Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Min of Meer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Min of Meer

Reformatie is nodig

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Min of meer’ is een uitdrukking die nogal eens wordt gebruikt. Men wil hiermee aangeven iets enigszins of ongeveer te onderschrijven, ergens in zekere mate in deel te nemen of iets dergelijks. Het is een begrip dat in veel gevallen toepasbaar is. Kenmerkend is dat het noch het een noch het ander is. Je kunt er alle kanten mee op. Ook in kerkelijke situaties horen we het: ik leef nog wel min of meer met de gemeente mee, maar… Het is zo heel anders dan de radicale keuzes die Gods Woord ons voorhoudt. Het oordeel van de Heere lezen we in de brief aan Laodicéa: ‘Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt noch heet; och of gij koud waart of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.’

De Actualiteit

Wij vragen aan mensen om ons heen, aan beleidsmakers, aan politici, om duidelijkheid en transparantie. Dat bevordert het vertrouwen. Tegelijk zien we dat zij die zich duidelijk uitspreken op veel weerstand kunnen rekenen. In het RD van 6 november las ik over de kritiek op Mike Johnson, de nieuwgekozen voorzitter van het Huis van Afgevaardigden in de VS. Johnson is een conservatief christen die op zondag naar de kerk gaat. Die Bijbelse waarden onderschrijft en daar ook voor uitkomt. De grote steen des aanstoots is dat hij conservatieve, Bijbelse, opvattingen heeft over het huwelijk en de genderideologie afwijst. In de media wordt, zelfs door een minister, de spot met hem gedreven. Zijn vrouw, die een huwelijksbemiddelingsbureau heeft, waarbij de Bijbelse normen uitgangspunt zijn, heeft de website van haar bedrijf uit de lucht gehaald.

Het is een voorbeeld dat aangevuld kan worden met voorbeelden op allerlei terrein. Toen onze (demissionaire) premier na de terroristische aanval van Hamas op Israël aangaf zonder enig voorbehoud achter Israël te staan kwam daar al heel snel veel kritiek op en werd hij politiek ‘min of meer’ gedwongen tot enige nuance.

Duidelijk Zijn

Moeten we dan toch maar minder duidelijk zijn, vaker de woorden ‘min of meer’ gebruiken? Het zou er in elk geval toe leiden dat de negatieve reacties niet zo nadrukkelijk naar voren zouden komen. Je kunt je afvragen of dat de Bijbelse weg is. Het antwoord is nadrukkelijk nee. Gods Woord vraagt duidelijkheid en geeft duidelijkheid. ‘Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.’ Het zijn de woorden van de Heere Jezus Zelf (Matth. 10:32-33). Het belijden van de Heere Jezus en naar Zijn geboden leven heeft consequenties. Daarover spreekt de Heere Jezus ook heel duidelijk: ‘En gij zult ook voor stadhouders en koningen geleid worden om Mijnentwil, hun en de heidenen tot getuigenis.’ Tot bemoediging volgt er direct: ‘Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden wat gij spreken zult’ (Matth. 10:19).

Nu kunt u hiertegen inbrengen dat het verloochenen of belijden van de Heere Jezus heel iets anders is dan het verwoorden van een mening in overeenstemming met Gods Woord, zoals in het eerstgenoemde voorbeeld over huwelijk en gezin. En over andere zaken zoals bijvoorbeeld euthanasie, abortus, experimenten met embryo’s, gender, popmuziek enz. Toch zijn die beide zaken niet te scheiden. Als je de Heere Jezus mag belijden als Schepper, Onderhouder en Zaligmaker, kan het niet anders of je zult ten aanzien van al de genoemde thema’s niet anders willen dan leven in overeenstemming met wat de Bijbel ons leert. Dat is dan geheel afwijkend van de mening in de wereld om ons heen, die zich totaal vervreemd heeft van Gods Woord, wil en wet. Als wij daarover communiceren, en dan bedoel ik het in die zin dat we Gods eer op het oog hebben, dan mogen we erop rekenen dat de Heere Zich niet onbetuigd zal laten. Het kan door diepe wegen gaan, dat lezen we op meerdere plaatsen in de Bijbel. Ik noem, naast het eerder aangehaalde gedeelte uit Mattheüs, alleen maar het leven van Paulus. In 2 Kor. 11:24-27 getuigt hij van wat hij heeft moeten lijden. Maar telkens weer werd hij, soms op heel wonderlijke wijze, bemoedigd en beschermd.

