Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heilige oorlog (136)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heilige oorlog (136)

Het meesterstuk van de hel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Diábolus is erachter gekomen dat er weer een verzoek om hulp aan Prins Immanuël is gedaan. Hij roept zijn officieren in een krijgsraad bijeen, om te bespreken welke tactiek het beste gevolgd kan worden om het kasteel in handen te krijgen. Ze komen tot de conclusie dat het waarschijnlijk het beste is om de stad te verlaten, zodat Mensziel alle waakzaamheid verliest en weer tot zondigen wordt gebracht.

Geen schrik aanjagen

De vraag is nu hoe men de inwoners van Mensziel zover krijgt dat ze weer gaan zondigen. Lucifer staat op en zegt: ‘De raad van Beëlzebul is verstan-dig. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we naar mijn mening het volgende doen. We laten ons leger de stad Mensziel verlaten. We jagen de inwoners ook geen angst meer aan door hen op te roepen, te dreigen, het geluid van onze trommels te laten horen of enig ander middel om hen wakker te schudden. Als we hen namelijk schrik aanjagen, worden ze wakker en houden ze hun soldaten gereed voor de strijd. Laten we op enige afstand van de stad onze tenten opslaan in het veld en doen alsof we hen niet in de gaten houden.’

Bedrieglijke handelaars

‘Ik heb de volgende strategie in gedachten. Jullie weten dat Mensziel een marktstad is, een stad die leeft van de handel. Wat vinden jullie ervan om enkele van onze Diábolonisten te laten doen alsof ze uit een vergelegen land komen en dat ze wat van onze handelswaar meenemen en naar de markt van Mensziel brengen om te verkopen? Het maakt dan niet uit tegen welke prijzen ze het verkopen, al is het maar voor de helft van wat het waard is. Als deze handelaren slim zijn en getrouw doen wat wij willen, dan heb ik mijn kroon ervoor over als dit geen succes heeft. Er komen mij twee mannen in gedachten waarvan ik denk dat ze heel geschikt zijn voor dit werk. Het zijn Wijs-endwaas-met-geld1 en Geef-veel-gelden-verlies-het-land2. De ene man met de lange naam is niet minderwaardiger dan de ander. En wat vinden jullie ervan om Liefde-tot-de-wereld en Mooi-voordoen mee te sturen? Zij zijn beleefd en gewiekst, echte vrienden en helpers van ons. Laten we hen, met nog veel anderen, inhuren voor dit werk. Zo zal Mensziel zich druk maken met de handel. Laat Mensziel dan geen gebrek meer hebben en rijk worden. Dat is de manier om terrein te winnen.’

Het voorbeeld van Laodicéa

‘Herinneren jullie je niet meer dat we op deze manier in Laodicéa de overwinning hebben behaald? Hoeveel anderen houden we nog in deze strik gevangen? Als ze geen gebrek meer beginnen te hebben, vergeten ze hun ellende. En als we ze niet kwellen, dan bestaat de kans dat ze in slaap vallen. Dan zullen ze de bewaking verwaarlozen van de stad, van het kasteel en van de poorten. We overladen vervolgens Mensziel met zoveel overvloed dat ze gedwongen worden om van het kasteel een opslagplaats te maken in plaats van een versterkt garnizoen en een schuilplaats voor soldaten. Als het ons lukt onze spullen en handelswaar daar te krijgen, dan reken ik erop dat het kasteel voor meer dan de helft van ons is. Bovendien kunnen we het zo regelen dat het kasteel zódanig met dit soort artikelen wordt gevuld, dat de kapiteins nog moeilijk een schuilplaats kunnen vinden als we hen plotseling aanvallen. Kennen jullie niet de spreekwoorden ‘De verleidingen van de rijkdom verstikt het Woord’ en ‘Als het hart is overladen met brasserij en dronkenschap en de zorgvuldigheid van het leven, dan zal al het onheil onverwacht op hen komen’?’

