Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En hiernamaals ingaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En hiernamaals ingaan

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heeft de uitdrukking ‘en hiernamaals ingaan in de vreugde uws Heeren’ een Bijbelse achtergrond? Hoe moeten we deze woorden plaatsen als ambtsdragers niet kunnen belijden bij de bruidskerk van Christus te horen?

Buitenstaan

Van deze uitdrukking, afkomstig uit het bevestigingsformulier van ouderlingen en diakenen, loopt een rechtstreekse lijn naar de Bijbel. Zeker als we de hele zinsnede overwegen, wordt dat helder. We lezen: ‘Zijt allen gezamenlijk in uw dienst getrouw, en behoudt de verborgenheid des geloofs in een reine consciëntie, goede voorgangers zijnde voor geheel het volk. Alzo zult gij uzelven een goeden opgang verkrijgen en veel vrijmoedigheid in het geloof hetwelk is in Christus Jezus, en hiernamaals ingaan in de vreugde uws Heeren’. Onze opstellers hebben bij dat eerste deel ongetwijfeld gedacht aan de woorden van Paulus die we vinden in 1 Timotheüs 3 vers 13: ‘Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang en veel vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus’.

Het tweede deel, de bevraagde uitdrukking, is bijna letterlijk de woorden die de Heere Jezus sprak in de gelijkenis van de talenten uit Mattheüs 25. De trouwe dienstknecht, die vijf talenten verdiend had met de vijf ontvangen talenten, krijgt te horen van zijn heer: ‘Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heren’ (vers 21b).

Dit alles staat in scherp contrast met de woorden die volgen tegen de ‘onnutte’ dienstknecht: ‘En werpt den onnutten dienstknecht uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en knersing der tanden’ (vers 30). Het onderscheid is zo groot: buitenstaan of ingaan. Het hart van een ambtsdrager beeft weleens als deze dingen overdacht worden. In het ‘hiernumaals’ moet dat wonder van wedergeboorte en geloof gekend zijn. Buiten de vereniging met de grote Bruidegom Jezus kunnen we niet getroost reizen en zalig sterven. Wat kan het een strijd geven als bij de verkiezing tot ambtsdrager er ‘weerslag’ kan zijn in het hart en we niet kunnen bedanken voor de roep van de gemeente, ‘mitsdien van God’. En als we tegelijk voor eigen waarneming er zo buiten staan…

Ingaan

Hoe moeten we deze woorden plaatsen die dan toch maar klinken in het bevestigingsformulier: ‘…en hiernamaals ingaan in de vreugde uws Heeren’? Om te beginnen, alle formulieren staan in het wezen van het verbond. We kunnen niet onbekeerd in het huwelijk treden of een kindje ten doop houden. We kunnen en mogen niet onbekeerd dienen in een ambt. Dat toch niemand zou menen onbekeerd verder te kunnen reizen naar de Godsontmoeting die aanstaande is. Het is onze hartelijke wens en bede dat de Heere die rust wilde opzeggen om Hem ‘heilig lastig’ te vallen om het genadewonder.

In het formulier wordt deze uitdrukking na de bevestiging uitgesproken als een heerlijke belofte. Maar wél nadat eerlijk geklonken heeft: ‘behoudt de verborgenheid des geloofs in een reine consciëntie’. De veronderstelde, geschonken genadegave van het geloof moet behouden of bewaard worden in een zuiver geweten. Zeker, het is een eeuwig wonder als gezien mag worden dat het ten diepste de Heere Zelf is, Die er zorg voor draagt dat het geloof niet ophoudt. De grote Ambtsdrager in de hemel bedient kleine ambtsdragers op aarde door Zijn Geest, de Werkmeester van het geloof. Maar de ambtsdragers worden geroepen Gods Woord te onderzoeken en zich ‘geduriglijk te oefenen in de overlegging van de verborgenheden des geloofs’.

Als dat praktijk mag zijn – en mag leven in de ziel – mag het weleens ervaren worden: hier vaak uitgaan met een bevende ziel in de gemeente, straks ingaan in de vreugde van de bruiloft des Lams. Eeuwig bij Jezus.

Lezer(es), zult u hiernamaals buitenstaan of ingaan?


Heb jij/hebt u ook een vraag?

Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 2024

De Saambinder | 20 Pagina's

En hiernamaals ingaan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 2024

De Saambinder | 20 Pagina's