Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leren beven voor het Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leren beven voor het Woord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze serie artikelen zien we wat er met de Bijbel gebeurt als eigentijdse opvattingen de uitleg en toepassing van Gods Woord gaan beïnvloeden. De woorden die de Heilige Geest inspireerde, worden dan afgezwakt en gevormd naar de moderne tijd. In dit slotartikel trekken we enkele conclusies en komen we terug op de vragen uit het begin: Hoe lees ik de Bijbel? Of, nog dieper: Hoe leest de Bijbel mij?

In eigentijdse discussies blijkt dat de Bijbel op een andere, nieuwe manier wordt gelezen en uitgelegd. Er lijkt steeds meer verlegenheid te zijn om de woorden uit de Bijbel toe te passen op onze tijd. Immers, de wetenschap zegt andere dingen dan de Bijbel. Of, de mens van nu kan niet meer uit de voeten met wat de Bijbel zegt. Wat dan? Steeds opnieuw valt op dat de woorden Gods een uitleg krijgen die ze aanvaardbaar maakt voor de mens van nu. Wat blijft er over van de openbaring van God in de Bijbel?

Zondeval

In veel eigentijdse discussies valt op dat de zondeval nauwelijks een plaats krijgt. In de twee boeken uit het vierde artikel en ook in de Wetenschapsbijbel uit het derde artikel lezen we zo heel weinig over de verduistering van ons verstand door de val. Dat is een groot gemis. Het geeft ook een veel te optimistisch mensbeeld. De Bruijne bijvoorbeeld pleit voor een ‘vrij en creatief nadenken’ over wat de Bijbel in onze tijd te zeggen heeft. Heel algemeen spreekt hij over het volgen van Christus, alsof dat haast vanzelfsprekend is. Een homoseksuele relatie kan zelfs worden tot een ‘gelijkwaardige manier van mens zijn van waaruit je Christus kunt navolgen op weg naar zijn koninkrijk’. Hoe ver kun je zo gaan? ‘Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden’, zo sprak de Heere Jezus tot Zijn discipelen. Hij kwam niet om de wet of de profeten te ontbinden, Hij deed geen tittel en geen jota van de wet af. En dat is precies wat we in onze tijd zien gebeuren. Als een spiegel voor ons allemaal.

Wie inleeft dat we het beeld Gods zijn kwijtgeraakt, wordt bescheiden. Wie inleeft dat ook onze wil verkeerd is en onze hartstochten ongeregeld (zie het vragenboekje van Hellenbroek) zal heel wantrouwend staan tegenover onze verlangens en ze niet in bescherming nemen. Ze zijn zo zondig, daarvoor is het bloed van Christus nodig om te reinigen en om ons leven te vernieuwen.

Vaste uitleg

In onze postmoderne tijd valt ook op dat een vaste uitleg van de Bijbel er niet meer lijkt te zijn. Ieder vormt zijn eigen mening over de bijbelteksten. Paulus kan een visie hebben, maar wij hebben ook een visie, wij hebben onze eigen ervaring en beleving.

Als mensen hun homoseksuele relatie beleven als een eenheid van liefde en trouw en ze zien daar Gods goedheid in, wie zou dat durven veroordelen? Als zij ervaren dat de veroordeling van homoseksualiteit in de Bijbel hen niet raakt, wie zou dat tegenspreken? En zo wordt de uitleg van de Bijbel iets heel persoonlijks, wat past bij mijn beleving en mijn staan in het leven. Maar dat gaat ten koste van de openbaring Gods.

In het begin van de serie legden we uit dat de Bijbel zichzelf uitlegt. De norm voor de uitleg ligt dus altijd in de Bijbel. Ondertussen leggen we de Bijbel niet in ons eentje uit. Dat gebeurt in verbinding met de kerk van alle tijden, met de gemeenschap der heiligen. De eerste christengemeente volhardde als gemeente in de leer van de apostelen (Hand. 2:42). Zo zijn ook belijdenisgeschriften ontstaan en door de kerk aanvaard. In zijn diepgravende boek ”Lezen in het licht van de Geest” (Uitg. Kok Boekencentrum, Utrecht) wijst de christelijk gereformeerde predikant B.A.T. Witzier op het belang van de gemeenschap voor de uitleg van de Bijbel. Toch kan zich hier ook een gevaar opdoen. Een gemeenschap, zelfs een kerk, kan dwalen, terwijl men meent de leiding van Gods Geest te ervaren.

Niet toevertrouwd

Uit alles blijkt dat de Bijbel aan ons niet is toevertrouwd om er mee te doen wat we zelf willen. En toch heeft het de Heere behaagd Zichzelf te openbaren en Zijn Woord aan ons te geven. Dat brengt ons tot de kernvraag: Leerde ik beven voor de majesteit van het spreken van God? Leerde ik met honger en dorst de Bijbel lezen, bedelend om Gods genade? Blijf ik beseffen dat ik een gevallen mens ben en wantrouw ik daarom mijn eigen gevoelens of gedachten over de Bijbel? En, dat was een beginvraag: Leest Gods Woord ook mij, veroordelend en vertroostend? Wat is het onmisbaar om in de ootmoedige gestalte van de jonge Samuël naar Gods Woord te luisteren: Spreek, Heere, want Uw knecht hoort.

slot

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2023

De Saambinder | 16 Pagina's

Leren beven voor het Woord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2023

De Saambinder | 16 Pagina's