‘Onderwijs aan een bezorgde leraar’
Wie het boekje ”De catechizan- dis rudibus, of Goed onderwijs” van Augustinus leest, ontmoet een onzekere godsdienstonderwijzer en een vaderlijke raadgever. Deo- gratias, een jonge diaken, is erg bezorgd. Bereikt hij het hart van zijn catechisanten wel? Hij twijfelt of hij zelf wel goed genoeg toegerust is om jonge dopelingen goed onder- wijs te geven. Deogratias besluit zijn vragen maar aan Augustinus te stellen. Op pastorale wijze beant- woordt Augustinus de vragen van Deogratias:
‘Je hebt me gevraagd, broeder Deo- gratias, of ik je iets bruikbaars wil schrijven over godsdienstonderwijs aan beginners. (…) Je stuit daarbij vrij- wel steeds op problemen. Hoe moeten de elementen van ons geloof op een passende manier overgebracht worden? Waar begin je je verhaal en hoe ver moet je doorgaan? Vaak overkomt het je, zo klaag je openhartig, dat je tijdens een les ook bij jezelf onwaardig en onbekwaam overkomt’.
Catecheten, herkent u de vragen van Deogratias? Twijfelt u aan uw catechetisch vermogen? U bent wel- licht voor de groep ‘geplaatst’, maar waar moet u beginnen? Misschien is het iedere week een worsteling om er weer ‘doorheen’ te komen. Augustinus heeft met dit boekje heel leerzame lessen geleerd aan de jonge diaken Deogratias. Eén van die lessen is:
‘We moeten als het ware de inhoud eruit halen en uitspreiden en aan de jongeren voorhouden om te bekijken en te bewonderen. We moeten de blik van degenen die wij onderwijzen leiden en richten op Christus’.
De CGO biedt, vanwege de noodzaak van het catechetisch werk, in samen- spraak met de commissie Catechese, een pakket aan van vier avonden, waarin we een basis proberen te leggen voor nieuwe catecheten, en verdieping voor catecheten die al ervaring hebben opgedaan.
Avond 1: Ik ken mijn catechisanten en mijn taak als catecheet. Aan het einde van deze avond hebben de cursisten inzichtelijk hoe een puberbrein zich ontwikkelt en hoe in de kennisover- dracht daar rekening mee gehouden kan worden. Ook het aspect van ‘orde houden’ krijgt de aandacht.
Avond 2: De boodschap van de cate- chese. Deze avond wordt ingegaan op de vraag hoe concrete thema’s met jongeren besproken kunnen worden. Hoe ga je om met gevoelige onder- werpen en kritische vragen?
Avond 3: De ‘koffer’ van de catecheet. Tijdens deze avond worden er handvatten aangereikt om op het gebied van communicatie dichter bij de jongeren te komen. Ook brengen we communicatieve vaardigheden in praktijk naar aanleiding van casuïstiek.
Avond 4: Mijn vragen als catecheet. Tijdens deze avond bespreken we vragen die we hebben, punten waar we tegenaan lopen en is er alle gelegenheid om elkaar van ideeën te voorzien. We hopen deze avonden veel catecheten te ontmoeten. Voor meer informatie en aanmelding: ww.cgo.nu/toerusting
J. van Gurp, studieleider CGO toerusting
J. Kriekaard, docent leergang Catechese
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 2023
De Saambinder | 24 Pagina's
