Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naakt en geopend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naakt en geopend

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met welke wij te doen hebben. Hebr. 4 : 13

Het woord NAAKT vinden we wat minder gepast voor een blad als Bewaar het Pand. Dit woord doet teveel denken aan naaktstranden en een naakt-cultuur die we zoveel mogelijk dienen te mijden. We begrijpen wel direct wat er mee bedoeld wordt als we het lezen in de tekst bij deze meditatie.

De apostel wees op de oordelende kracht van het Woord des Heeren. Het is als een tweesnijdend scherp zwaard. Geen ding, ook ons binnenste niet, ook onze gedachtenwereld niets, helemaal niets kan zich onttrekken aan het oordeel van God. Dat is ontdekkend voor de mens, die juist heel graag wat ruimte wil reserveren voor privéterrein. “Daar heeft niemand iets mee te maken”, zo denkt menigeen. Maar geen schepsel is onzichtbaar voor God. Gods ogen zien veel scherper dan de scherpste röntgenfoto. Hij weet en ziet meer dan de modernste scan kan openbaren. Hij kijkt dwars door alle maskers heen.

De schrijven van de Hebreeënbrief ontleent deze woorden aan de offerdienst. De offerdieren werden overgedragen aan de priesters en de levieten. Zij moesten controleren of dit offerdier voldeed aan de eisen. Gebrekkige, verminkte en zieke dieren konden voor de offerdienst niet toegelaten worden. Maar hoe stelde een priester vast of het aangeboden dier gezond was? Een dikke vacht en prachtige wol bedekte alles. Vandaar dat het beest kaalgeschoren werd. Dan lag het naakt voor de priester. Toch kon inwendig het nog een ziek dier zijn dat van alles en nog wat mankeerde. Daarom kwam het slachtmes er wel aan te pas. De kanttekeningen schrijven dat de priesters “van de hals af eerst de borst plachten te openen om te zien of alle delen wel rein en gaaf waren.

Zo liggen alle dingen, maar ook ikzelf, u, jij naakt en geopend voor de Heere. Voor de Heere valt de mooiste vacht, waarmee wij onze zonden bedekken weg. Ook de mooiste verklaringen en redeneringen waarmee we ons doen laten goedpraten, doorziet Hij. Hij kent ons nog beter dan wij onszelf kennen. Wat er in ons huist aan ongerechtigheid en ongeloof, aan vijandschap en haat, aan wereldzin en zondelust, aan begeerten en hartstochten. Hij opent en doorwandelt de binnenkamers van ons hart. We zeggen wel eens dat iemand bepaalde geheimen meegenomen heeft in het graf. Maar bedenk dat ook zulke dingen voor het alziend oog van de Heere niet verborgen zijn.

De apostel spreekt over de Heere, de heilige God, “met Wie wij te doen hebben”. Al wil je nu niet met God te doen hebben, Hij zal u toch voor Zijn rechterstoel brengen. Sterven is God ontmoeten. Dat komt openbaar op Golgotha. Daar zien we hoe groot Gods toorn is over de zonde. Laat het daarom voor u, jou en mij een spoorslag zijn om voor Hem onze heimelijke zonden, onze jeugdzonden, onze karakterzonden te belijden. Niet in vaagheden en algemeenheden, maar ook in concreto. Hij zal de schuldige niet onschuldig houden. Kan dat om bij Hem in het reine te komen? Alles is toch naakt en geopend voor Hem? Ja, omdat op Golgotha ook te zien is het Lam Gods, dat volmaakt rein en volkomen gehoorzaam was. Door Zijn striemen is er genezing. Zijn bloed reinigt van alle zonden. Om Christus’ wil kan de Heere barmhartigheid door recht doen gelden. Zijn gerechtigheid wordt uit genade toegerekend aan hen, die met hun zonden en ellenden tot Hem zich ter ge nezing wenden. Onuitsprekelijk groot is het als Hij ook Zijn eigen werk in de zondaar ziet. Van dat werk zegt Hij dat Hij het zal voleinden. Daarover sprak Hij: Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood moet sterven. Zijn gerechtigheid wordt uit genade toegerekend alsof ik geen zonde gekend noch gedaan had. Ja, alsof ik zelf de gerechtigheid had volbracht die Hij voor mij volbracht. Hoor dan de apostel: “wij bidden van Christus’ wege: Laat u met God verzoenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Naakt en geopend

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2023

Bewaar het pand | 12 Pagina's