Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

1. Praktijk der godzaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. Praktijk der godzaligheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

Wat is het allerbeste leven? Welk antwoord geeft u, geef jij? Als we deze vraag aan mensen op straat stellen, zullen velen zeggen: Met plezier leven, geen zorgen en geen ziekte hebben en alles krijgen wat mijn hart begeert.

Mensen die naar de kerk gaan, zullen misschien een ander antwoord geven. Zij weten immers dat het beste leven niet is dat je veel geniet van de dingen van deze wereld. Toch zal ieder die eerlijk is, moeten bekennen dat het in zijn of haar hart meestal anders is. We hebben allemaal een hart dat zoekt naar aardse dingen. Ook degenen die een nieuw hart hebben, moeten vaak klagen dat ze te veel met het aardse bezig zijn. Ze kennen echter wel een ander vermaak. Dat is wat Paulus in Romeinen 7:22 schreef: Want ik heb een vermaak in de wet Gods naar den inwendigen mens. Dit vermaak in de wet Gods is geestelijk en wordt door een wedergeboren mens gelovig beoefend. Het betekent God lief te hebben boven alles en de naaste als zichzelf (Lukas 10:27). Zo’n leven is het allerbeste leven. In een serie van twaalf artikelen gaan we dieper in op de vraag wat dit allerbeste leven inhoudt.

Praktijk der godzaligheid

In vraag 91 van de Heidelbergse Catechismus wordt gevraagd wat ‘goede werken’ zijn. Het antwoord luidt: ‘Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter eer geschieden.’ De hooggeleerde Hollandse oudvader Petrus van Mastricht (1630-1706) schreef daar ook over 1 . Hij noemt dit ‘praktijk der godzaligheid’ en omschrijft dit als ’een heilige kunst om voor God te leven door Christus (…)’. Dat is nu precies ‘het allerbeste leven’: een leven tot eer van God door het geloof dat met Christus verenigt. Dit leven houdt bij het sterven niet op, maar wordt gevolgd door een eeuwig gelukzalig leven.

Opdracht van de synode

Het allerbeste leven vind je in de wereld niet. Ook kerkelijke mensen beoefenen het helaas zelden. In plaats daarvan zien we, ook onder ons, dat de wereldgelijkvormigheid juist toeneemt. Tijdens de vergaderingen van de synode van ons kerkverband van 2022 en 2023 is hierover met bezorgdheid gesproken. Wereldgelijkvormigheid is het tegenovergestelde van godzaligheid. Alles wat de godzaligheid in de weg staat, moeten wij door de Geest van Christus zorgvuldig vermijden. De afgevaardigden erkenden algemeen de noodzaak om in prediking, catechese en huisbezoek op Bijbelse gronden de geest van wereldgelijkvormigheid tegen te gaan. Daarom heeft de synode de opdracht gegeven om over dit onderwerp voorlichting te geven.

Uitgangspunt

Dit willen we doen in de vorm van deze serie artikelen. Deze worden in biddend opzien tot de Heere gepubliceerd met de hartelijke wens dat ze in een weg van waarachtige bekering mogen bijdragen tot de praktijk der godzaligheid. Daarbij is de Wet des Heeren ons uitgangspunt. Mocht onze bede zijn met vers 9 van de Tien Geboden des Heeren:

Och, of wij Uw geboon volbrachten!

Genâ, o hoogste Majesteit!

Gun door ’t geloof in Christus krachten,

Om die te doen uit dankbaarheid.

Wedergeboorte noodzakelijk

Van nature is de mens door zijn diepe val een hater van God en van zijn naaste. Hij zal uit zichzelf nooit godzalig willen of kunnen leven. Wel is bij hem het tegenovergestelde: goddeloosheid. Dit is de ontzettende werkelijkheid van ons bestaan.

Hoe is het allerbeste leven dan mogelijk? zal iemand vragen. Dan moet de oorspronkelijke en algemene verdorvenheid van onze natuur worden weggenomen. Het eerste wat daartoe moet gebeuren, staat in Johannes 3:3. Daar spreekt de Heere Jezus met Nicodémus. Zonder op de woorden van deze farizeeër in te gaan zegt de Zaligmaker: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Als de Heilige Geest ons zaligmakend bearbeidt, gaan we God leren kennen in Zijn Majesteit en aanbiddelijke deugden. We verachten de Goddelijke voorzienigheid niet langer (Ps. 94:7-12; Ps. 10:11 en 13), maar leren die hoogachten. Er komt een strijd tegen de verkeerde begeerten (Gal. 5:19 en 20, Matth. 15:12 en 20). We gaan de walgelijkheid van de eigenliefde inleven. Immers, het ‘eigen ik’ is een onophoudelijke bron van alle gruwelen.

Door de Goddelijke weldaad van de waarachtige bekering komt er een ernstig voornemen om de goddeloosheid te verlaten. Door de genade van de Geest van Christus begint de doding van de oude mens in boetvaardigheid. Het gevolg is een daadwerkelijke reformatie.

In deze artikelen staan we nader stil bij de praktijk der godzaligheid en worden de volgende onderwerpen behandeld: zelfverloochening, eerbied, gehoorzaamheid, vreedzaamheid, eerbaarheid, matigheid, waarachtigheid en tevredenheid.

Ernstige misvatting

Na het voorgaande kan iemand denken dat degenen die niet wedergeboren zijn, niet verder hoeven te lezen. Dat is een ernstige misvatting. De Wet des Heeren komt met zijn eis tot ons allen. De Tien Geboden houden ons plichten voor. Het moet ons ernstige voornemen zijn niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods volkomen te leven (HC antwoord 114).

Het dient ons voortdurend gebed te zijn, of dat in de weg van waarachtige bekering ook ons voornemen mag zijn (HC antwoord 115).

Hoe staat het wat dat betreft met ons? We belijden het zeker wel met onze mond, maar hoe leven wij in de praktijk? Verschuilen we ons nog steeds achter onze onmacht? Of heeft de Geest van Christus ons overtuigd ‘van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel’? (Joh. 16:8) Kennen we de hartelijke droefheid naar God? Kennen we het rouwklagen waarvan Zacharía 12:10-14 spreekt? Dan zal de Heere ook een geloofsgezicht geven op de Fontein, Die geopend is ‘tegen de zonde en tegen de onreinheid’ (Zach. 13:1). (wordt vervolgd)


Noot

1. ‘Theoretisch-praktische godgeleerdheid’ deel 6, pagina 217

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

1. Praktijk der godzaligheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's