Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boston en ”De Viervoudige Staat”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boston en ”De Viervoudige Staat”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Boston preekte zijn laatste preek, vanwege zijn zwakke gezondheid, vanuit het raam van de pastorie. De hoorders stonden buiten.

Zelfs vlak voor zijn sterven had Boston geen ander verlangen dan mensen de woorden van God voor te houden. Hij preekte daarbij over de noodzaak van de zelfbeproeving. Zo hield hij zijn afscheidspreken op de eerste twee zondagen van april in het jaar 1732 over 2 Korinthe 13:5: ‘Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven’.

Boston maakte zich namelijk zorgen om de prediking in zijn tijd. Hij zegt er zelf van dat de wateren des heiligdoms vertroe- beld waren en de roep van het Evangelie (‘En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet’) niet werd gehoord. De genadige geschiktheden, die een hoorder zou moeten bezitten, werden op de voorgrond geplaatst en niet de nodi- ging van het Evangelie. Anderzijds was Boston beducht voor een oppervlakkig geloof. Alleen een ware geloofsvereniging met Christus kan de zondaar behouden.

Ontdekking en onderwijs

In zijn meest bekende werk ”De Vier- voudige Staat” gaat Boston diepgaand in op deze thema’s. Het is een werk dat een middel in Gods hand geweest is om mensen te ontdekken aan hun verschrik- kelijke staat sinds de zondeval, maar het gaf ook Gods kinderen onderwijs.

Boston behandelt in dit werk achtereen- volgens de natuurstaat van de mens, de weg van beginnend herstel, de vereniging met Christus, en de eeuwige staat. Veel zielenvragen komen in dit prachtige werk aan de orde. Als een echte puritein geeft Boston zijn hoorders geen rust buiten Christus, en hij geeft mensen ook geen rust in hun onbekeerlijkheid. Het gevaar van een leven zonder Christus is zo groot, dat hij de mensen wil wakker schudden om de toevlucht tot Christus te nemen. Maar de doodstaat van de mens is zo diep, dat alleen soevereine genade hem redden kan.

Het werk van Boston is voluit actueel, veel vragen die (jonge) mensen hebben, komen aan de orde. Vragen zoals waarom de zonde zo erg is, of een eeuwige straf niet te groot is, over het omgaan met Gods beloften en de vraag hoe je nu kunt weten dat je wedergeboren bent. Indringend tekent Boston de ernst van het eeuwige oordeel. Dit doet hij vanuit maar één verlangen: dat de zondaar vlucht naar Chris- tus en om genade zal bedelen.

Voor de kerkmens

Het is merkbaar dat Boston schrijft voor de kerkmens. Deze mensen zijn van nature ook vijanden van God. Ze zijn slaven van de zonde. Dit kan trouwens ook blijken uit wetticisme of activisme, want ‘deze mensen hebben de natuurlijke vermogens nog veel te hoog staan’. Het kunnen ook mensen zijn die de waarheid weten, maar die ze niet diepgaand geleerd hebben. Zo vraagt hij zijn lezers: ‘Hoe hebt u de waarheden van de godsdienst, die u beweert te geloven, geleerd?’

Het gevaar van het belijden met de mond legt hij diepgaand bloot: ‘Als ooit Gods Geest het goede werk in u begint door het geloof, dat het werk van God is, in u te werken, dan kan het zijn dat er zoveel tijd besteed wordt aan het afbreken van het oude fundament, dat u de noodzakelijk- heid zult gevoelen van de ‘sterkte Zijner macht’, om u in staat te stellen juist de grondbeginselen te geloven, waaraan u nu niet denkt te twijfelen’.

Broederlijke liefde

Prachtig is zijn uiteenzetting over de broederlijke liefde als kenmerk van de weder- geboorte: ‘Zij zullen allen liefhebben, die volgens hun waarneming het beeld Gods dragen. Zij die een begenadigd persoon in lompen niet kunnen liefhebben, maar die hun liefde beperken tot diegenen onder hen die ‘sierlijke kleding’ dragen, bezit- ten geen liefde tot de broederen. Zij die hun liefde beperken tot een gezelschap mensen, tot wie God Zijn genade niet beperkt heeft, zijn zielen die te bekrom- pen zijn om onder de kinderen gesteld te worden. Op welke punten mensen ook van ons verschillen in hun oordeel of levens- wandel, toch zullen wij, als zij blijken met ons overeen te stemmen in de liefde net als wij zelf tot de hemelse familie behoren’. Wat zou het groot zijn als de Heere het bestuderen van de schatten die uit het ver- leden tot ons zijn gekomen, in het heden wil gebruiken om ons te onderwijzen.

De CGO biedt een cursus aan over dit boek. Meer informatie: www.cgo.nu/toerusting

(slot)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

De Saambinder | 16 Pagina's

Boston en ”De Viervoudige Staat”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

De Saambinder | 16 Pagina's