Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

�Lijdens- �n Paastijd� 2020

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

�Lijdens- �n Paastijd� 2020

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bent U het die komen zou, of moeten wij een ander verwachten?Mattheüs 11 : 3b

WWat doet Jezus wanneer Hij wordt afgewezen? Hij vlucht naar zijn Vader: ‘Ik dank u, Vader (…) dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt en hebt ze aan jonge kinderen geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen’. Vervolgens klinkt het: ‘Kom naar Mij toe allen die vermoeid en belast zijt (…) neem Mijn juk op u … Ik zal u rust geven’. Ik neem van je af het juk waaronder je nu gebukt gaat vanwege je schuld, de last van de tijdgeest en van allerlei goden en godinnen, van demonen die je gevangen willen houden. Ik bevrijd je van ambtsdragers, ambtenaars, politici die niets met Mij hebben en dus niet weten wat dienen is; die volgens het ‘handboek soldaat’ uitsluitend aan hun eigen koninkrijkje bouwen, zoals Kajafas in zijn godsdienstig vertoon en Herodes als koning. Johannes zat Herodes te dicht op zijn huid. Bedenkt de koning zelf geen plan om de stoorzender definitief uit te schakelen, dan zal zijn partner het wel doen: ‘Ik wil hier [en nu ] het hoofd van Johannes’. De profeet heeft zich uit de woestijn naar het koninklijk paleis begeven, zonder zich aan te passen aan de heersende cultuur. Hij zegt waar het op staat. Hij loopt niet te vleien en te likken, hij probeert niet een beetje populair te doen. Hij had best ‘voorzichtiger’ kunnen verwoorden waar het om gaat. Je kunt toch als ‘geestelijke’ ook optreden in carnavalstenue? Vermomd. Wanneer het van pas komt, kan ik de hofnar spelen en me vermommen in woorden, zelfs Bijbelwoorden. Daar ben je ‘geestelijke’ voor. Zo gek nog niet op Herodes’ verjaardag. Johannes blijft echter geheelonthouder en trouw aan zijn roeping, aan zijn ambt. Losbandigheid, drankzucht, ontrouw, haat, amusement en seks kosten hem letterlijk zijn hoofd (Matt.14). Glaasje op, controle weg, een duivels spel. Johannes ontslaapt op Herodes’ verjaardag. Toen hij ooit sprak: ‘Hij (Jezus) moet wassen, maar ik moet minder worden’ (Joh. 3:30), kon hij niet weten hoe dat concreet zou toegaan. ‘Zijn licht moet opgaan, het mijne moet doven’. De zon gaat op, het kaarsje wordt uitgeblazen. De gasten van Herodes toosten nog eens op het hoofd dat op een dienblad rondgaat in de feestzaal.

Johannes heeft van het Woord geleefd en bij alle tekenen van het Koninkrijk niet ontvangen de volle vervulling van wat hij heeft gepreekt. Althans niet in dit leven! Wat hebben hij en zijn discipelen dan niet

gezien van de tekenen en de wonderen die Jezus als vervuller van de profetie – Jesaja 35 en 61 - zou verrichten? (verg. Luk. 7). Niet toevallig vermeldt Jezus, wanneer Hij Jesaja citeert, niet de bevrijding van gevangenen! Hij houdt blijkbaar nog heel wat tegoed.

Dat hebben Johannes’ discipelen niet verstaan. Gaat dat ene dan niet in vervulling? Kan dit niet een struikelblok, een ergernis zijn of worden in tijden van vervolging en gevangenschap? De diepste verlossing van Johannes onttrekt zich aan onze waarneming. De profetie reikt tot in de bruiloft van het Lam dat Johannes heeft verkondigd! De vriend van de Bruidegom is gereed voor het bruiloftsfeest. Onderweg daarheen mogen we leven vooral van wat Jezus noemt het hoogtepunt van wat Hij bezig is te doen: ‘Aan de armen wordt het Evangelie verkondigd’. ‘De armen’, dat zijn in het Oude Testament de anawiem, de zachtmoedigen die ‘zalig’ worden gesproken. Dat zijn de lijdenden, de verdrukten, de rechtenlozen, de vervolgden, het uitschot, blinden, lammen, doven, voor wie niemand het opneemt, zij die door smaad en leugen worden uitgeschakeld. Tot hen zegt Jezus: ‘Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen …’ (Mat.5). Dat woord geldt Johannes die dus deelt in de ‘blijdschap en verheuging’ van Jezus! Hij weet zich immers zaliggesproken! Zijn ‘loon’ ligt vast in de hemelen.

Tot op heden voltrekt zich de ‘zaligspreking’ door middel van de bediening van het Woord. Zo slaat de HEERE zijn slag: ‘Het Evangelie verkondigd’! Daarop moeten de discipelen van Johannes allereerst letten. Dat geldt ook ons vandaag. De eerste roeping van de Kerk is dan ook: ‘bediening der verzoening’, uitdeling van het Heil door de prediking. Overtuigende en overwinnende woorden. En wie zich niet laat overwinnen, wie onverschillig of al lasterend en liegend Gods gezanten niet met vrede ontvangt of nog erger, die moet maar eens aan Sodom denken, zegt Jezus. Wie, evenals Herodes, zijn eigen cultuurtje in stand houdt – of eventueel vermomd in Bijbelwoorden, in de stijl van Kajafas - de getuige(n) van Jezus – in Noord-Korea, Iran, China, Africa … Nederland (!) en waar ook, gevangen zet of erger, weet wat hij tegoed heeft: ‘… in het vuur geworpen’, ‘tot de hel toe neergestoten’ (Mat. 3:10, verg. 11:23). ‘Het Woord Gods is niet gebonden!’ Dit laatste schreef de apostel Paulus, in de gevangenis!

Zalig’ – zegt de Heiland - ‘wanneer u aan Mij geen aanstoot neemt, over Mij niet struikelt’. Ik ben de Komende! Ik ben geen andere Messias als Hij van wie Jesaja ook heeft gezegd: Hij is veracht, bespot, geslagen, verwond, vals beschuldigd, als onschuldige gestraft, gevangen genomen, de onwaardigste onder de mensen, als een lam ter slachting geleid, Man van smarten. Voor Johannes, voor u, voor jou! ‘Om onze overtredingen …’ (Jes.53)

Dit Messiasbeeld is voorgoed bepalend voor het leven en de gestalte van de Kerk in deze wereld, vandaag. De ongeneeslijk religieuze mens ergert zich aan zo’n Jezus en dus aan de ware Kerk (NGB.29). Die ergernis neemt toe, parallel aan het anti-semitisme. De echte Messias regeert ‘Kruiselings’! Vandaar ‘Golgotha’! Daar klinkt uit zijn mond de vraag “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Wij hebben mogen leren wat het antwoord is. Van vraag en antwoord zouden wij nooit hebben gehoord, als het niet Pasen was geworden!

M. Verduin, Zeist

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 2020

Ecclesia | 8 Pagina's

�Lijdens- �n Paastijd� 2020

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 2020

Ecclesia | 8 Pagina's