Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bloedvloeiende Vrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bloedvloeiende Vrouw

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De twaalf jaar bloedvloeiende vrouw. We lezen ervan in het Nieuwe Testament in de bekende vier evangeliën. Markus vermeldt haar geschiedenis in hoofdstuk 5 vanaf vers 25 tot en met 34. Dus de laatste tekst is in hoofdzaak onderwerp van overdenking.

We komen er de uitspraak van Jezus Christus in tegen waarin hij tegen de vrouw haar behoudenis uitspreekt. Stellen we dat in de juiste verhouding tot het geheel van haar geschiedenis, dan vermelden we eerst de oorzaak van haar behoudenis. Ze was een bloedvloeiende vrouw en kon daarmee niet leven. Zwakte en daarmee krachteloosheid was haar dagelijks gevoelen. Vanwege deze situatie werd ze geremd in haar godsdienstige plichten en was het daarmee onmogelijk te komen tot zaligheid. Dat woog haar zo zwaar dat ze in het geheel van haar twaalfjarig pogen ervan los te komen al het hare eraan ten koste legde. Echter zonder het gewenste resultaat te verkrijgen: het werd alleen maar erger. Zo moest ze besluiten verloren te zijn. We zouden vandaag kunnen horen dat ze ermee moest leren leven. Echter, dat kon ze niet. Ze moest voor de Heere verschijnen en zou dan de eeuwige dood door Zijn oordeel uitgesproken krijgen. En dus was niet haar kwaal het belangrijkste maar haar doemwaardigheid, door het ontdekkende werk des Geestes haar duidelijk gemaakt.

Maar in dat gebeuren behaagde het de Heere Zijn Zoon in haar te openbaren, zoals ook Saulus van Tarsen later meemaakte in de straat genaamd de Rechte te Damascus. Waarna ze door diezelfde Geest naar Hem werd uitgedreven om door haar, van dat moment af gekende, ware geloof de zoom van Zijn kleed aan te raken. En daarmee was ze een kind Gods dat de betiteling 'dochter' mocht horen. Iemand merkt op het gewoon een 'toevluchtnemend geloof' te noemen. Waarom? Dat zou mensen kunnen bewegen daartoe eerder over te gaan. Zonder het werk van de Heilige Geest? Zou er dan toch iemand zijn die de Heere zoekt in tegenstelling met de Bijbelse uitspraak dat er niemand is die de Heere zoekt? Uiteraard 'nee!’ En vooral 'nee' omdat de Heere haar behouden noemt door het geloof. Het ware geloof dat daar alleen van afweet omdat het door Gods Geest tot stand is gebracht en onderhouden wordt en alleen weet heeft van vergeving der zonden. Daarom dus eerst 'dochter' en later in de tekst 'genezen te zijn van deze uw kwaal'. En ook 'ga heen in vrede'.

Met deze verklaring van de bekende geschiedenis moet het duidelijk zijn dat ook nu nog de Heere in deze volgorde een mens zaligt. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven, waarom niemand buiten Hem tot de Vader komt. En dus thuis in het Vaderhuis met zijn vele woningen. Een andere weg, die we van nature voor goed houden, loopt dood, voor eeuwig. Moest u al van weg verwisselen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

De Bloedvloeiende Vrouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's