Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwerkingsvorm jongeren 16+

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwerkingsvorm jongeren 16+

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stel, je hebt een inleiding voorbereid voor de JV-avond. Met behulp van PowerPoint breng je de boodschap over aan de groep. Na de pauze volgt er een ontspannende activiteit zonder duidelijke link naar de inleiding. Na afloop vraag je aan de groep wat de kernboodschap was. De reacties verschillen en lang niet iedereen heeft de kernboodschap begrepen of onthouden. Wat nu?

Edgar Dale was een professor die leefde van 1900-1985. Hij heeft geschreven over de ‘leerpyramide’. Daarin stelt hij dat we ongeveer 20% onthouden van wat we horen, 50% van wat we horen en zien, en 90% van wat we horen, zien en verwerken. Op zijn theorie is de nodige kritiek gekomen, maar iedereen begrijpt dat een boodschap beter blijft hangen als we het niet alleen horen en zien, maar ook verwerken.

Verwerkingsvorm ‘Berichtgeving’

Korte Beschrijving

Er is nieuws! Dit moet naar buiten worden gebracht. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een krantenartikel, radiobericht of verhaal.

Doel

De jongeren moeten nadenken over de kernboodschap van deze avond. Wat is het nieuws dat wij te vertellen hebben? Wat hebben we met ons hoofd geleerd? Wat heeft dat te zeggen voor ons hart? En wat moeten we ermee in ons leven, met onze handen?

Groepsgrootte

Tweetallen of kleine groepjes

Benodigdheden

Pen en papier

Voorbereiding

• Stel vast hoe lang het bericht ongeveer mag/moet worden.

• Zorg dat je voor de hoofd, hart en handen varianten hulpvragen hebt klaarliggen. Als de groep er dan niet uitkomt kunnen ze aan de hand van deze hulpvragen een bericht formuleren.

Uitvoering

• De jongeren werken 10 tot 15 minuten aan de opdracht.

• Verdeel de groepen zo dat er ten minste één groep schrijft over het nieuws voor het hoofd, één over het nieuws voor het hart en één over het nieuws voor de handen.

• Laat de groepen om de beurt hun berichtgeving presenteren.

• Bespreek de gemaakte opdrachten. Welk bericht sprak de jongeren het meeste aan en waarom?

Tijdsduur

Ongeveer 30 minuten

De kans is groot dat aan het einde van de avond de jongeren meer hebben begrepen van de kernboodschap die je wilde meegeven. Bij de HHJO is een verwerkingsmap en een spelvormenmap te verkrijgen waarin nog meer voorbeelden staan om te gebruiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2024

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Verwerkingsvorm jongeren 16+

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2024

Zicht op de kerk | 32 Pagina's