Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lezen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"De toestand van het Nederlandse onderwijs is op dit moment dramatisch... Een derde van de vijftienjarigen blijkt niet goed genoeg te kunnen lezen", aldus Enny de Bruijn onlangs in het Reformatorisch Dagblad. Er is rond het onderwijs van rekenen, lezen en taal heel wat aan de hand. Kennelijk gaat het daar niet goed mee en kunnen jonge mensen niet goed meer lezen. Het zou toch heel wat pennen in beweging moeten brengen. Ook zouden Kamervragen gesteld kunnen worden en zouden er op scholen eens dingen kunnen veranderen. Want als langzaamaan grote delen van de bevolking niet meer goed kunnen lezen, dan stevenen we op een drama. Dan zijn er in de toekomst heel vervelende dingen te verwachten. Daarom is lezen en het leren lezen heel belangrijk.

Maar hoe zou dit toch allemaal gekomen zijn? We weten dat er lange tijd een gedachte was over het nieuwe leren. Dingen uit je hoofd leren was niet meer belangrijk. Het ging vooral om vaardigheden. Bovendien moest leren en naar school gaan vooral leuk zijn. Dat er ook inspanning nodig is en dat er op school ook minder leuke dingen zijn, werd maar vergeten. Kortom, er is in de achterliggende jaren heel wat misgegaan in ons onderwijs. Daar zijn allerlei rapporten over, maar daar is helaas bar weinig mee gedaan. En zo komt het dat jonge mensen niet goed meer kunnen lezen. Het geeft veel te denken.

Maar kunnen we er ook wat tegen doen? Dat kan zeker. Laten we gewoon in het gezin beginnen. Daar is voorlezen erg belangrijk. Ik weet nog dat mijn moeder keer op keer voorlas uit de kinderbijbel van Vreugdenhil. Na de kinderbijbel las ze voor uit de kerkgeschiedenis, ook van Vreugdenhil. En als die boeken uit waren, begon ze weer van voren af aan. Zo werd liefde tot luisteren en tot het boek bijgebracht. Later kregen we op bepaalde momenten zelf boeken. De boeken van Van der Hulst kan ik me nog goed herinneren. Ook de serie boeken voor jongeren, met onder andere Jaap Holm en zijn vrienden, werden gelezen en herlezen. Peerke en zijn kameraden is een ander boek dat ik me nog herinner. Weer later kregen we de boeken van Anne de Vries over de oorlog. Reis door de nacht is denk ik een boek dat heel belangrijk is geweest voor veel jonge mensen. Het gaf je weliswaar een wat eenzijdige blik op de oorlog, maar het maakte wel duidelijk dat 1940-1945 belangrijke jaren zijn geweest. Ook vandaag zijn er tal van mooie boeken. Ik hoop dat veel jonge mensen er ook in lezen.

Maar laat me nog iets noemen. Je kunt ook elkaar warm maken voor boeken. In boeken is vaak veel te vinden. Soms gaat het over geschiedenis. Soms over mensen en hun problemen. Soms over psychische en sociale nood. En dan weer over godsdienst en de vrijheid om de Heere te dienen naar Zijn Woord. Ik weet nog dat we pocketboekjes lazen van De Banier over geloofsvervolging en de weg die mensen in de tijd van de Reformatie moesten gaan. Simon Gieke was een mooi boek over de tijd van de Reformatie in Zeeland en de strijd die daar geleverd is voor de waarheid van de Schrift. Kortom, het bevorderen van lezen kan heel goed geschieden in de huiselijke kring. Laten ouders ervoor zorgen dat er veel goede boeken in huis zijn, zodat kinderen ze graag gaan lezen.

Ten slotte nog iets. Onze kinderen gaan naar school. De school kan ook aangesproken worden op de inhoud van het onderwijs. Via de medezeggenschapsraad mogen ouders hun inbreng leveren. Laten we dat dan ook doen. En laten we vooral streven naar onderwijs waar kinderen in hun latere leven wat aan hebben. Het hoeft echt niet altijd leuk te zijn. Het gaat om dingen die nut hebben voor het nu en voor later. En dan is goed onderwijs in lezen, rekenen en taal fundamenteel. Reeds in de Bijbel vinden we daarvoor belangrijke aanwijzingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Lezen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's