Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Immens en ”De Godvruchtige Avondmaalganger”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Immens en ”De Godvruchtige Avondmaalganger”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eén van de meest klassieke werken rondom de viering van het Heilig Avondmaal is ”De Godvruchtige Avondmaalganger” van ds. Petrus Immens.

‘Daar (in het HA) daalt een drie-enig God als het ware uit de hemel. De Vader laat Zijn eeuwige liefde blijken in het schenken van Zijn Zoon. De Heere Jezus openbaart Zich als de Borg en Middelaar, Die Zich in de dood heeft overgegeven. (…) En de Heilige Geest staat gereed om uw hand in Jezus’ hand te leggen, en u zo nauw mogelijk met Hem te verenigen’ (blz. 420-421).

De e oorspronkelijke titel luidt: ‘De Godvruchtige Avondmaalganger tot een heilig, heilrijk en heuglijk genot van het hoogwaardige Avondmaal des Heeren bestuurd en aangemoedigd door een schriftmatig en gemoedelijk bericht aangaande het Geloof, het Ver- bond der Genade en een Godewaardig Gebruik van dat heilige Bondzegel’. Petrus Immens (1664-1720) is geboren in het Brabantse Oirschot. Zijn moeder sterft als hij negen jaar is. Als hij zestien jaar oud is, sterft ook zijn vader. Na een studie theologie in Utrecht wordt hij predikant in Oirschot, West-Souburg, Zalt- bommel en - tot zijn sterven - Middelburg. Pas in 1752 verschijnt voor het eerst zijn werk ”De Godvruchtige Avondmaalgan- ger”. Deze uitgave berust op een weergave van de oefeningen die Immens heeft gehouden in Middelburg op de maandagen voorafgaand aan het Avondmaal.

”De Godvruchtige Avondmaalganger” bestaat uit veertien verhandelingen. De eerste zeven gaan over het geloof, dan volgen er vier over het verbond der genade en de inwilliging ervan (hoofdstuk 8 tot en met 11), terwijl de laatste drie gaan over het gebruik van het Heilig Avondmaal (hoofdstuk 12 tot en met 14).

Het ware geloof

Het Heilig Avondmaal is tot versterking van het ware geloof. Daarom gaat Immens allereerst in op wat het wezen van het geloof is en wat het onderscheidt van het tijdgeloof. Pastoraal wijst hij onbekeerden middelen aan om het geloof te verkrijgen en gelovigen om het geloof te bewaren en erin toe te nemen. Vervolgens besteedt Immens aandacht aan de zekerheid van het geloof als vrucht en hoe het komt dat veel van Gods kinderen zo twijfelmoedig voortgaan op de reis. Hij gaat ook in op de betekenis van de zekerheid van het geloof voor het aardse leven en de vruchten van het geloof. Dit thema wordt afgesloten met een verhandeling over de achteruit- gang van Gods kinderen in de beoefening van het geestelijk leven.


Als voorbereiding op het Avondmaal wijst Immens op de noodzaak van een welge- meende en oprechte inwilliging van de ziel in het verbond der genade. Een onbe- keerde zondaar leeft buiten het verbond en komt alleen door de werking van Geest en Woord onder de band van het verbond. In de inwilliging vlucht de zondaar door de Geest tot God in Christus en kan niet anders dan van harte ‘amen’ zeggen op de voorwaarden en beloften van het verbond. Eens een bondgenoot is altijd een bond- genoot, maar ‘om getroost en bemoedigd te leven moet men die keuze toch niet slechts één keer doen, maar moet ze dik- wijls herhaald worden’. Vervolgens toont hij de grote Middelaar van het verbond om de verontrusten en beschroomden te lokken en te bemoedi- gen en geeft hij ten slotte aanwijzingen over het gelovig gebruikmaken van deze grote Middelaar.

Praktisch en pastoraal

Praktisch en pastoraal geeft Immens in de laatste drie verhandelingen onderwijs over de voorbereiding op, het gebruik van en de nabetrachting op het Heilig Avondmaal. Eén van de kernzaken in de voorbereiding is het belijden van zonden en afdwalingen. Daarnaast geeft hij prak- tische adviezen over de invulling van de voorbereiding.

Op de dag van het Avondmaal moet alles in het teken van geestelijke zaken staan: zo moet men bijvoorbeeld bij het aankleden denken aan de klederen des heils en de mantel der gerechtigheid. De nabetrach- ting is er om de Heere dankbaar te zijn voor Zijn onverdiende gaven. Deze nabe- trachting is niet beperkt tot één dienst, maar moet in het leven tot uiting komen in wederliefde tot de God van het verbond.

Op een praktische en pastorale wijze bespreekt Immens de kern van het sacrament van het Heilig Avondmaal, waarbij hij oog heeft voor de verschillende gesteldheden bij Gods kinderen en ook voor hen, die (nog) buiten Christus staan. In alle verhandelingen schittert het werk van de drie-enige God, waarbij Immens ook de onderscheiden werkingen van de Vader, de Zoon en de Geest op een tere wijze belicht.

De CGO biedt een cursus aan over dit boek. Meer informatie:

www.cgo.nu/toerusting

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

Immens en ”De Godvruchtige Avondmaalganger”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's