Het partijbureau van de SGP in beeld
“Goedemorgen, partijbureau SGP, u spreekt met …” Een hartelijk damesstem aan de telefoon wanneer u op een ochtend het partijbureau van de SGP belt. Velen weten het partijbureau te vinden voor allerlei soorten vragen. De SGP is u graag van dienst. In deze bijdrage geven we u een beeld van wat er allemaal op het partijbureau van de SGP te Rotterdam gebeurt.
Administratie
De SGP heeft ruim 30.000 leden. Een belangrijke taak van het partijbureau is om te zorgen dat de ledenadministratie goed op orde is. De SGP krijgt subsidie op basis van het aantal leden. De overheid vraagt daarbij om een zorgvuldige verantwoording van het aantal leden. Het is dus belangrijk dat dit goed wordt bijgehouden. Maar niet alleen het aantal leden is belangrijk. De overheid geeft alleen subsidie voor leden die hun contributie betaald hebben. Daarom is een goede financiële administratie voor een politieke partij onmisbaar. Die is ook nodig om de vele giften die de SGP ontvangt administratief te verwerken. De overheid stelt strenge eisen aan de registratie van giften. Ook daarvoor zorgt het partijbureau.
Communicatie
De SGP vindt het belangrijk om te vertellen waar de partij zich mee bezighoudt. Om de leden zo goed mogelijk bij de partij te betrekken, ontvangen alle leden tien keer per jaar gratis het partijblad De Banier. De samenstelling van de inhoud daarvan gebeurt op het partijbureau. Daar is veel werk aan verbonden: brainstormen over thema’s, het houden van interviews, het (laten) schrijven van artikelen, et cetera. Ook geeft de SGP periodiek digitale nieuwsbrieven uit. Iedereen die deze wil ontvangen, kan zich hiervoor via de website aanmelden. Telefonisch en per e-mail krijgt de SGP ook allerlei vragen over politieke standpunten of van studenten die informatie willen voor een werkstuk. Het partijbureau zorgt voor de beantwoording daarvan.
Voorlichting
De SGP wil graag zoveel mogelijk mensen bereiken met haar boodschap van Bijbelse politiek. Daarom gebruikt de SGP allerlei kanalen om deze boodschap zo breed mogelijk uit te dragen. De SGP maakt bijvoorbeeld gebruik van de sociale media. Op het YouTubekanaal van de SGP kunt u video’s van belangrijke en interessante debatten bekijken. Ook via Facebook, Instagram, Twitter, studio SGP en natuurlijk de website www.sgp.nl communiceert de SGP. Maar ook door middel van advertenties in allerlei bladen en via billboards langs bijvoorbeeld snelwegen is de SGP zichtbaar. Zowel aan de boodschap als de vormgeving van de hiervoor genoemde communicatiemiddelen werkt het partijbureau, waarbij er ook een goede samenwerking is met onze Tweede Kamerfractie en Eurofractie.
Ondernemersplatform
De SGP weet zich gesteund door veel ondernemers die de partij een warm hart toedragen en van harte een financiële bijdrage leveren. Om de betrokkenheid met ondernemers een vastere vorm te geven, is er in 2014 een SGP-ondernemersplatform opgericht. Een paar keer per jaar worden er voor ondernemers bijeenkomsten georganiseerd, waarop ontmoeting en informatie-uitwisseling centraal staat. Zo weten de SGP en de ondernemers elkaar te vinden. Het partijbureau van de SGP is daarbij de verbindende schakel.
Verkiezingscampagne
Verkiezingscampagnes zijn de drukste periodes voor het partijbureau. Bij verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement wordt er een kandidatenlijst samengesteld, een verkiezingsprogramma geschreven en een verkiezingscampagne gevoerd. Al deze werkzaamheden worden gecoördineerd vanuit het partijbureau. Er wordt een campagneplan opgesteld, nagedacht over beeldbepalende activiteiten, advertenties geschreven en grafisch opgemaakt, verkiezingsbijeenkomsten georganiseerd, et cetera. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van de inzet van SGP’ers uit het hele land.
Tijdens gemeenteraads- en Provinciale Statenverkiezingen wordt ervoor gezorgd dat er een raamwerkverkiezingsprogramma beschikbaar is. Lokale en provinciale fracties kunnen daarvan gebruikmaken bij het schrijven van hun verkiezingsprogramma. Voorafgaand aan gemeenteraadsverkiezingen kijkt het partijbureau samen met lokale en provinciale betrokkenen of het mogelijk is in aan de verkiezingen mee te doen in gemeenten waar de SGP nog geen zetel heeft. Hiervoor wordt een zogeheten ‘wittevlekkenplan’ opgesteld. De afgelopen jaren heeft dit ertoe geleid dat de SGP in diverse gemeenten voor het eerst of sinds lange tijd weer een raadszetel heeft. Voorbeelden hiervan zijn Hoogeveen, Wierden en Maasdriel.
Ledenwerving En -Binding
Het partijbureau biedt ook haar diensten aan om besturen van afdelingen en kiesverenigingen te ondersteunen. Er komt veel op besturen af. Voor de SGP is een vitaal bestuur en een vitale vereniging erg belangrijk. Om de boodschap van de SGP met nog meer middelen uit te dragen, is actieve ledenwerving nodig. Het partijbureau organiseert periodiek ledenwerfacties en stimuleert afdelingen en kiesverenigingen om permanent oog te hebben voor ledenwerving. Ook het binden van leden is belangrijk. Hoe organiseer je aantrekkelijke bijeenkomsten waar veel leden op afkomen. Het partijbureau denkt hierin graag met lokale en provinciale besturen mee.