Helpers van Diábolus

‘Bovendien, heren,’ zegt Lucifer, ‘weten jullie heel goed dat het niet makkelijk is voor de mens om gevuld te zijn met onze spullen en dan geen Diábolonisten als dienaars in huis te hebben. Waar is geen inwoner van Mensziel die vol is van de wereld en geen dienaren en helpers heeft zoals Verkwister en Verspiller, of een ander van de bende van Diábolonisten, zoals Wellustig, Bemoeiziek, Pronker of iemand die daarop lijkt? Deze mannen zijn ieder voor zich in staat om het kasteel van Mensziel in te nemen, op te blazen of het ongeschikt te maken voor het garnizoen van Immanuël. Voor zover ik weet kunnen zij dit zelfs beter voor elkaar krijgen dan een leger van twintigduizend man. Daarom, ik sluit af met mijn advies dat ik in het begin al heb gegeven. Laten we ons stilletjes terugtrekken uit de stad en in ieder geval op dit moment niet verder gaan met het tonen van kracht of gewelddadige pogingen doen om het kasteel in te nemen. Laten we ons nieuwe plan uitvoeren en bezien of dat er niet voor zorgt dat ze zichzelf vernietigen.’ Dit advies wordt door allen luid toegejuicht. Het wordt beschouwd als het meesterstuk van de hel om Mensziel te verstikken met de volheid van de wereld en het hart te overladen met de goede dingen daarvan.

De strik van de rijkdom

Opnieuw wordt door Bunyan een van de tactieken van satan beschreven. Het is de strik van de rijkdom. Als de Heere het niet verhoedt, verstikt de rijkdom het Woord en wordt waar wat de apostel Johannes op Patmos moest schrijven over de gemeente van Laodicéa: Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt (Openb. 3:17).

Rijkdom verboden?

Nergens in de Bijbel staat dat rijkdom verboden is. Abraham, Job, Salomo en Jozef van Arimathéa zijn voorbeelden van Bijbelheiligen die aardse en hemelse rijkdommen hadden. Ook uit de (kerk)geschiedenis zijn voorbeelden te noemen van rijke mannen en vrouwen die hun geld en goederen ten dienste van de uitbreiding van Gods Koninkrijk hebben ingezet. Zolang de mens de baas kan blijven over het geld is rijkdom geen vloek, maar een zegen. Maar het gaat verkeerd als het geld de baas over zijn bezitter wordt. Daarom sprak Jezus: Het is lichter dat een kemel [kabel] gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het Koninkrijk Gods (Matth. 19:24).

Rijkdom verstikt het Woord

De Heere Jezus wijst in de gelijkenis van de zaaier op het gevaar van het opgeslokt worden door allerlei bezigheden en de zucht naar rijkdom: En die in de doornen bezaaid is, deze is degene die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar (Matth. 13:22). Ook hier wordt niet de rijkdom verboden, maar wordt gewaarschuwd voor de verléiding van de rijkdom. Als het goed van de aarde het hart vervult, is er geen plaats voor het Woord en het vleesge-worden Woord, namelijk Christus. De Engelse puritein Joseph Alleine schrijft van zulke mensen dat de goederen hun goden zijn. Satan weet dat Christus geen half hart wil en het hart zal verlaten als Hij verdreven wordt door de dingen van de wereld.

Rijkdom bedriegt

Als de Heere het niet verhoedt, maakt geld zijn bezitter blind. De rijke beseft niet meer waar het eigenlijk om gaat in het leven. Hij denkt dan dat hij zorgeloos door het leven kan gaan. Zo verging het de Laodicenzen. Ze zijn echter koud noch heet, want ze kunnen heel ijverig zijn voor de waarheid en zich tegelijkertijd richten op de wereld. Maar het gevolg van hun lauwheid is ontzaglijk: Ik zal u uit Mijn mond spuwen (Openb. 3:16).

Rijkdom komt niet alleen

De verleidingen van de rijkdom komen nooit alleen. Daarom waarschuwde de Heere Jezus Zijn volgelingen: En wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens overkome. Want gelijk een strik zal hij komen over al degenen die op den gansen aardbodem gezeten zijn. Waakt dan te allen tijde, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen (Luk. 21:34-36).

Ware rijkdom

De Laodicenzen zijn gewaarschuwd, maar ze hebben ook raad gekregen: Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden (Openb. 3:18a).

Hebben wij door het geloof al gevolg mogen geven aan deze raad?


Noten

1. Bunyan gebruikt de Engelse naam ‘Mr. Penny-wise-pound-foolish’. Het is lastig daar een goede Nederlandse naam van te maken. Penny=geld, wise=wijs, pound=een Engelse geldsoort, foolish=dwaas. In de vertaling die gebaseerd is op de eerste Nederlandse uitgave staat ‘Muguitzuiger-kemeldoorzwelger’.

2. Bunyan gebruikt de Engelse naam ‘Mr. Get-i’the-hundred-and-lose-i’the-shire’. Ook daarvan is het lastig een goede Nederlandse naam te maken. Get in the hundred=geef honderd, lose in het shire=verlies in het landschap. In de gebruikte vertaling staat ‘Alles-in-de-Waagschaalzetter-om-een-kleine-winst’.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De heilige oorlog (136)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's