over het oordeel spreekt? Wat werkt oordeelsprediking bij jou uit?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 augustus 2022

De Wekker | 24 Pagina's

Wat is daarop uw antwoord?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 augustus 2022

De Wekker | 24 Pagina's