Organiseren
De organisatie van de jaarlijkse partijdag en van partijcongressen gebeurt ook door het partijbureau. Er moet een programma worden opgesteld, sprekers geregeld, uitnodigingen verzonden, aanmeldingen geregistreerd, vergaderstukken verzonden, enzovoort. Ook de voorbereiding van hoofdbestuursvergaderingen en het notuleren van vergaderingen vraagt de aandacht van het partijbureau. Het hoofdbestuur dat uit 15 personen bestaat en waarvan 4 leden deel uitmaken van het dagelijks bestuur, vergadert over het algemeen op het partijkantoor in Rotterdam. De lijntjes tussen het hoofdbestuur en het partijbureau zijn kort. Ook buiten de bestuursvergaderingen om is de voorzitter, de heer D. van Meeuwen, regelmatig aanwezig. Het hoofdbestuur vindt het belangrijk om voeling te houden met de partij. Daarom zijn er binnen het hoofdbestuur vaste contactpersonen aangewezen voor bijvoorbeeld de besturen van provinciale afdelingen, Parlementariërs, Gedeputeerden en burgemeesters. Wanneer er bestuurlijke vragen of aandachtspunten zijn, zoekt het hoofdbestuur besturen van afdelingen of kiesverenigingen op of vindt er online afstemming plaats.
Geledingen
De SGP heeft ook zogeheten geledingen. Dit zijn de SGP-bestuurdersvereniging, het Wetenschappelijk Instituut, SGP-Jongeren en SGP-Internationaal.
De SGP heeft een integraal strategisch beleidsplan (ISB) opgesteld waarin is opgenomen hoe deze vier geledingen, samen met het hoofdbestuur, het partijbureau, de Eerste en Tweede Kamerfractie en de Eurofractie samenwerken om gemeenschappelijke doelen te realiseren. Drie thema’s staan in dit ISB centraal: Communiceren, Leren en Inspireren.
Ons Plan
Binnen het thema ‘Communiceren’ is partijbreed nagedacht over wat het eigene van de SGP is. De uitkomst daarvan is vastgelegd in de brochure ‘Woord Houden. Merkidentiteit SGP’. Deze brochure is verzonden naar alle besturen en fracties. Daarin staat onder andere dat de SGP streeft naar betrouwbare christelijke politiek tot eer van God, waar we alle mensen rechtvaardig, respectvol, eerlijk en barmhartig willen behandelen. Op basis van onderzoek is er ook voortdurend aandacht voor de communicatiestrategie van de SGP. Het partijbureau werkt hierbij nauw samen met de Tweede Kamerfractie en de Eurofractie. Aan de hand van kiezersonderzoeken wordt communicatiebeleid ontwikkeld dat gericht is op de achterban, jongeren en potentiële kiezers.
Een belangrijk doel binnen het thema ‘Leren’ is vorming en scholing van SGP’ers. Om dit doel te realiseren werken het partijbureau, de SGP-bestuurdersvereniging, het Wetenschappelijk Instituut en SGP-jongeren samen om een scholingsaanbod samen te stellen en te bevorderen dat hiervan gebruikt wordt gemaakt door bestuursleden, politici, bestuurders, studenten en jongeren. Dat is erg belangrijk. Zowel voor de actieve bestuurders en bestuursleden, maar ook om voldoende kader te hebben voor de samenstelling van kandidatenlijsten en om vacatures in besturen te vervullen. Het cursusaanbod staat ook op de website van de SGP. Belangstellenden kunnen zich via de website voor een cursus inschrijven. Om jongvolwassenen bij de SGP te betrekken is SGP Next opgericht: een netwerk van en voor jonge SGP’ers (25-40 jaar). SGP Next wil jonge SGP’ers blijvend binden aan (het gedachtegoed van) de partij. Activiteiten zijn gericht op ontmoeting, elkaar inspireren en geïnspireerd worden, om samen politieke vragen van onze tijd te doordenken.
Het thema ‘Inspireren’ heeft betrekking op het gemeenschappelijk doordenken van onze politieke uitgangspunten in het licht van actuele politieke vraagstukken. Het gaat erom het goud van Gods Woord om te smeden naar de pasmunt van deze tijd. Het is belangrijk om na te denken over de vraag wat de grondbeginselen van de SGP betekenen voor de rol van de overheid in actuele vraagstukken en de inrichting van de samenleving. Hierin heeft ons Wetenschappelijk Instituut een belangrijke taak. In nauwe samenwerking met de partij en haar geledingen werkt het WI onder andere aan studies over een Bijbels mens- en wereldbeeld.
Strategie
Een paar keer per jaar ontmoeten vertegenwoordigers van alle geledingen van de SGP elkaar op het partijbureau tijdens zogeheten strategiecommissievergaderingen die plaatsvinden onder leiding van onze partijvoorzitter. Van elke geleding is er dan een bestuurslid en een medewerker aanwezig. Tijdens deze vergaderingen worden belangrijke strategische vragen besproken en wordt ook de voortgang van de uitvoering van het ISB bewaakt. De medewerkers van het partijbureau doen hun werk vanuit het partijkantoor in Rotterdam. Ook de SGPbestuurdersvereniging, het Wetenschappelijk Instituut, SGP-Jongeren en SGP-Internationaal hebben daar hun werkplek. Daardoor is het gemakkelijk om bij elkaar binnen te lopen. De Eerste en Tweede Kamerfractie werken in Den Haag en de Eurofractie in Krimpen aan den IJssel en Brussel. Via de moderne communicatiemiddelen zijn de lijntjes om elkaar te bereiken gelukkig kort. We hopen dat u zo een beeld hebt wat het partijbureau doet. Wanneer u ons nodig hebt, zijn we u graag van dienst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2024
De Banier | 32 Pagina's
