Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van dezelfde lap gescheurd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van dezelfde lap gescheurd

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig hoor en lees ik de uitdrukking ‘van dezelfde lap gescheurd’. Waarom wordt deze uitdrukking, die we tot voor kort nooit hoorden, gebruikt?

Herkomst

Om met het laatste te beginnen, de uitdrukking is al vele jaren in omloop! Zo schrijft de auteur ‘Rondkijker’ in ‘Daniël’ van 3 december 1965: ‘wij zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd, in zonden ontvan- gen en geboren’. En in ‘De Saambinder’ van 29 januari 1998 wordt het boek ‘Dierbaar in Zijn oog’, over het leven van ds. C. Pieneman, ds. D.J. Benjamin en J. van Vliet besproken. Dan lezen we: ‘ze waren allen van één lap gescheurd, hebben zichzelf leren kennen als een van God vervreemd en vijandig mensenkind, maar mochten ook door vrije en soevereine genade bediend worden uit de Borggerechtigheid van Christus’.

De vraagsteller meende dat genoemde uitdrukking eigenlijk wat ‘minachting’ uitdrukt voor de mens, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Weliswaar diep gevallen maar daarmee is de mens toch nog altijd meer dan een ‘lap’? En om dan ook nog eens te spreken over het ‘gescheurd-zijn’ ván een lap?

Inderdaad heeft de herkomst - al hebben we het ontstaan van dit gezegde niet kunnen vinden - wel een negatieve klank. Het groot woordenboek der Nederlandse Taal (Van Dale) geeft onder meer als betekenis van een lap: ‘verachtelijk, nietswaardig mansper- soon’. Bij ‘lap en leur’ lezen we: ‘slecht volk’ en ten slotte eindigt dit rijtje met ‘dronkenlap’.

Peinzend over deze uitdrukking in het licht van de Heilige Schrift, moesten we denken aan de geschiedenis van de profeet Ahía uit Silo en de (latere) koning Jeróbeam (1 Kon. 11:29-40). Letterlijk heeft daar de profeet een nieuw kleed aangedaan dat hij tijdens een wandeling met Jeróbeam uittrekt. Dan neemt hij deze lap stof en scheurt er twaalf stukken van. ‘En hij zeide tot Jeróbeam: Neem u tien stukken; want alzo zegt de HEE- RE, de God Israëls: Zie, Ik zal het koninkrijk van de hand van Sálomo scheuren en u tien stammen geven. Maar één stam zal hij hebben, om Mijns knechts Davids wil en om Jeruzalems wil, de stad die Ik verkoren heb uit alle stammen Israëls’ (vers 31,32).

In het licht van deze geschiedenis past deze figuurlijke uit- drukking letterlijk! Nee, de stam van Juda was niet beter of waardiger maar hier horen we van de voortgaande vervulling van de oude profetie van Jakob: ‘Juda, gij zijt het, u zullen uw broeders loven; uw hand zal zijn op den nek uwer vijanden; voor u zullen zich uws vaders zonen nederbuigen. Juda is een leeuwenwelp, gij zijt van den roof opgeklommen, mijn zoon.

Hij kromt zich, hij legt zich neder als een leeuw en als een oude leeuw; wie zal hem doen opstaan? De scepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Denzelven zullen de volken gehoorzaam zijn’ (Gen. 49:8-10).

En het geheim? Het is Gods verkiezend welbehagen dat er deze stam zou zijn. ‘En zijn zoon (Rehábeam, de zoon van Sálomo, BL) zal Ik één stam geven; opdat Mijn knecht Da- vid altijd een lamp voor Mijn aangezicht hebbe in Jeruzalem, de stad die Ik Mij verkoren heb om Mijn Naam daar te stellen’ (vers 36).

Afkomst

Dit alles overwegende, lijkt het ons geen verkeerde uitdruk- king. Als we maar blijven bedenken dat Gods Woord altijd blijft spreken over de hoge afkomst van elk mensenkind.

Maar na Genesis 3 is ook helder dat de mens ‘zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid’, van vele gaven heeft beroofd. Lezer(es), leerden we al iets van die ontzaglijke werkelijkheid? God geve dat we door genade het citaat uit de oude ‘Saambinder’ waarmee we openden zouden naspreken: ‘ze waren allen van één lap gescheurd, hebben zichzelf leren kennen als een van God vervreemd en vijandig mensenkind, maar mochten ook door vrije en soevereine genade bediend worden uit de Borggerechtigheid van Christus’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Van dezelfde lap gescheurd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's