Obed, zoon van Machlon of Boaz
Het geslachtsregister in Mattheüs 1 spreekt over Boaz als voorvader van Christus via de lijn van Obed. Maar Obed was toch een kind dat Machlon werd aangerekend?
Leviraat
Deze vraag brengt ons bij de bijzondere geschiedenis van Ruth. Of beter gezegd, met de woorden van onze vaderen in de inleiding op het Bijbelboek Ruth: ‘tot een spiegel van Gods onbegrijpelijke genade, en een voorbeeld van de beroeping der heidenen tot de gemeenschap van onze Heere Jezus Christus, het beloofde Zaad’.
Ruth, de Moabitische, werd de vrouw van de Israëliet Machlon. Ergens in de velden van Moab hebben ze elkaar leren kennen. Elimélech en zijn vrouw Naómi waren er vanwege de honger in Israël gaan wonen. Hun beide zoons namen een Moabitische vrouw: Machlon verbond zich aan Ruth en Chiljon huwde Orpa. Maar behalve de grote smart voor Naómi dat ze haar man moest begraven in Moab, stierven ook beide zoons!
Toen het bericht Naómi bereikte dat God Zijn volk had bezocht en voorzien van brood, keerde ze terug met Ruth naar Bethlehem. We kennen allemaal wel de rijke geschiedenis van de aren-rapende vrouw, de wonderlijke ontmoetingen met Boaz en ten slotte de lossing en het huwelijk van de vermogende Israëliet met de Moabitische. Inderdaad loopt er een lijn naar het zogenaamde leviraatshuwelijk waarvan we lezen in Deuteronomium 25 (vers 5-10). Als een getrouwde man kinderloos stierf, was de ongehuwde broer (of naaste bloedverwant) verplicht om de weduwe tot vrouw te nemen. Daardoor bleef het erfdeel behouden en was er de hoop op een nakomeling.
De lossing van Boaz was een volkomen lossing waardoor het verloren gegane bezit van Elimelech en beide (!) zoons toe zou komen aan de eventuele zoon van Ruth, verwekt door Boaz. En toen de Heere de kinderzegen schonk, met de gave van Obed, bleef Machlons naam als het ware voortbestaan, waar het zijn bezittingen betrof. Obed werd gezien als de zoon van Ruth, de weduwe van Machlon. Maar Machlon was niet de biologische vader van Obed en daarom ontbreekt zijn naam in het geslachtsregister van Mattheüs 1. Wel wordt duidelijk dat er iets bijzonders is. In de rij van mannen en zoons lezen we, naast de naam van Thamar, ook de naam van Ruth: ‘En Boöz gewon Obed bij Ruth’ (1:5m).
Lossing
We wijzen er ook nog op dat de naam ‘Obed’ betekent: ‘de dienende, de knecht’. Obed moet immers dienen als Naomi’s losser? Maar Obed wijst ons vooral heen naar Christus, Die waarlijk dienen zal en Knecht zal zijn, de ware Knecht des Vaders. Door Obeds geboorte wordt Naomi gerukt uit armoede en eenzaamheid. Maar door Christus zal een zwarte bruid worden geplaatst naast prinsen en wereldgroten. Hij, Die groter van vermogen is dan Boaz, is voor Zijn bruid arm geworden. Hij zal Zijn bruidsgemeente dienen, want ‘de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen’ (Mark. 10:45b). Of met de woorden van de evangelist Lukas: ’Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden’ (9:56a).
Lezer(es), is deze dienende Zaligmaker, deze Losser nog een Vreemde voor u? Dan zal uw naam niet staan in dat register dat verbonden is aan de ene Naam onder de hemel, door Welke wij moeten zalig worden. Haast u en spoed u, om uws levens wil. Want in het Moab der zonde komt u zeker om.
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2023
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2023
De Saambinder | 20 Pagina's