Uw kind
In een oudere versie van ons Formulier om de Heilige Doop te bedienen, wordt niet gebeden voor ‘dit’ kind of ‘deze’ kinderen maar voor dit ‘Uw’ kind of ‘deze Uwe’ kinderen. Is dat krachtige spreken niet afgevlakt door deze wijziging?
Teken en zegel
Als we het gehéle Formulier om de Heilige Doop aan de kinderen te bedienen nauwkeurig lezen, is het wel een opmerkelijke wijziging maar niet wezenlijk. Wij lezen in de huidige versie: ‘wij bidden U, bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij dit kind (*deze kinderen) genadiglijk wilt aanzien, en door Uw Heiligen Geest Uw Zoon Jezus Christus inlijven (…)’. In een oudere versie stond: ‘wij bidden U, bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij dit Uw kind (*deze Uw kinderen) genadiglijk wilt aanzien, en door Uw Heiligen Geest Uw Zoon Jezus Christus inlijven (…)’.
Het is zeker geen bewijs voor het ‘zalig-verklaren’ van kinderen des toorns vanwege de Heilige Doop! Dat kunnen we wel duidelijk maken door te wijzen op een eerdere passage uit hetzelfde gebed. Daar lezen we: ‘Gij Die den verstokten Farao met al zijn volk in de Rode Zee verdronken hebt, en Uw volk Israël droogvoets daardoor geleid, door hetwelk de Doop beduid werd’. Het reizende volk van Egypte naar Kanaän wordt als geheel aangeduid als ‘Uw volk’. En geen Bijbellezer zal toch durven volhouden dat elke reizende Hebreeër een waar kind van God was. Sterker: Gods Woord zelf leert ons nadrukkelijk het huiveringwekkende tegendeel. Vanuit 1 Korinthe 10 horen we dat de voorvaders allemaal onder de wolkkolom waren, het onderwijs van Mozes hebben gehoord en door de Rode Zee getrokken. Ze hebben allemaal gegeten van het manna en gedronken van het water dat de Heere hen schonk. En dan die huiveringwekkende woorden van vers 5: ‘Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ternedergeslagen’. En vanuit kanttekening 8 worden we gebracht bij Hebreeën 3, waar het ongeloof wordt aangewezen. Wel Egypte verlaten maar nooit ingegaan in het land der rust. Graag wijzen we ook op onze Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 34. Er worden heel rijke woorden gesproken over het teken en zegel van de Heilige Doop. Maar níet het teken maakt zalig. Nee, zegt dit Formulier van Enigheid, kinderen des toorns moeten wederom geboren worden tot kinderen van God. ‘Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän’.
Ammi en Lo-Ammi
Op meerdere plaatsen in Gods Woord lezen we overigens wel van heel dringende uitdrukkingen. De profeet Ezechiël moet de gruwelen van Jeruzalem bekendmaken en voor ogen stellen. Daar lezen we bijvoorbeeld: ‘Verder hebt gij uw zonen en uw dochteren, die gij Mij gebaard hadt, genomen en hebt hen denzelven geofferd om te verteren; is het wat kleins van uw hoererijen dat gij Mijn kinderen geslacht hebt, en hebt hen overgegeven, als gij dezelve voor hen door het vuur hebt doen gaan?’ (16:20, 21). We kunnen niet zomaar stellen dat ze allemaal behouden zijn maar mogen wel nadrukkelijk stellen dat de Verbonds-God recht heeft op al die uiterlijke verbondskinderen.
Lezer(es), God geve door genade te doorleven wat Hoséa beschrijft over het afhoererende volk in hoofdstuk 1 van het profetenboek. Het oordeel had geklonken: ‘Noem zijn naam Lo-Ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn’ (vers 9). Maar uit ontfermende liefde, vanwege het welbehagen, lezen we van dat wonder in vers 10b: ‘Gij zijt kinderen des levenden Gods’.
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2024
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2024
De Saambinder | 20 Pagina's