Die kome tot Mij en drinke
Ds. Labee over:
Onlangs lazen we in een dagboek van ds. R.M. McCheyne, naar aanleiding van Johannes 7 vers 37, dat er christenen tot Jezus komen zónder te drinken. Wat wordt daarmee bedoeld?
Gekloven Rots
We hebben - om een correct antwoord te geven op deze vraag - de preek van McCheyne (1813-1843) over dit Schrift- woord erbij gezocht. De tekstwoorden luiden: ‘En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke’ (Joh. 7:37). Onder de titel ‘De Roepstem aan dorstende zondaren’ is deze preek gepubliceerd. Eerst ver- klaart McCheyne iets van de betekenis van het Loofhuttenfeest. Alles moest herinneren aan de reis als vreemdelingen en reizigers door de woestijn. Maar er was iets in de woestijn, waarvan zij geen gelij- kenis hadden in het feest: de ‘gekloven’ rots, waaruit stromen van water vloeien.
Om dit ontbrekende aan te vullen, zegt men dat de Joden gewoon waren in een gouden emmer of kruikje water te halen uit de fon- tein Silóam. Onder grote vreugde, met palmtakken in de hand en onder het zingen van de woorden ‘En gijlieden zult water schep- pen met vreugde uit de fonteinen des heils’ (Jes. 12:3)’, trok men dan naar het tempelplein. En dan roept Jezus: ‘Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke’.
McCheyne schrijft daarbij: ‘Christus is de gekloven Rots, omdat Zijn bloed voor de zonde vergoten is. De rots werd geslagen eer zij water voortbracht. Zo ook Christus. Hij was geslagen van God en verdrukt. Hij droeg de toorn van God. En daarom stroomde Zijn bloed, dat reinigt van alle zonden’. In het vervolg van de preek lezen we dat ‘onverschillige zondaren hier worden genodigd tot Christus te komen en te drinken’. Maar ‘bekommerde, dor- stende zielen, zijn bepaaldelijk genodigd tot Jezus te komen’. Zij dorsten toch naar vergeving en verlossing van de zonde?
Gedronken water
Alle ware gelovigen behoren tot het dorstende volk, stelt de prediker McCheyne. Deze gelovigen wandelen in de woestijn van dit leven en daarom hebben zij er behoefte aan dat de Rots hen volgt. Dan volgen er twee belangrijke zaken, die we letterlijk citeren: ‘
1. Bedenk, dat u tot Christus komen moet eer u kunt drinken. Wanneer u de Zaligmaker door het geloof kent, kunt u eerst de Geest ontvangen. Als uw oog op de gespleten rots gevestigd is, kunt u van de levende wateren drinken. Zijn er nu niet Christenen onder mijn gehoor, die zeer weinig van Gods Geest schijnen te ontvangen? Zijn er geen Christenen onder u, die dikwijls lage wereldsge- zindheid aan de dag leggen? Sommigen, die lichtelijk een opvliegende, driftige aard verraden? Waarom dit? Antwoord: u komt niet tot Jezus om te drinken, u hebt het geloofsoog niet op Jezus Christus gevestigd, u leeft niet in het geloof aan de Zoon van God. U meent heilig te wan- delen zonder elke dag, elk uur tot Jezus te komen. U ziet niet op de Heere, onze sterkte aan Gods rechterhand; daarom ontvangt u weinig van de Heilige Geest.
2. Bedenkt, dat, als u tot Jezus komt, u drinken moet. Hoeve- len schijnen tot Jezus Christus te komen, en drinken toch niet! Hoe weinig Christenen gelijken de boom, geplant aan waterbeken! Wat zoudt u van de Joden gezegd hebben, indien zij geweigerd hadden te drinken, toen Mozes de rots sloeg? Of wat, indien zij slechts het water aan de lippen gebracht hadden? Zo gaat het toch met de meeste Christenen. Het behaagde de Vader, dat in Hem de volheid zou wonen. Hem was de Geest niet met mate gegeven. Wij hebben het gebod om uit Zijn volheid te putten’.
McCheyne schrijft over de ‘genadevolle aandrang van Chris- tus’ om te mogen drinken uit de eeuwige volheid van Christus. Dan wordt óók vervuld: ‘stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien’ (Joh. 7:38b). Lezer(es), bent u door genade gekomen en… hebt u gedronken?
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022
De Saambinder | 20 Pagina's