Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het moet helemaal niet van Brussel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het moet helemaal niet van Brussel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nederland moet veel van Brussel, maar de zeer ingrijpende stikstofaanpak is vooral een Haagse keuze. De EU biedt veel meer ruimte dan het kabinet ons voorspiegelt.

moet van Brussel”, hoor ik soms over “H et de stikstofaanpak in Nederland. Voorstanders doen alsof we niet kunnen ontkomen aan halvering van de veestapel. Alsof de EU dat juridisch kan afdwingen.

Is dat wel zo? Het korte antwoord is: nee! Er moet inderdaad veel van Brussel (wat ons betreft zelfs te veel), maar de zeer ingrijpende stikstofaanpak in het tempo zoals bedacht door de coalitie, is zeker geen harde Brusselse eis. De Europese wetgeving biedt veel meer ruimte dan het kabinet wil doen geloven.

De Europese Habitatrichtlijn meldt dat de overheid ervoor moet zorgen dat beschermde natuur ‘in een gunstige staat van instandhouding’ blijft of komt. Op welke manier? Dat schrijft de EU niet voor. Logisch eigenlijk. De kwaliteit van de natuur hangt namelijk van heel veel lokale factoren af en dus lang niet alleen van stikstof.

Er staat daarom niets specifieks in de Habitatrichtlijn over stikstof. Er staat ook geen uiterste datum zoals 2030. En er staat ook niet dat je boeren moet onteigenen.

“Maar het moet toch van de Europese rechter?”, is nog zo’n veelgehoord argument. Ook hier is het korte antwoord: nee! Het Europees Hof van Justitie sprak zich in 2018 uit over de zogeheten PAS-regeling (Programmatische Aanpak Stikstof). De opmerkingen van de rechters waren dusdanig dat de PAS niet goed houdbaar was. Maar de Europese rechter eiste niet dat de stikstofuitstoot in zoveel jaar tijd omlaag gebracht moest worden.

Daar komt bij dat de normen die Nederland hanteert voor de hoeveelheid stikstof die op een natuurgebied mag neerslaan, de zogenoemde ‘kritische depositiewaarden’, veelal onhaalbaar zijn. Zelfs bij een volledige sanering (verwijdering) van elke vorm van landbouw, zouden die op veel plekken nog steeds worden overschreden.

Let wel: dit zijn Nederlandse normen, geen Europese. Het goede nieuws is dus dat Nederland die normen ook zelf kan aanpassen. Of zelfs kan schrappen, zoals diverse landbouworganisaties bepleiten. Als de regeringspartijen maar zouden willen…

De SGP pleit voor een realistische aanpak waarbij veel breder wordt gekeken dan alleen maar naar stikstof. Onze oproep is ook: zet veel meer in op innovatie en geef de landbouw meer tijd. Laat 2030 los als streefjaar! Brussel biedt die ruimte. Alles staat of valt met de politieke wil van het kabinet om daar daadwerkelijk gebruik van te maken.

Want niet Brussel, maar Den Haag heeft ons in deze stikstofcrisis gebracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

De Banier | 32 Pagina's

Het moet helemaal niet van Brussel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

De Banier | 32 Pagina's