Weerstand

Bijbelse standpunten roepen weerstand op. In onze tijd is de rol van de sociale media groot. Berichten gaan razendsnel en zijn nogal eens ongenuanceerd. Maar ook in de reguliere (seculiere) media is er weinig, beter gezegd geen, begrip. Er kunnen allerlei argumenten aangedragen worden om te verklaren waarom die weerstand er is. Leggen we het wel goed uit? Hebben we voldoende begrip voor het standpunt van de ander? Het is niet allemaal zwart/wit enz. Als we daar de verklaring zoeken is dat te oppervlakkig. Het ligt dieper, de strijd van de overste van de wereld, de vorst der duisternis komt openbaar. Heeft de Heere Jezus niet Zelf gezegd: ‘Indien u de wereld haat, zo weet dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld’ (Joh. 15:18-19).

Is Dit Nieuw?

Het ‘min of meer’ in plaats van het hartelijk kerkelijk meeleven is er altijd al geweest. J.C. Philpot (1802-1869) heeft zich hier in zijn tijd scherp tegen verzet. Hij noemt dat koud of lauw. Heel nadrukkelijk tekent hij het verschil tussen hen die de Heere mogen kennen en Zijn toekomst verwachten en hen die de overhand hebben (waarbij hij doelt op het grotere aantal) met een lauwe belijdenis.

‘Indien dan een zicht op de heerlijkheid van Christus is verkregen, en men weet van Zijn wederkomst door een levend geloof, dan kijkt de ziel over deze tijd-staat en alle zorgen en smarten van dit tranendal heen, naar die heerlijke dag wanneer hij volkomen gelijkvormig gemaakt zal worden aan het verheerlijkte beeld van Christus en nooit meer tegen Hem zal zondigen. [ ] De wijze maagden, zowel als de dwaze, slapen en sluimeren; en een koude, lauwe belijdenis heeft overal de overhand.

Dwaling komt aan alle zijden in overvloed voor, strijd en verdeeldheid komt heel veel voor, en we schijnen te zijn gekomen in die laatste dagen wanneer hachelijke tijden aanbreken. Zeker, we kunnen er ons niet over verbazen dat de wereld is wat hij eens was, een vijand van God en godvruchtigheid, begraven in vleselijkheid en dood, onwetend aangaande zijn ellende en verval, en onverschillig over het schrikwekkende oordeel dat wacht, bijna klaar om los te barsten. Maar we mogen ons terecht verwonderen dat de Kerk van Christus, die belijdt verlost te zijn door het bloed van het Lam, zo laag gezonken is en zo weinig blijk geeft van het leven en de onmisbare godvruchtigheid. Toch is dit alleen maar wat in het Woord der waarheid geleerd wordt te verwachten. De Heere Zelf zei: ‘Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? (Luk. 18:8).’

Reformatie

Als u bovenstaande zinnen leest zou je denken dat Philpot in onze tijd leeft. Wat hij beschrijft is van alle tijden. Godsdienst zonder kennis aan Christus. Reformatie is nodig. Nog geen maand geleden hebben we herdacht dat Luther de aanzet gaf tot de Reformatie. Dat is opnieuw nodig. De mens is als het schaap uit de gelijkenis, het dwaalt bij de herder vandaan. Dat zien we ook nu gebeuren. Daarom moeten we waken tegen het ‘min of meer’ en bidden dat de Heere ogen opent en een nieuwe reformatie geeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Min of Meer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's