De inwoning van de Heilige Geest
Inwonen, het kán niet dichterbij. Een verloren adamskind samen met de Heilige Geest als het ware onder hetzelfde dak.
We e zouden het zo niet durven uitdrukken wanneer de Heilige Schrift ons dit zo niet openbaart. Die spreekt zelfs over ons lichaam als een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19). Dit als de vrucht van levendmakende genade. Onder dit ‘tempeldak’ wordt de Heilige Geest dus aangebeden en gediend. Als het goed is... God met ons Op de vraag wat het unieke van Pinksteren is, luidt het antwoord: ‘Met Pinksteren is de Geest in de Kerk komen wónen’. Het gaat dus om de inwoning van de Heilige Geest. Maar wat is dan het verschil met de tijd daarvóór? Wat is het onomkeerbare van Pinksteren? Wat is er wezenlijk anders? De Pinkstergeest, Die niet slechts aan een zondaar werkt, maar zo wonderlijk teer, veel dichterbij: in u woont. Zo zegt de Zaligmaker het Zelf in Johan-
nes 14 vers 17: De Geest der waarheid blijft bij ulieden en zal in u zijn. Dit ook volgens de belofte uit Ezechiël 36 vers 27: ‘En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u’. Zo teer bevindelijk, zo rijk persoonlijk. Intiemer kan het niet! Wanneer zal dat het geval zijn? Dit is gebleken in de heilshistorie: ‘En dit zeide Hij van de Geest, Denwelken ontvangen zouden die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was’ (Joh. 7:39). Daar wordt deze inwoning van de Pinkstergeest bedoeld. Dit zou pas blijken, nádat Jezus alles volbracht had en in de heerlijkheid van Zijn Vader was. Dan lezen we: ‘En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest’ (Hand. 2:4).
God in ons
Deze inwoning des Geestes wordt in de nieuwtestamentische tijd ervaren als eerst de gangen van vernedering en verhoging van Sions Borg en Zaligmaker in het hart verheerlijkt zijn. Dat kan alleen, nádat een zondaar in de diepten van zijn verlorenheid op de komst van het Lam is gewezen, als het bloed van het Lam is toegepast omdat met dit offer alles is volbracht, het bloed is aanvaard als genoegzaam voor de Rechter van hemel en aarde. Het Lam is nu zelfs ‘in de troon Gods en des Lams‘ (Openbaring 22:1, 3).
Deze wetenschap der heiligen leidt tot ‘Pinksteren voor de ziel’. Dan wordt het zoals het daarvoor niet was, door de innigste toepassing van de Geest in het hart.
De vraag dringt na Pinksteren: wat gelooft gij van déze Heilige Geest?
‘En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u’. Zo teer bevindelijk, zo rijk persoonlijk. Intiemer kan het niet!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juni 2020
De Saambinder | 20 Pagina's
