Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik ellendig mens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik ellendig mens

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De titel van dit artikel over de strijd tegen ‘het eigen zondige vlees’ komt van de bekende tekst uit Romeinen 7:24. Daar schrijft Paulus: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?’

In de verzen daarvoor tekent Paulus zijn innerlijke worsteling: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Het goede dat ik wil, dat doe ik niet. Maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Hoe lief heb ik Gods wet! Maar er is ook een andere wetmatigheid in mij, die vecht tegen mijn verlangen om de Heere te dienen. En die neemt mij gevangen. Kortom, twee strijdende partijen, genade en zonde, geest en vlees, vriend en vijand in één en hetzelfde hart.

Toch zijn er ook onbekeerde mensen, die lijken te vechten tegen de zonde. Wat is eigenlijk het verschil tussen de strijd tegen de zonde in een onbekeerd en in een bekeerd hart? Want, nu Paulus hier de innerlijke strijd schetst in het leven van Gods kinderen, zullen anderen (die de Heere niet kennen) misschien zeggen: Ja, maar zo ben ik ook, zo probeer ik ook te leven. Ik wil ook zonder zonde leven! Wat is kenmerkend voor deze strijd van Paulus? En hoe anders is de strijd van een onbekeerd iemand tegen de zonde? Ik zal u een paar dingen noemen. En onderzoek al lezend uw hart...

Van het hart

Paulus zucht hier, hoewel hij uiterlijk onge- twijfeld voorbeeldig leeft, vooral onder de zonden van zijn hart. . Onbekeerde mensen hebben vooral last van opvallende, zicht- bare zonden, die een fatsoenlijk mens tegen de borst stuiten, of die hinder- lijk zijn.

Verder valt op dat Paulus hier niet in het wilde weg zucht, over hoe zondig de mens in het algemeen is. Maar zijn zucht is als een gebed naar boven. De echte innerlijke strijd tegen de zonde en verdorvenheid dringt tot gebed. . Terwijl de onbekeerde óf vervalt in enkel zuchten alleen, óf in een eigen aanpak om het uiterlijk op te poetsen, terwijl het hart het- zelfde blijft.

Deze strijd is bij Paulus ook een blijvende strijd. Er komen tussen de twee strijdende partijen in zijn hart geen vredesbe- sprekingen, zoals dat bij onbekeerde mensen wel vaak zo is. Ze onderhandelen met zichzelf over tot welke grens de zonde mag gaan. Maar zonde is voor Gods kinde- ren zonde, niet in de eerste plaats zonde in het licht van mogelijke straf, maar zonde in het licht van Gods heiligheid en goedheid. Dat maakt dat een wapenstilstand uitge- sloten is.

De strijd van Paulus is ook geen strijd in eigen kracht. . Hij zegt niet: Ik zal mezelf verlossen, maar hij bidt: Wie verlost mij? We kunnen hard werken aan een beter leven, maar het komt in het licht van de eeuwigheid aan op een door de Heere vernieuwd hart. Een hart dat de zonde niet meer wil doen, dat uitroept met Jozef: Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God?

Gods gemeenschap

Die haat tegen de zonde is geen haat uit angst voor straf. Nee, Paulus en al Gods kinderen weten dat de zonde iets anders veroorzaakt, iets dat hen heel erg afschrikt. Onze zonde belemmert en ver- breekt de gemeenschap met God. . En die schaadt de liefde van Christus. En wij weten als geen ander dat het juist zo goed is om nabij God te zijn. Maar daar is voor de zonde geen plaats.

Verder ligt er bij Paulus en al Gods kinde- ren midden in die strijd tegen de zonde ook iets van stille vrede. . Want die strijd verbindt door gebed met de Heere. En als er overwinning behaald wordt, door het werk van de Heilige Geest, geeft dat iets van innerlijke blijdschap en dankbaarheid. Terwijl het wegdoen van de zonde voor onbekeerde mensen maar een moei- lijk ding blijft, het blijft een zware last. Het blijft getob, het moet, maar het is zuur. Want ik wil mijn zonde eigenlijk toch niet kwijt. Alleen voor het oog.

Deze strijd tegen de zonde was er zelfs nog in het leven van Paulus. Dit is dus niet iets wat alleen voor beginnelingen bestemd is, dit duurt levenslang. En zoals iedere oorlog gevaarlijk is, zo is ook deze strijd een gevaarlijke strijd. Kent u de innerlijke worsteling van Paulus?

Kinderen van God, laten we onszelf nooit overschatten. Laten we niet in slaap vallen. Laten we waken en bidden, want onze tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden.

Maar de Heere is Verwinnaar in de strijd en geeft Zijn volk de zegen.

(slot)


Driedelige serie over de doodsvijanden van de Kerk:

- De duivel

- De wereld

- Het eigen vlees

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

Ik ellendig mens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's