Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En neme zijn kruis op zich

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En neme zijn kruis op zich

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat betekent de uitdrukking ‘en neme zijn kruis op zich’?

Elk huis

Elk huis heeft zijn kruis en elk hart kent zijn smart. In de 17e eeuw was het eerste zinsdeel al in gebruik: ‘elck huysken heeft zyn cruysken’. Na Genesis 3 is het werkelijkheid geworden: ‘aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelve onderworpen’. Wat een wereld van verdriet en pijn ligt er achter die paar woorden. Maar terecht veronderstelde de vraagsteller dat de eigenlijke beteke- nis van ‘kruisdragen’ en de woorden van de Zaligmaker spreken over een ánder kruis. We lezen in Mattheüs 16 vers 24b, dat Jezus spreekt tot Zijn discipelen: ‘Zo iemand achter Mij wil komen, die verloo- chene zichzelven, en neme zijn kruis op en volge Mij’. Ds. Kohlbrugge (1803-1875) schrijft in zijn Schriftverklaringen: ‘Als u het leven nauwkeuriger leert kennen, zult u inzien, dat er hier op aarde geen huis, geen gezin leeft, waar kruis en leed ont-breken. Maar dat alles is daarom nog niet het kruis van de Heere Jezus Christus. De Heere Jezus Christus heeft nog een heel ander, een veel zwaarder kruis te dragen en legt dat ook Zijn volk op de schouders. Maar hoe zwaar dit kruis ook mag schijnen, het is toch veel heerlijker dan enig ridderkruis, dat een aardse koning of keizer verleent en om de hals hangt van degene, die hij een bijzon- dere onderscheiding te beurt doet vallen. De Heere bedoelt dat kruis, dat men draagt om Zijnentwille (…)’.

Het zijn diepe lessen die de Zaligmaker leert: zichzelf verloo- chenen, zijn kruis opnemen en Hem volgen. Dat eerste is al zo onmogelijk: dat kost een gehele mens, die sterven moet aan alles van zichzelf. En dan dat kruis… Het opnemen ervan is een woordeloze belijdenis: ‘ik ben een ter dood veroor- deelde’. Dat gaat gepaard met het buigen onder Gods recht, als doodschuldige zondaar. Vandaar dat vers 25 vervolgt en verklaart met ‘want….’ Maar dat geeft ook een uitgang naar de lijdende Borg en Zaligmaker, Die het kruis gedragen heeft. Het kruis opnemen heeft ook te maken met gehoorzaamheid. In de gang van zo’n kruisdrager werd duidelijk: ‘Ik ga sterven’. Zo leert de Heere Zijn kinderen gehoorzaamheid om Hem te volgen, zelfs al zou dat betekenen dat ze om Zijns Naams wil moeten sterven.

Er wordt ook wel op gewezen dat het kruisdragen wijst op het vreemdelingschap op aarde. De ter dood veroordeelde liet zien: ‘Het leven in deze wereld is voorbij.’ Zo worden Gods kin- deren vreemdelingen op aarde en zien ze uit naar een beter vaderland. Hier beneden is het voor hen niet meer.

Elke christen

Elke christen krijgt in Gods oneindige wijsheid en soevereine leiding een kruis opgelegd. Dat moeten ze niet slepen, maar opnemen. De hierboven genoemde prediker van Elberfeld schrijft: ‘Maar o dit is niet zo afschuwelijk en zwaar als het wel lijkt. Men wordt daaronder als een gespeend kind bij zijn moeder. Naar eigen lust en wil kan men daarbij niet vragen, waar het hart naar uitgaat is: Jezus, en Jezus alleen! Alles wat wij op de enge weg achter Jezus ontmoeten, moet alleen medewerken om ons Zijn dood gelijkvormig te maken, opdat wij ook de vrucht Zijner opstanding mede zouden genieten. Daarom: werp het kruis niet van uw schouders, het kruis, dat de Heere u oplegt en denk toch niet, dat het uw kruis is! Daarom nog eens, werp het kruis niet van u. Is des Heeren tijd en uur eindelijk daar, dan komt de Heere Zelf wel tot u, om het u van de schouders te nemen (…). Houd het voor een grote genade en eer, dat Hij u Zijn kruis oplegt. Ja, neem het uit Zijn hand aan als louter liefde, trouw en barmhartigheid! Aan het kruis dat u draagt, wordt de wereld en de duivel het gewaar, dat u des Heeren dienstknecht bent’.

Lezer(es), draagt u dít kruis? De paralleltekst Lukas 9 vers 23 spreekt zelfs over ‘dagelijks’!


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

En neme zijn kruis op zich

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

De Saambinder | 24 Pagina's