Niemand mag kopen of verkopen
Hoe moeten we Openbaring 13 vers 17 (‘En dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams’), verstaan?
Beesten
Openbaring 13 is een huiveringwekkend hoofdstuk. Eerst ziet Johannes een angstaanjagend monster uit de zee opkomen. Er wordt steeds meer zichtbaar als dit beest boven water komt. Eerst die zeven hoofden met tien hoornen en koninklijke hoeden. Dan de gedaante als van een luipaard. Vervolgens de voeten zoals een beer en de mond als van een leeuw. Of moeten we zeggen: grijpende poten als een beer en een verscheurende muil als van een leeuw?
Dit - eerst verwonde - beest gaat op verschrikkelijke wijze tekeer: als het macht heeft gekregen, lastert dit monster God. Vervolgens lastert het ook de strijdende Kerk op aarde en zelfs de triomferende Kerk met de engelen in de hemel. Daarna breekt de vervolging los tegen een kleine minderheid aan mensen die niet in aanbidding neervallen voor dit beest.
Vrijwel onmiddellijk ziet Johannes nog een beest. Dit monster komt uit de aarde en is zo mogelijk nog gevaarlijker. Weliswaar draagt het twee hoornen, zoals het Lam van God (Christus), maar het spreekt als de draak (de duivel). Indrukwekkend zijn de tekenen die het doet op aarde, de invloed die het aanwendt bij het maken van een beeld en het verlenen van een ‘merkteken’ aan de grote massa.
In het woord ‘merkteken’ ligt iets verachtelijks. Ons vee krijgt een merkteken, een kenteken of een chip in het oor. In vroeger tijden kregen slaven dat ingebrand, zodat ontsnappen geen zin had. Je had het merkteken van een heer aan wie je toebehoorde. Het was wreed en onuitwisbaar. In Openbaring 13 lezen we dat zij dat merkteken ontvingen aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden. Niet op de rug, want dan kun je het onzichtbaar maken door middel van kleding. De meeste mensen zijn rechtshandig. Dat is de hand waarmee je de meeste dingen doet. Waarmee je iemand anders een hand geeft. Je hoeft alleen maar naar die hand te kijken om te zien of iemand dit merkteken draagt. Met ons voorhoofd verrichten wij denkwerk. Al de gemerkten laten in hun daden zien wat zij met hun hand en met hun denken doen. In hun doen en laten wordt zichtbaar dat zij bij dat beest, bij de satan horen.
En dan lezen we vers 17: ‘En dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams’.
Naam of getal
In dit aangrijpende hoofdstuk uit Gods Woord lezen we van een onheilige drie-eenheid. Het beest uit de zee, als politiek leider, zouden we een onheilige antivader kunnen noemen. Het beest uit de aarde is dan als een onheilige antizoon. En de rode draak staat voor een onheilige antigeest. Dat zijn drie zessen: zeshonderdzesenzestig (Openb. 13:18).
Als deze antichristelijke machten zich in volle werkelijkheid openbaren, zullen zij alles in het werk stellen om alles ondersteboven te keren. In de wetenschappelijke wereld is de macht reeds voelbaar in het ontkrachten en miskennen van de waarheid van Gods Woord. In de medische wereld worden christelijke normen en waarden meer en meer opzijgezet. In de onderwijswereld neemt de druk op Bijbels onderwijs meer en meer toe en de subsidiekraan staat wellicht spoedig op dichtdraaien. In de politiek wordt een politicus, die spreekt vanuit het getuigenis van God, als een vreemdeling gezien.
Dan zijn het nog maar enkele stappen of het proces van vervreemding zal leiden tot verdrukking en vervolging. In vele delen van deze wereld is het al werkelijkheid: uitgesloten of zelfs uitgestoten worden. En als een christen niet meer kan kopen of verkopen, hoort u dan bij het Lam?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2024
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2024
De Saambinder | 20 Pagina's