Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een revival in Asbury

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een revival in Asbury

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder de studenten van de methodistische Asbury universiteit in de Verenigde Staten vond vorige maand een religieuze opwekking plaats. Honderden studenten bleven voortdurend met elkaar Bijbellezen, zingen en bidden.

Mensen uit heel Amerika trokken naar het kleine plaatsje waar de universiteit gevestigd is om dat wonder mee te maken. Sommigen hadden wel 45 uur gereden. Allerlei denominaties waren aanwezig.

Meer dan Nederland heeft de Angelsaksische wereld een traditie van revivals, van opwekkingen. In de tijd van Jonathan Edwards vond de Great Awakening plaats, de Grote Opwekking. In het begin van de vorige eeuw was er het Azusa Street revival dat een belangrijke impuls vormde voor het ontstaan van de pinksterbeweging.

Een groot verschil

Nu is het bij een opwekkingsbeweging altijd de vraag wat er opgewekt wordt. Is de geestelijke opwekking het werk van Gods Geest of van de menselijke geest? Dat maakt een groot verschil. Een levensgroot verschil zelfs. Op zich is het opmerkelijk dat jongeren - en dan met name studenten - spontaan bij elkaar komen om uit de Bijbel te lezen, te zingen en te bidden. Amerika is wel niet zo ontkerstend als Europa, maar ook daar loopt de betrokkenheid van jongeren bij kerk en godsdienst de laatste decennia duidelijk terug. En ook al zouden er in het samenzijn in de universiteitskapel bepaalde dingen zijn die wij niet zo gewend zijn en die we zelfs verkeerd vinden, dan is daarmee nog niet alles gezegd.

‘Het binnenste des harten is ons onbekend’, zo lezen we in de Dordtse Leerregels (hoofdstuk III-IV, par. 15). Maar wat van binnen leeft, openbaart zich altijd ook naar buiten. In leer en leven. In woorden en daden.

‘Van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken’, zo zeggen de Dordtse vaderen in dit verband. Daarbij is natuurlijk wel de inhoud van dat geloof van belang. Het moet de kenmerken vertonen van een waar geloof. Een geloof waarin de drie stukken doorklinken die volgens onze Catechismus gekend moeten worden om te delen in de enige troost in leven en sterven. Waarin men weet heeft van de twee wegen: de door velen bewandelde brede weg die naar het verderf leidt en de smalle weg die naar het leven leidt, die weinigen zullen vinden. En van de ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij moeten en kunnen zalig worden.

Ninevé

De mensen in Ninevé bekeerden zich van hun boze weg, zo lezen we in het boek Jona (Jona 3:10). In een volstrekt heidense omgeving vond tot verdriet van Jona (hoever kan een kind en knecht van God van zijn plaats zijn!) een massale opwekking plaats. Zo kan ook nu door de krachtige werking van Gods Geest een opwekking plaatsvinden onder moslims of joden, roomsen of methodisten of waar dan ook.

Maar wie door God in het hart geraakt is, zal het onder een onchristelijke godsdienst of een oppervlakkig christendom niet langer kunnen uithouden. Want daar worden mensen bedrogen voor de eeuwigheid en wordt God van Zijn eer beroofd.

Van veel religieuze revivals moet gezegd worden dat er meer vuur dan licht was. Dat het mensenwerk was. Dat de diepe vijandschap van de mens tegen Gods genade en ernst van de zonde niet werd verstaan.

Uit de beschikbare informatie over de opwekking in Asbury krijgt men niet de indruk dat het daar veel anders is. Maar al zou die opwekking maar voor één mens tot een eeuwige zegen zijn, dan zal er blijdschap zijn in de hemel (Luk. 15:7).

Nijkerkse beroerten

In de achttiende eeuw was ook in Nederland sprake van een opwekking. De zogenaamde Nijkerkse beroerten. Die opwekking werd door rechtzinnige predikanten verschillend beoordeeld. De bekende oudvader Van der Groe stond er kritisch tegenover. In zijn biddagpreken waarschuwt hij tegen ‘allerhande luidruchtig werk’.

In ieder geval geldt: ‘Leg niemand haastelijk de handen op’ (1 Tim. 5:22). Er is altijd kaf onder het koren en niet zelden moet de vraag gesteld worden of er ook koren is onder het kaf.

Wij leven in een tijd waarin velen openlijk met God en Zijn dienst gebroken hebben. Waarin niet weinigen die onder de waarheid zijn opgegroeid, daar radicaal of minder radicaal mee breken. Ons land keert terug naar het heidendom.

Hoezeer zou daarom onze bede moeten zijn dat er een honger zou komen naar het Woord van God, een honger gewerkt door Gods Geest. Want als Hij het land begerig gemaakt heeft, verrijkt Hij het grotelijks (Ps. 65:10).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's

Een revival in Asbury

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

De Saambinder | 24 Pagina's