Vrienden uit de onrechtvaardige Mammon
Wat is de betekenis van het slot van de gelijkenis over de onrechtvaardige rentmeester?
Wereldse goederen
Veel gelijkenissen zijn niet eenvoudig te verstaan. Zeker, de beelden zijn heel sprekend en de uitleg lijkt wel helder. Maar toen discipelen wilden weten waarom hun Meester leerde door gelijkenissen, sprak Jezus: ‘Omdat het u gegeven is de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven’ (Matth. 13:11b). De gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester uit het evangelie naar de beschrijving van Lukas (16:1-8) loopt uit op meerdere lessen. We wijzen nu alleen op de eerste twee. Allereerst worden de kinderen van de wereld, mensen die alleen maar de dingen zoeken van deze wereld, als ‘voorzichtiger’ of verstandi- ger aangewezen boven de kinderen van het licht. We lezen in vers 8: ‘En de heer prees den onrechtvaardigen rentmees- ter, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger dan de kinderen des lichts in hun geslacht’.
Elk mens krijgt een stukje beheer over de goederen van de grote Eigenaar. Het blijkt dat we allemaal ‘wanbeheer’ plegen, net als de aangeklaagde rent- meester in de gelijkenis. Veel goederen zijn niet (geheel) rechtmatig verkregen of worden niet goed gebruikt, leert ons kanttekening 15. Echter, ieder mens zal op Gods tijd uit de positie van rentmees- ter worden ontslagen. Als we dat gaan leren, prangt de vraag: ‘wat moeten we doen met onze aardse bezittingen in de korte tijd die ons rest?’
De Zaligmaker wijst op de rentmeester die vrienden maakt! Door de schulden van alle schuldenaars te verminderen, gaat hij ze hartelijk aan zich verbinden. Deze rentmeester wordt geprezen van- wege zijn actieve zorg voor de toekomst. Kinderen van het licht, die door de verlichting van de Heilige Geest zoeken naar de hemelse rijkdommen, moeten leren van de wereldse mensen die alleen maar druk zijn met hun pensioen.
Hemelse rijkdommen
Maar er volgt meer! De woorden uit vers 9, waarover één van onze man- nenverenigingen zich met name boog: ‘En Ik zeg ulieden: Maakt uzelven vrienden uit den onrechtvaardigen Mammon, opdat wanneer u ontbre- ken zal, zij u mogen ontvangen in de eeuwige tabernakelen’. Wat wil dat, zeg maar de tweede les, toch zeggen?
De Mammon is een omschrijving voor de macht van geld en goed, verbonden aan macht en heerschappij. De naam is afkomstig van een oud afgodsbeeld met geweldige kaken en grote grijp- handen. Een toonbeeld van schrapen en bij elkaar vegen, een model van egoïsme en goudkoorts.
Nu kunnen we niet God dienen en de Mammon, maar blijkbaar wel God dienen met de Mammon. Of moeten we zeggen: een ware christen dient niet de Mammon, maar de Mammon dient hen? Eenvoudig gezegd: in het mild uitgeven van de gaven en goederen die we bezitten, ligt vreugde en zegen. Het geeft verbondenheid aan allerlei soorten van mensen als we wél doen aan allen en meest aan de huisgenoten des geloofs. En als bij de dood alle wereldse goederen achter- blijven, zal blijken dat de hemel weet van ons rentmeesterschap. De tekst wil eigenlijk zeggen dat er straks mensen zijn die getuigen zullen over deze vrucht van genade. Blijkbaar is de omgang met geld en goed niet neutraal maar verbonden aan onze eeuwige toekomst!
Laat ook dit duidelijk zijn: onze gaven zijn geen grond voor de zaligheid, maar ze behoren tot de weg van de zaligheid. Lezer(es), zal het straks tot ons worden gesproken: ‘Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal Ik u zetten; ga in, in de vreugde uws Heeren’?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2023
De Saambinder | 24 Pagina's
