Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Omhelzen van de Middelaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omhelzen van de Middelaar

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig klinkt de uitdrukking ‘omhelzen van de Middelaar’. Is het een uitdrukking uit de Heilige Schrift? En wat moeten we er on- der verstaan?

Naar Schrift en belijdenis

Het is zeker een uitdrukking naar Schrift én belijdenis. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het letterlijk maar om één tekst gaat uit Gods heilig Woord: ‘Zijn linkerhand zij onder mijn hoofd, en Zijn rechterhand omhelze mij’ (Hooglied 2:6). Tegelijk: deze tekst komt twee keer voor! Ook in hoofdstuk 8:3 vinden we precies dezelfde uitdrukking. In wat meer afge- leide zin horen we Hizkía spreken: ‘Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel lieflijk omhelsd, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen’. En in de Hebreeënbrief (11:13) lezen we: ‘Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd, en hebben bele- den dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren’.

Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis opent Artikel 22 met deze rijke zin: ‘Wij geloven dat, om ware kennis dezer grote verborgen- heid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt (…)’. Daarmee raken we de uitleg al. Onze kanttekenaren hebben iets van de teerheid van bovengenoemde woorden uit Hooglied 2 (en 8) kunnen verwoorden. De linkerhand van de Brui- degom Jezus, onder het hoofd van de bruid, is niets minder dan de wens naar ‘de genadige en goedertieren hulp, die de Bruidegom haar in de nood zou bewijzen, haar troostende door de Heilige Geest en Zijn Woord’ (20). Zijn rechterhand is ‘als een peluw, om op te rusten. Door de zonde wordt het ganse hoofd krank en het hart mat. Maar door de vertroostingen des Heiligen Geestes worden onze consciënties versterkt en onze zonden (oorzaken onzer ellenden) vergeven’ (21). Dat mooie woord ‘omhelzen’ noemen onze vaderen een ‘uitwendig teken van liefde’ (22). Onze belijdenis heeft met name de wederkerende daad omschreven. De Kleine Catechismus van Westminster stelt de vraag ‘Wat is de effectieve roeping?’ Dan klinkt het heldere antwoord: ‘De effectieve roeping is het werk van de Geest van God, waardoor Hij - terwijl Hij ons overtuigt van onze zonden en ellende, ons verstand verlicht met de kennis van Christus en onze wil vernieuwt - ons overreedt en in staat stelt Jezus Christus te omhelzen, zoals Hij ons vrij aangeboden wordt in het Evangelie’ (antw. 31). Ds. E. Erskine (1680-1754) zegt het met soortgelijke woorden: ‘De omhelzing van Christus veronderstelt noodzakelijk de kennis en overtuiging van onze verloren staat door de wet, of het verbond der werken. Maar het sluit ook een kennis van Christus in, als het gezegende middel, waar God voor gezorgd heeft. Hiervan ligt zoveel in de eigen natuur van het geloof, dat het gewoon met de naam van ‘kennis’ genoemd wordt. Deze kennis is niet alleen maar een speculatieve kennis van Hem, die door uitwendige openbaring of algemene verlichting verkregen wordt, want er zijn veel geleerde ongelovigen! Maar het is een inwendige zaligmakende kennis van Hem, die door de Geest der wijsheid en openbaring komt, en die de uitwendige ontdekkingen van Jezus Christus in het Evangelie vergezelschapt’.

Met verheuging en heimwee

Zoals in de natuur een ‘omhelzing’ niet altijd hetzelfde is, zo ligt het ook in de genade. Daarbij is er natuurlijk verschil in de eerste omhelzing en de hernieuwde omhelzing. En als het recht ligt, krijgt het steeds meer diepte en glans in de oefeningen van het leven des geloofs. Soms mag het naast vreugde ook heimwee geven naar de tijd dat de bruidskerk voor altijd mag ‘wonen’ bij haar Bruidegom. Dan beslui- ten we met een ontroerende omschrijving van ds. A. Gray (1633-1653): ‘De heiligen omhelzen Christus en Hij omhelst hen. O die zielverrukkende omhelzingen van Christus in de armen van hen die wedergeboren zijn tot een levendige hoop; daar zal geen scheiding tussen Hem en hen meer plaats- grijpen! (…) O loopt, loopt, loopt tot die dag, dat Christus aan u zal geopenbaard worden, dat gij Hem in uw armen zult hebben, wanneer gij zult moeten uitroepen: Hier zal ik rusten en eeuwig wonen’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

Omhelzen van de Middelaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022

De Saambinder | 24 Pagina's